نهمین جایزه جهانی اربعین؛ از پاداش ارزی تا زمینه‌سازی برای هوش مصنوعی

تهران- ایرنا- دبیر نهمین دوره جایزه جهانی اربعین گفت: معتقدیم لازم است که از هوش مصنوعی در راه ترویج پیام عاشورا و دستاورد پیاده روی اربعین استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید مصطفی حسینی نیشابوری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ابراز کرد: پیاده روی اربعین یک منظومه بزرگ حماسی است. با این حال جایزه جهانی اربعین صرفا به موضوع اربعین و روز اربعین نمی پردازد گر چه نقطه کانونی آن به حساب می آید.

وی افزود: شخصیت حضرت سیدالشهدا، یاران، اصحاب، خانواده ایشان، مکتب عاشورا و تمام اتفاقات هنری که در روی زمین درباره این موضوع به وقوع پیوسته و قابل عرضه است در این جایزه قابل ارائه است.

حسینی نیشابوری با بیان اینکه نام اربعین یک موضوع گسترده است، ادامه داد: اگر چه پیاده روی اربعین قله این رویداد مهم به شمار می آید اما هدفی که ما دنبال می کنیم از این جایزه و برگزاری آن، فراتر است و در واقع، جهانی سازی پیام عاشورا و حرکت امام حسین (ع) است.

دبیر دائمی جایزه جهانی اربعین با تاکید بر اینکه زبان هنر، زبان گویا و جذابی است، بیان کرد: در قرون گذشته نیز از هنر به انحاء مختلف برای ترویج فرهنگ عاشورا استفاده می شده است. مثلا شبیه خوانی و تعزیه و شعر مورد استفاده قرار می گرفته است. یا پرده نگاری‌هایی که در این عرصه خلق شده، نشان دهنده آن است که شیعه به نقش هنر، ادبیات، علم و امثال این ها در حفظ میراث گرانبهای عاشورا پی برده و در نشر، بسط و گسترش آن نیز از نگاه هنرمندانه دائما استفاده کرده است.

وی با تاکید بر اینکه برای جهانی کردن سخن و راه امام حسین(ع) و دستاوردهایی که پیاده روی اربعین ارائه کرده است، به برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری مرتبط نیاز داریم، گفت: جایزه جهانی اربعین، در سال های گذشته، توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پایه ریزی و هشت دوره آن تا کنون برگزار شده است. خوشبختانه آثار خوبی از کشورهای مختلف از علاقه مندان مکتب عاشورا و امام حسین به جشنواره ارسال و داوری شده است.

مهم ترین جلوه اربعین

حسینی همچنین ابراز کرد: در سال های اخیر که فضای پیاده روی اربعین بیشتر برای جهانیان معرفی شده است، بسیاری از غیرمسلمانان نیز جذب این رویداد سترگ شده اند و با آن همراهی کرده اند. در واقع اربعین تبدیل به یک جریان حق طلب و آزادی خواه در جهان شده است و مدافع واقعی حقوق بشر. اربعین، همچنین تبدیل به نمونه ای برای زیست مسالمت آمیز انسان ها کنار هم و جریانی ظلم ستیز شده است.

وی افزود: این موج هر روز بلند تر شده است و این دریای بیکرانی که شاید بزرگ ترین تجمع در تاریخ بشر باشد، جهات مختلفی برای تبیین و ارائه دارد که یکی از مهم ترین جلوه های آن، ایثارگری است. به هر حال در اربعین میزبانی گسترده، سفره گسترده، کرامت فاخر و تواضع ارزشمند از میزبانان می بینیم.

دبیر جایزه جهانی اربعین بیان کرد: تبلور عشق به صورت عملی در دنیایی که مادی گرایی و اومانیسم سیطره یافته است برای حاضران در پیاده روی اربعین، قابل درک و فهم است. خارجیان وقتی این جلوه ها را می بینند آنچه که پیش تر در فطرت خود جست وجو می کردند را در رویداد اربعین تحقق یافته می بینند. از این جهت، جایزه جهانی اربعین فراتر از یک رویداد هنری یا موسمی و مذهبی است. آموزه های بزرگی را با ابزار هنر منتقل می کند. امیدواریم سهمی داشته باشیم در جریان سازی و ایجاد شرایطی که منجر می شود به یک تمدن نوین که ما آن را به عنوان تمدن نوین اسلامی می شناسیم.

میزان جایزه

حسینی درباره میزان جوایز در نهمین جایزه جهانی اربعین، توضیح داد: سال های گذشته، این جایزه در پنج رشته فیلم، کتاب، سفرنامه، عکس و فضای مجازی طراحی شده بود که امسال رشته شعر هم به آن اضافه شده است. جوایز این بخش ها، به صورت ارزی ۵۰۰ تعیین شده است که معادل ریالی آن به برگزیدگان داخلی اعطا خواهد شد.

وی ادامه داد: یک جایزه ویژه هم امسال طراحی شده است که تعلق می گیرد به خلق اثر هنری که موضوع قرآن نسبت اش با اربعین را در قالب های ادبی، علمی یا هنری ارائه کند. با توجه به هجمه هایی که به قرآن کریم شده بود، از سوی رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی این توصیه به جا را داشتیم که در حوزه قرآن کریم برنامه ویژه ای داشته باشیم که این جایزه طراحی شد.

دبیر جایزه جهانی اربعین با تاکید بر اینکه مهم تر از خود جایزه، شبکه سازی فعالان حوزه اربعین در دنیا است، افزود: در این زمینه، شناسایی نخبگان نیز اهمیت زیادی برای اشاعه فرهنگ عاشورایی دارد. در واقع جایزه جهانی اربعین، بهانه ای است که اینها شناخته شوند و در قدم های بعدی، جمع اینان کارهای هم افزا بکنند و ما از ظرفیت های ایشان در موضوعات دیگری به جز اربعین هم بتوانیم بهره ببریم. در واقع، حضور شرکت کنندگان از سراسر جهان که به موضوع اربعین و حماسه عاشورا، توجه ویژه دارند، بانک اطلاعاتی خوبی برای ما ایجاد خواهد کرد، چرا که ذخایر و سرمایه های انسانی برای ما مغتنم هستند.

نهمین جایزه جهانی اربعین؛ از پاداش ارزی تا زمینه‌سازی برای هوش مصنوعی
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید مصطفی حسینی نیشابوری دبیر دائمی رویداد جایزه جهانی اربعین

حسینی نیشابوری، درباره بخش داوری جایزه جهانی اربعین، ابراز کرد: داوران این جایزه، در رشته های خود بهترین ها و استاد فن هستند. بنابراین نفرات برگزیده با رعایت اصول حرفه ای و تخصصی، معرفی خواهند شد. کار مطمئن و قدم های استواری در بخش داوری انجام داده ایم و دغدغه این است که بعد از داوری و معرفی برگزیدگان، نشر این آثار و بین المللی کردن آن و انتقال پیام اربعین به درستی صورت گیرد.

زمان معرفی برگزیدگان

وی درباره زمان برگزاری مراسم معرفی برگزیدگان نهمین جایزه جهانی اربعین، اعلام کرد: نزدیک ترین مناسبتی که به این جایزه ارتباط دارد سالگرد وفات حضرت زینب (س) در اوایل بهمن است که اختتامیه این جایزه برگزار و برگزیدگان بخش های مختلف آن، معرفی می شود.

دبیر جایزه جهانی اربعین اظهار کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در طول سال موضوعات مختلف فرهنگی و هنری را در فضاهای مختلف و موضوعات مختلف دنبال می کند، از این رو، برگزیدگان و شرکت کنندگان در این جایزه، از امتیازات خوبی در رویدادهای دیگر سازمان برخوردار خواهند شد. در واقع فرآیند شایسته گزینی با این روش، به بهترین وجه ممکن صورت خواهد گرفت.

اربعین، دشمن و جریان های رسانه ای را مرعوب کرده است

اینکه امروز در مکان هایی همچون لندن، پاریس، نیویورک جمعیت زیادی به خیابان می آیند و در دفاع از مردم مظلوم غزه و فلسطین، حق خواهی می کنند، حاصل فراگیر بودن جریان بیداری اسلامی استحسینی نیشابوری با بیان اینکه بسیاری از اقدامات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، قرارگاهی است، افزود: قرارگاه نقش تسهیل گری دارد و نه تصدی گری. بنابراین ما نقش تسهیل گری را برای افراد علاقه مند و مستعد به شکل شایسته ای انجام خواهیم داد تا فعالیت های بین المللی شان را به صورت تاثیرگذاری تری انجام دهند. در واقع ما به دنبال تبادل هنری با کشورهای مختلف هستیم.

وی با اشاره به اینکه جریان پیاده روی اربعین، جریان بزرگی است که منتظر ما نمی ماند، بیان کرد: اربعین، دشمن و جریان های رسانه ای را مرعوب کرده است. آنها بسیار تلاش کرده اند که این رویداد بزرگ را نادیده بگیرند اما آنچنان عظیم و اثرگذار است که آثاری طولانی مدت بر شرکت کنندگان در آن یا کسانی که از آن خبردار هستند، گذاشته است و هیچ کس نمی تواند آن را نادیده بگیرد.

حسینی نیشابوری با اشاره به اعتراضات جهانی نسبت به کشتار غزه، گفت: اینکه امروز می بینیم در مکان هایی همچون لندن، پاریس، نیویورک یا مکان های دیگر، جمعیت زیادی به خیابان می آیند و در دفاع از مردم مظلوم غزه و فلسطین، حق خواهی می کنند، حاصل فراگیر بودن جریان بیداری اسلامی است که حماسه اربعین زمینه ساز آن بوده است.

نتایج باورناپذیر

دبیر جایزه جهانی اربعین، همچنین اظهار کرد: ما معتقدیم اراده حق، قلب ها را به سمت و سوی درست هدایت می کند و نتایجی حاصل می شود که در نگاه اول، باورناپذیر است. کجا ما فکر می کردیم مردم در شهرهای ایالات متحده آمریکا، برای دفاع از فلسطین، به پاخیزند. حکومت های غربی معمولا سد راه مردم در مسیر بیداری هستند اما امروز می بینیم که نتوانسته اند سد راه آگاهی مردم شان از جنایت هایی که در غزه صورت می گیرد، بشوند و این از برکات اربعین است.

وی به اهمیت استفاده از روش های نوین و فناورانه در انتقال مفاهیم عاشورایی اشاره کرد و افزود: جایزه جهانی اربعین، این تجربه مهم را در اختیار همگان گذاشت که صرفا با روش های سنتی، نمی توان برای ترویج شعائر حسینی بهره برد. گر چه آن روش ها نیز در جای خود کاربرد دارند و قابل احترام هستند اما لازم است که ابزار جدید هم در شرایط امروز، به کار گرفته شود. ما حتی به این هم قانع نیستیم و معتقدیم لازم است که باید از هوش مصنوعی هم در راه ترویج پیام عاشورا و دستاورد اربعین استفاده کنیم.

حسینی نیشابوری با تاکید بر اینکه، لازم است در شناساندن مسیر امام حسین(ع)، پیشرو باشیم، ادامه داد: بنابراین لازم است که خود را منحصر به روش های سنتی نکنیم. اینترنت، ماهواره، فضای مجازی، متاورس و هوش مصنوعی امکانات بسیار خوبی هستند که می توانند به ما برای اشاعه پیام اربعین و عاشورا، یاری برسانند.

آخرین فرصت ارسال آثار

دبیر جایزه جهانی اربعین گفت: علاقه مندان برای شرکت در این جایزه، تا ۲۶ آذرماه فرصت دارند تا آثارشان را از طریق وبسایت آن، ارسال کنند. باید توجه داشت که این رویداد فقط برای هنرمندان حرفه ای، طراحی نشده است، بلکه بخش هایی داریم که افراد غیرحرفه ای هم می توانند در آن حضور داشته باشند و آثار خود را ارائه کنند. محدود به شرایط مشخصی هم نیستیم. یعنی کسی که در پیاده روی اربعین شرکت نکرده است هم می تواند اثری مرتبط تولید کند و برای دبیرخانه جایزه ارسال کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha