دغدغه‌هایی در مسیر مهار تورم و رشد تولید در قطب صنعت مرغ کشور +فیلم

ارومیه- ایرنا- آذربایجان‌غربی به عنوان یکی از قطب های صنعت مرغ گوشتی در کشور مطرح بوده ولی چند وقتی است دغدغه هایی در حوزه تامین نهاده، واردات جوجه از کشورهای دیگر و همچنین افزایش هزینه های تولید موجب شده که تورم این بخش افزایش یافته و رشد تولید نیز با کندی مواجه شود؛ اموری که با تدابیر مدیریتی می توان آنها را بهبود بخشید و به صنعت مرغ نیز جانی دوباره داد.

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی به اذعان بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران از اصلی ترین قطب های تولید گوشت مرغ کشور است و علاوه بر فعالیت هفت زنجیره فعال تولیدی این بخش، ۹۷ واحد مرغی گوشتی و تخم گذار در این استان فعالیت دارد.

طبق آمار ارائه شده ازسوی نهادهای مسوول، از ۱۸ هزار و ۱۹۹ واحد مرغداری گوشتی موجود در کشور، ۷۵۱ واحد شامل بیش از ۴.۱ درصد در آذربایجان غربی مشغول به تولید هستند.

در کنار این رقم باید اضافه کرد که ۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در نیمه نخست امسال انجام شده که تامین کننده نیاز استان در سال جاری بوده‌ و از رشد ۲۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخوردار بوده است.

۶۷ واحد مرغ مادر، ۲ واحد مرغ اجداد و ۲۸ واحد مرغ تخم گذار نیز در این استان فعال هستند که ظرفیت بالقوه و بالفعل بسیار مطلوبی در قالب این واحد ها برای تولید در این بخش فراهم است.

این استان به گفته کارشناسان جهادکشاورزی جزء ۱۰ استان اول کشور در تولید مرغ گوشتی است و حتی امسال که شرایط جوجه ریزی حاد بود، جوجه ریزی خوبی در مرغداری های این منطقه گزارش شد که تحقق آن در سایه فعالیت هفت زنجیره بود.

اما مرغداران و مالکان زنجیره های تولید در آذربایجان غربی به رغم اشتغال سفت و سخت به پرورش مرغ گوشتی همچنان از شرایط موجود خرسند نیستند و کمبود نهاده با کیفیت همچنان چالش این تولید کنندگان است و خواهان تقویت زمینه فعالیت زنجیره هاهستند.

دغدغه‌هایی در مسیر مهار تورم و رشد تولید در قطب صنعت مرغ کشور +فیلم

خرید نهاده از بازار آزاد مهمترین عامل افزایش قیمت تمام شده مرغ است

در نتیجه فعالیت ۷۵۰ تا ۸۰۰ واحد مرغداری روزانه ۲۰۰ تا ۲۳۰ تن مرغ گرم در بازار آذربایجان غربی توزیع و مازاد مرغ تولیدی در این منطقه به سایر استان ها منتقل می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران آذربایجان‌غربی می‌گوید: فعالان این بخش در استان برای تامین نهاده‌ها با چالش مواجه هستند و در برخی موارد، مجبور به خرید نهاده از بازار آزاد می‌شوند که این موضوع موجب افزایش قیمت تمام شده مرغ زنده می‌شود.

کاظم سیف حقیقت افزود: نهاده‌هایی که از بازارگاه (سامانه خرید نهاده) توسط مرغداران خریداری می‌شود، دیر به دست آنان می‌رسد و مجبور هستند از بازار آزاد خرید کنند که موجب تحمیل هزینه بالا به تولید کننده می‌شود.

وی با انتقاد از واردات تخم مرغ نطفه دار و مرغ از خارج از کشور اظهار کرد: ما قادر به افزایش ظرفیت با حمایت دولت هستیم ولی با واردات متضرر می شویم.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران آذربایجان غربی ادامه داد: اجازه برای این افزایش ظرفیت داده نمی شود و اغلب شاهد واردات هستیم.

۳.۷ میلیون قطعه جوجه ریزی در مهرماه در آذربایجان غربی

بنا به گفته مدیرعامل اتحادیه مرغداران آذربایجان غربی و تایید مسوولان سه میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه در مهرماه جوجه ریزی انجام شده‌است در حالیکه در شهریور ماه جوجه ریزی بسیار بیشتر از این رقم بود و تا ۵.۴ میلیون قطعه هم می‌رسید.

سیف حقیقت گفت: کیفیت پایین نهاده در جوجه ریزی کمتر نقش ایفا می کند و مرغداری که سود چندانی نمی‌کند، نمی‌تواند به ملت یارانه بدهد.

براساس اطلاعات موجود به علت کمبود جوجه در روزهای اخیر واردات جوجه به استان انجام شده‌است که همراه با نگرانی هایی برای مرغداران بود چرا که براین باورند که در ترکیه مبدا واردات جوجه های یک روزه و در بخش طیور بیماریهایی گزارش شده‌است که البته تایید یا عدم تایید این موضوع را خود تولید کنندگان پیگیر بوده‌اند.

به گفته این مرغدار در آذربایجان غربی قیمت جوجه از هشتاد هزار ریال به ۲۲۰ هزار ریال افزایش یافته‌است و شرایط را برای فعالیت و قیمت گذاری توسط تولید کنندگان باز متغیر کرده‌است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران آذربایجان غربی گفت: این کاهش کیفیت نهاده ها موجب طولانی تر شدن دوره رشد مرغ گوشتی از ۴۲ روز حتی تا ۵۰ روز و بالاتر شده‌است.

وی با انتقاد از اینکه برخی شرکت های غیر مرتبط که در استان در بخش احداث مرغداری ها وارد شده‌اند، ادامه داد: ما مرغداران مخالف این اقدام هستیم چرا که مشکلات واحد های فعلی هنوز حل نشده‌ و بهتر است ابتدا مسوولان مشکلات این واحدهای موجود را حل کنند بعد به توسعه و صدور مجوز به سایر شرکت ها در این زمینه بپردازند.

دغدغه‌هایی در مسیر مهار تورم و رشد تولید در قطب صنعت مرغ کشور +فیلم

قیمت تمام شده واقعی هر کیلوگرم مرغ زنده باید ۶۵۰ هزار ریال باشد

مدیرعامل اتحادیه مرغداران آذربایجان غربی با بیان اینکه در هر دوره تولید سه ماهه ظرفیت جوجه ریزی استان تا ۵.۵ میلیون قطعه نیز وجود دارد که در صورت حمایت و تامین نهاده ها می‌شود از این مقدار بیشتر تولید کرد، ادامه داد: ۵۶۰ هزار ریال قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ است آن هم در صورتی که مرغ سالم باشد و ضریب تبدیل نیز مناسب باشد که قیمت واقعی با این گرانی و کمبود نهاده ها، این رقم نیست.

وی با بیان اینکه قیمت تمام شده واقعی هر کیلوگرم مرغ زنده باید ۶۵۰ هزار ریال باشد، گفت: با توجه به افزایش قیمت کارگر، ریز مغذی‌ها و واکسن های مورد نیاز هزینه های تولید افزایش یافته‌است.

سیف حقیقت اضافه کرد: تاسیسات مرغداری های استان اتوماتیک است ولی نیازمند حمایت هستند تا اشتغال ایجاد شده ثابت بماند و اگر مرغدار سود نکند، رغبت به جوجه ریزی نخواهد داشت.

این تولید کننده با اظهار اینکه دستگاه‌های زیر مجموعه وزارت نیرو از جمله آب و برق اضطراب و استرس به تولید کننده ها در زمینه هزینه برق و آب و گاز مصرفی وارد می کنند، گفت: این دستگاه ها با این رویه دیگر نایی برای تولید کننده در این استان باقی نمی گذارند و به جای رفع موانع تولید بیشتر مانع تراشی می‌کنند و در مسیر تولید اختلال ایجاد می کنند.

دغدغه‌هایی در مسیر مهار تورم و رشد تولید در قطب صنعت مرغ کشور +فیلم

چرخه واردات نهاده نیازمند اصلاح است

مدیرعامل گروه تولیدی اروم چکاوک ارومیه و رییس هیات مدیره اتحادیه مرغداران آذربایجان غربی یکی دیگر از تولیدکنندگان مرغ گوشتی استان آذربایجان‌غربی است که ۴۰ سال در عرصه تولید مرغ فعالیت داشته و در این باره معتقد است اگر واردات جوجه انجام شود و نهاده مورد نیاز به موقع به دست مرغدار نرسد، به معنی هدر دادن منابع کشور است.

غیبعلی قاسمی از تولیدکنندگان پیشرو در این زمینه معتقد است که تمام مشکلات تولید در بخش مرغ گوشتی به واردات نهاده بی کیفیت مربوط است و این چرخه معیوب تا اصلاح نشود، شرایط بهبود پیدا نمی‌کند.

وی تاکید کرد: ظرفیت تولید در کشور برای بیش از سه میلیون تن مرغ گوشتی وجود دارد در حالی که مصرف کمتر است و نیازمند حمایت هستیم.

رییس هیات مدیره اتحادیه مرغداران آذربایجان غربی اظهار کرد: برای مثال اگر ۱۲۵ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شود و نهاده آن صحیح تامین شود، می‌توان حدود ۳۰۰ هزار تن ماهانه مرغ زنده تولید کرد که این با نهاده با کیفیت محقق می‌شود ولی ما متاسفانه به این تولید منطقی نمی رسیم.

قاسمی گفت: زیرساخت های کشور برای تولید سه میلیون تن است در حالی که حداکثر مصرف ۲.۲ میلیون تن در سال است و به خاطر همین ما همواره با چالش مواجه هستیم.

به گفته وی مقطعی فکر کردن علت اصلی این موضوع است وبه رغم ارائه برنامه از طرف مرغداران گوش شنوایی به این مسایل وجود ندارد.

وی ادامه داد: باتوجه به افزایش قیمت گوشت قرمز و رغبت شهروندان به مصرف گوشت مرغ و افزایش رو به رشد مصرف لازم است چالش‌های این بخش به صورت اولویت دار بررسی و رفع شود.

دغدغه‌هایی در مسیر مهار تورم و رشد تولید در قطب صنعت مرغ کشور +فیلم

زنجیره های مرغ گوشتی توسعه می‌یابند

بنا براظهارات معاون بهبود تولیدات دامی آذربایجان‌غربی ۶۷ واحد پرورش مرغ مادر در استان وجود دارد که که ۶۱ واحد با ظرفیت ۱.۹ میلیون قطعه فعال هستند.

پرویز بستانچی با اشاره به اینکه توسعه زنجیره‌ها باعث می‌شود در تولید مشکلات کمتری وجود داشته باشد، گفت: درصدد راه اندازی زنجیره تولید گوشت مرغ در شمال استان هستیم و به زودی کلنگ زنی کارخانه در این بخش انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: هم اکنون هفت زنجیره در استان فعال است که یک حلقه کامل را تشکیل می‌دهند ودر قالب هفت هلدینگ فعال هستند و زنجیره هشتم نیز به زودی راه اندازی می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی آذربایجان غربی با گریزی به مساله حمل و نقل نهاده ها و هزینه‌های بالای تولید گوشت مرغ ادامه داد: پیگیر هستیم که قیمت مرغ، استانی شده و این موضوع اجرایی شود.

به رغم اعلام مخالفت اتحادیه مرغداران استان توسعه واحدها و زنجیره های گوشتی موجود هم طبق صحبتهای بستانچی در دستور کار است و برنامه افزایش ظرفیت به میزان ۲.۵ میلیون قطعه طی یک سال در ارومیه و بوکان محقق خواهد شد.

وی با اشاره به مشکل اصلی واحد های پرورش طیور در استان گفت: کمبود نقدینگی در پی گران شدن نهاده های مورد نیاز از مشکلات واحدهای طیور است.

معاون تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: در تولید مرغ گوشتی و جوجه یکروزه برخی اوقات سال با تولید مازاد نیز مواجه هستیم که در این صورت ابتدا به استان های همجوار و در مراحل بعدی به کشور عراق صادرات انجام می‌شود.

با توجه به صحبتهای پایانی این مسوول می توان این چنین نتیجه گرفت که ظرفیت تولید جوجه یک روزه در این استان بیش از حد مورد انتظار است و در صورت توجه به خواسته های تولید کنندگان آذربایجان غربی نه تنها وارد کننده جوجه نخواهد بود بلکه می‌تواند مازاد نیز داشته باشد.

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی با دارای بودن ۷۵۰ تا ۷۶۰ واحد مرغداری اعم از مرغ مادر، تخم گذار و گوشتی دارای یکی از زنجیره های مهم تولیدی در این بخش است که علاوه تامین نیاز مرغ گوشتی استان نیازهای سایر مناطق کشور بویژه استان‌های همجوار را تامین می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha