۲۱ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۵۳
کد خبر: 85288253
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رویارویی قایق‌های چینی و فیلیپینی و واکنش واشنگتن

تهران- ایرنا - قایقی از گارد ساحلی فیلیپین حامل خبرنگاران در «دریای جنوبی چین» که به قلمرو مورد مناقشه دو کشور وارد شده بود از سوی سه قایق پرسرعت چینی مورد تعقیب قرار گرفت که با واکنش واشنگتن مواجه شد و اعلام کرد که در کنار قدیمی‌ترین متحدان آسیایی خود در «دریای جنوبی چین» می‌ایستد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از سی ان ای، تعقیب و گریز سه قایق پرسرعت چین و یک قایق فیلیپینی در اطراف سکوند توماس شوآل ( Second Thomas Shoal ) در جزایر اسپارتلی واقع در دریای جنوبی چین روز جمعه در حالی پایان یافت که ناوگان فیلیپین از سیرامادر بی آر پی ( BRP Sierra Madre ) راه ناوگان چینی که به سمت آنها می آمد را مسدود کردند. دقایقی بعد گارد ساحلی فیلیپین که حامل خبرنگاران خبرگزاری فرانسه و رسانه های داخلی بود وارد آب های شوآل شد و تا حدود ۱۸۰ متری کشتی سیرامادر( Sierra Madre ) از زمان جنگ جهانی دوم که یکی از ۹ پایگاه مرزی فیلیپین در جزیره اسپارتلی است، رسید.

این کشتی از سال ۱۹۹۹ که توسط نیروی دریایی فیلیپین برای کنترل پیشرفت چین در آب های این منطقه در این نقطه مستقر شده محل مناقشه مانیل و پکن شده است.

در پی این رویایی قایق های چینی و فیلیپینی واشنگتن، متحد دیرینه مانیل، روز جمعه تکرار کرد که در کنار قدیمی ترین متحدان آسیایی خود “در مقابل آزار و اذیت مکرر جمهوری خلق چین در دریای جنوبی چین ” می‌ایستد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای گفت: «ایالات متحده شانه به شانه متحدش فیلیپین در برابر آزار و اذیت مکرر جمهوری خلق چین (PRC) در دریای چین جنوبی می ایستد.

چین ادعای مالکیت تقریبا سراسر دریای جنوبی چین دارد و کشتی ها، قایق های تندرو برای گشتزنی آب ها و صخره های این منطقه را در آن مستقر کرده و جزایر مصنوعی ساخته و این جزایر را تجهیز و نظامی کرده است.

تنش ها از زمان ریاست جمهوری فردیناند مارکوس رئیس جمهوری فیلیپین که از اقدامات چین در این دریا به شدت انتقاد می کند افزایش یافته است.

ماموریت های گردشی و تامین موارد مورد نیاز برای سیرامادر بی آر پی به کشمکش دیپلماتیک منظم میان دو کشور تبدیل شده است.

مانیل کشتی های چینی را به مسدود کردن قایق های فیلیپینی که حامل غذا، آب و مواد مورد نیاز برای تعمیر و بازسازی کشتی سیرامادرند متهم می کند. پکن نیز مانیل را به برداشتن این کشتی از محل ترغیب و تاکید می کند کشتی های فیلیپینی حق حاکمیت ارضی چین را نقض می کنند.

جزیره سکند تامس شوآل واقع در ۲۰۰ کیلومتری جزیره پالاوان در غرب فیلیپین است و بیش از هزار کیلومتر از نزدیک ترین بخش خاک چین یعنی جزیره هاینان فاصله دارد.

با افزایش همکاری های نظامی و دریایی فیلیپین با آمریکا با هدف کنترل نفوذ چین در منطقه تنش های منطقه ای بالا گرفته است.

«گان یو» سخنگوی اداره پلیس دریایی چین ۱۰ اکتبر (۱۹ آبان) اعلام کرد: دو فروند کشتی حمل و نقل و سه فروند کشتی پلیس دریایی فیلیپین بدون مجوز دولت چین، وارد آب‌های نزدیک جزیره «رِن‌آی» یکی از جزایر «نان‌شا» چین شدند.

وی افزود: پلیس دریایی چین مطابق با قوانین، کشتی‌های پلیس دریایی فیلیپین را تعقیب و بر آنها نظارت کرده است و همچنین با اتخاذ اقدامات کنترلی، ترتیبات ویژه موقت برای حمل لوازم زندگی مانند غذا توسط مانیل انجام داده است.

گان یو تاکید کرد که چین حق حاکمیت غیر قابل بحث بر جزایر نان‌شا شامل جزیره «رِن‌آی» و آب‌های اطراف آن دارد و رفتار فیلیپین به حق تمامیت ارضی سرزمین چین تجاوز کرده و بر خلاف «بیانیه عملیات طرف‌های دریای جنوبی» و همچنین تعهدات خودش است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha