۲۱ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۰۴
کد خبر: 85288286
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تشدید درگیری ها بین پلیس بنگلادش و کارگران

۲۱ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۰۴
کد خبر: 85288286
تشدید درگیری ها بین پلیس بنگلادش و کارگران

تهران – ایرنا – به گفته پلیس بنگلادش، در ادامه تظاهرات کارگران صنایع پوشاک که خواستار دستمزد بیشتر بودند، حداقل سه نفر کشته شدند و بیش از ۷۰ کارخانه نیز آسیب دید.

به گزارش یکشنبه ایرنا از تارنمای شبکه تلویزیونی تی آر تی، تولیدکنندگان پوشاک بنگلادشی ۱۵۰ کارخانه را «به طور نامحدود» تعطیل کردند. زیرا پلیس ۱۱ هزار کارگر را در ارتباط با اعتراضات خشونت آمیز که خواستار افزایش حداقل دستمزد بودند، تهدید به دستگیری کرده است.

این ۱۵۰ کارخانه در شهرهای صنعتی مهم آشولیا و گازیپور، واقع در شمال داکا، پایتخت کشور تعطیل شده اند. تولیدکنندگان نگران اعتصابات بیشتر با شروع هفته کاری بنگلادش در روز شنبه بودند.

سرور علم، رئیس پلیس داکا، به خبرگزاری فرانسه گفت: «تولیدکنندگان به بند ۱۳/۱ قانون کار استناد کردند و ۱۳۰ کارخانه در آشولیا را به دلیل اعتصابات غیرقانونی به طور نامحدود تعطیل کردند.»

روز پنجشنبه، ۱۵ هزار کارگر در یک بزرگراه اصلی داکا با پلیس درگیر شدند و کارخانه بزرگ توسوکا را به همراه ده ها کارخانه دیگر غارت کردند.

مشرف حسین، بازرس پلیس روز شنبه گفت «پلیس علیه ۱۱ هزار نفر ناشناس به دلیل حمله به کارخانه پوشاک توسوکا پرونده تشکیل داده است.»

پلیس بنگلادش این اتهامات اولیه را به طور دسته جمعی و بدون ذکر نام در پی اعتراضات گسترده و خشونت سیاسی صادر می کند؛ تاکتیکی که منتقدان می گویند راهی برای سرکوب مخالفان است.

شرایط کاری نامناسب

۳ هزار و ۵۰۰ کارخانه پوشاک بنگلادش حدود ۸۵ درصد از ۵۵ میلیارد دلار صادرات سالانه این کشور جنوب آسیا را تشکیل می دهند و بسیاری از برندهای معروف جهان از جمله Levi's، Zara و H&M را تامین می کنند.

اما شرایط برای بسیاری از چهار میلیون کارگر این بخش وخیم است که اکثریت قریب به اتفاق آنها زنانی هستند که حقوق ماهانه آنها تا همین اواخر از ۷۵ دلار (۸۳۰۰ تاکا) شروع می شد.

اعتراضات خشونت‌آمیز برای درخواست دستمزد بهتر در ماه گذشته آغاز شد و به گفته پلیس، حداقل سه کارگر کشته و بیش از ۷۰ کارخانه غارت شدند یا آسیب دیدند.

هیئت منصوب شده از سوی دولت دستمزد این بخش را ۵۶.۲۵ درصد در روز سه شنبه افزایش داد و به ۱۲۵۰۰ تاکا رساند، اما کارگران صنعت پوشاک این افزایش را رد کردند و خواستار حداقل دستمزد ۲۳۰۰۰ تاکا شدند.

اعتراضات به دستمزدها چالش بزرگی برای نخست وزیر بنگلادش محسوب می شود که از سال ۲۰۰۹ بر کشور حکومت می کند.

به گمان ناظران، مسائل اخیر و تحریکات گروه های اپوزیسیون در حالی که اواخر دی ماه انتخابات برگزار خواهد شد، حکومت شیخ حسینه را به چالش کشیده است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha