حرکت پرشتاب احیای صنعت در بروجرد

۲۳ آبان ۱۴۰۲، ۸:۵۲
کد خبر: 85288485
حرکت پرشتاب احیای صنعت در بروجرد

بروجرد - ایرنا - بروجرد با دارا بودن ۳۵ درصد صنایع لرستان صنعتی‌ترین شهرستان این استان به شمار می‌رود اما برخی از این واحدهای تولیدی و صنعتی در سال‌های گذشته به دلایل مختلف تعطیل و نیمه فعال شد که با روی کارآمدن دولت سیزدهم اقدامات مطلوبی برای احیاء و توسعه این واحدها انجام شده است.

به گزارش ایرنا، شهرستان بروجرد هم اکنون از ۴۳۶ واحد تولیدی و صنعتی فعال برخوردار و در سال جاری نیز ۲۲ واحد صنعتی در این شهرستان احیا و به چرخه تولید بازگشته است.

حجم سرمایه گذاری انجام شده در راستای توسعه و احیای صنعت بروجرد در سال‌ جاری به ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال می رسد و علاوه بر این با اصلاح، صدور پروانه بهره برداری زمینه اشتغالزایی ۱۱۲ نفر فراهم شده است.

به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان ۱۵ هزار میلیارد ریال جهت تامین نقدینگی واحدهای تولیدی، سرمایه ثابت طرح های نیمه تمام و احیای ۲۳ واحد راکد صنعتی استان پرداخت شده که بسیاری از این طرح ها در شهرستان‌های خرم آباد، بروجرد، دورود، نورآباد و الیگودرز است و با احیای آنها زمینه بازگشت به کار ۹۴۸ نفر فراهم شد.

بهمن جعفری می افزاید: مشکلات مالی و حقوقی، بدهی، اختلاف بین شرکا، کمبود سرمایه در گردش و مشکلات بانکی از جمله دلایل تعطیلی این واحدها بود که از سال گذشته تاکنون بررسی و منجر به پرداخت تسهیلات، اصلاح پروانه سرمایه گذاری، نوسازی ماشین آلات و رفع موانع تولید شد.

وی تاکید کرد: فعالیت این واحدها در حوزه های مختلف مانند شن و ماسه دانه بندی شده، اسکلت فولادی، در و پنجره پروفیل، برش انواع سنگ مرمریت، کانی غیرفلزی، سنگ چینی، پوشاک، ظروف تفلون و فرآورده های لبنی است.یک هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی در لرستان وجود دارد که بیشتر آنها خرد و متوسط هستند و تنها ۱۰ درصد واحدهای بزرگ محسوب می‌شوند که بالای ۱۵۰ نفر اشتغال دارند.

ایجاد ۵۰۰ فرصت شغلی جدید در طرح های توسعه واحدهای صنعتی بروجرد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان هفته گذشته در بازدید از واحدهای صنعتی شهرستان بروجرد با اشاره به اجرای سه طرح‌ توسعه در واحدهای تولیدی و صنعتی شهرستان بروجرد گفت: شرکت فولاد پاسارگاد نوید شماره یک بروجرد از واحدهای فعالی است که با اجرای این طرح توسعه ۵۰۰ اشتغال جدید ایجاد خواهد کرد.

وی اظهار کرد: مشکلات این واحد صنعتی در بحث تامین سرمایه در گردش واحد فعلی و همچنین مجوز طرح توسعه در زمینه آهن اسفنجی جهت تکمیل زنجیره، زیرساخت ها و مقدار مورد نیاز حامل های انرژی ( برق و آب) در ستاد تسهیل لرستان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
جعفری بیان کرد: خط تولید کارخانه فرآوری سلولزی زاگرس در زمینه تولید کاغذ نیاز به سرمایه در گردش و تسهیلات دارد که از محل تبصره ۱۸ با عاملیت بانک صنعت و معدن پیگیری می شود.

وی با بیان اینکه کارخانه سپهر پروفیل کلان که در زمینه انواع پروفیل در حال فعالیت است، اضافه کرد: به منظور ظرفیت سنجی و افزایش سهمیه ورق فولادی با حضور کارشناسان ارزیابی لازم صورت تا زمینه ارتقای تولید با افزایش میزان مواد اولیه در این واحد فراهم گردد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در بازدید از صنایع غذایی شکری بروجرد گفت: میزان تسهیلات مورد نیاز به منظور تکمیل تجهیزات صنعتی و بانک ملت استان رایزنی و مقرر شد همکاری جهت توسعه و رونق تولید در این واحد به عمل آید.

هیچ کارخانه ای در دولت سیزدهم تعطیل نشده است

فرماندار بروجرد در خصوص روند احیای واحدهای صنعتی در بروجرد با تاکید بر اینکه رویکرد دولت سیزدهم احیای واحدهای صنعتی راکد است، بیان کرد: دولت اقدامات مطلوب و مناسبی در این مسیر برداشته و اکنون کارخانه‌های راکد از این حالت خارج شده‌اند و بنا بر آمار موجود در کل کشور از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون پنج هزار و ۲۰۰ کارخانه راکد احیاء و به چرخه تولید بازگشته‌اند.

مسلم مرادی با بیان اینکه قرارگاه مانع‌زدایی و پشتیبانی از تولید در بروجرد تشکیل شده و برخی از مشکلات تولیدکنندگان را مرتفع کرده است، اظهار کرد: کارخانجات بروجرد با وجود مشکلاتی که وجود دارد در حال فعالیت هستند، و هیچ کارخانه‌ای در بروجرد در دولت سیزدهم تعطیل نشده است.

احیای ۲۲ واحد صنعتی بروجرد

به گفته رییس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد در سال جاری۲۲ واحد صنعتی در این شهرستان احیا و به چرخه تولید بازگشته است، حجم سرمایه گذاری انجام شده در راستای توسعه صنعت بروجرد در سال‌ جاری به ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال می رسد.

محمد اصل مرزی گفت: برای جلوگیری از هدررفت منابع مالی تخصیص یافته به صنعتگران تعداد ۵۱ فقره بازرسی صورت گرفت که متخلفان به مراجع قضایی معرفی شده اند، هم اکنون ۱۸ پروژه بزرگ و مهم صنعتی در سطح شهرستان در راستای طرح توسعه و احیاء قرار گرفته اند.

وی اضافه کرد: از جمله این واحدها طرح سیلیکون متال، پیک دارو (در زمینه داروهای مکمل)، فروسیلیس اطلس آلیاژ کیهان، احیای سامان کاشی، بسته بندی و تولید لوازم خانگی نشاط زاگرس است، طرح تولید روغن گیاهی شرکت کشت و صنعت گلشید، تولید جاروبرقی، واحد احیا شده قند شاهد، طرح و توسعه تولید مخزن آب، طرح احیا شده بهمن تجارت زاگرس، طرح و توسعه پاسارگاد فولاد از دیگر واحدها هستند.

اصل مرزی اظهار کرد: طرح توسعه صبا ظرف در زمینه تولید لوازم خانگی، اطلس پلاستیک، اکسیر، نساجی، کاشی جم با اشتغال زایی بیش از پنج هزار نفر از دیگر طرح ها است.

تمرکز بر احیای واحدهای صنعتی راکد از جمله برنامه‌های محوری بوده است که از همان ابتدای استقرار دولت سیزدهم در بازه‌های زمانی مختلف مورد توجه قرار گرفت، تمرکزی که اینک می‌توان نتایج آن را در به چرخش درآمدن چرخ صنایع راکد مشاهده کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha