۲۴ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۲۸
کد خبرنگار: 5302
کد خبر: 85288592
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تالار علم کتابخانه مرکزی قم، محفلی برای دورهمی های دانش آموزان

قم- ایرنا- کتابدار کتابخانه مرکزی قم گفت: تالار علم، پاتوقی است که به منظور نشاط علمی دانش‌آموزان و همچنین پر شدن اوقات فراغت بعد از مدرسه برای نوجوانان در کتابخانه مرکزی استان، راه اندازی شده است.

مبینا دربهشتی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: کتابخانه مرکزی استان قم به منظور پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان، تقویت روحیه جستجوگری، نشاط علمی و ترویج علوم مختلف، اقدام به راه اندازی تالار علم کرده است.

وی با اشاره به ضرورت توجه به زمان فراغت دانش آموزان بعد از مدرسه گفت: بسیاری از والدین نگران چگونگی گذران زمان فرزندان خود بعد از فراغت از مدرسه را دارند.

به گفته دربهشتی  فعالیت در فضای مجازی و گاه پرسه زدن های بیهوده در این فضا به شایع ترین نحوه گذران اوقات فراغت دانش آموزان بعد از فراغت از مدرسه تبدیل شده است که افراط در استفاده از آن علاوه بر کاهش سطح تحرک فیزیکی و عوارض غیر قابل جبران بدنی می تواند مشکلات روحی روانی متعددی را برای کودکان و نوجوانان پدید آورد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر فضای مجازی فرصت بهره وری و استفاده بهینه از زمان و اوقات فراغت از تحصیل را از دانش آموزان سلب می کند.

دربهشتی اضافه کرد: دورهمی دانش آموزان در تالار علم می تواند علاوه بر ارائه آموزش های مختلف، این گروه سنی را از بسیاری از آسیب های اجتماعی در امان نگه دارد.

وی ادامه داد: در این تالار، دانش آموزان با برخی از مسائل اساسی که جامعه با آن سر و کار دارد نیز آشنا می‌شوند و به اقتضای برداشت شخصی خود و درباره آن تأمل می کنند و با یکدیگر به گفت و گو می پردازند.

به گفته وی، دانش آموزان در تالار مذکور به مرور کتاب های درسی خود نیز می پردازند و با استفاده از امکانات تالار مانند تخته سیاه و رایانه در مباحث درسی به یکدیگر کمک می کنند.

کتابخانه مرکزی قم ۱۷ اسفند ماه سال ۱۴۰۱ همزمان با نیمه شعبان و نوزدهمین سالگرد تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افتتاح شد.

کتاب‌های ادبی گزینه نخست شهروندان قمی برای مطالعه 

 مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم با اشاره به اینکه کتاب‌های ادبی گزینه نخست شهروندان قمی برای مطالعه است، گفت: سلام بر ابراهیم، خاطرات یک بچه چلمن و خانه درختی نام کتاب‌هایی است که بیشترین حجم از مطالعه شهروندان استان قم از فروردین تا مهر ماه امسال به خود اختصاص داده‌اند.

تالار علم کتابخانه مرکزی قم، محفلی برای دورهمی های دانش آموزان

مهدی توکلیان درگفت و گو با ایرنا بیان کرد: آمارها نشان می‌دهد کتاب‌های ادبی شامل رمان‌های ایرانی و غیر ایرانی، داستان‌های مذهبی و موضوعات دفاع مقدس بیشترین حجم از کتاب‌های مطالعه شده در استان قم را به خود اختصاص داده است.

وی جمع کتاب‌های امانت رفته پرمخاطب در هفت ماه سال ۱۴۰۲ را ۱۴ هزار و ۴۳۶ کتاب عنوان کرد و افزود: پژوهش در ذائقه سنجی کتاب خوانان موضوع بسیار مهمی است که نه تنها ما را به اطلاعات و آمار مهمی رهنمون می‌سازد، بلکه با توجه به این اطلاعات می‌توان برای مولفان یک چراغ راه ایجاد کرد و حتی در اقدامات فرهنگی از آن بهره برد.

وی بیان کرد: در این استان پژوهش کامل و مدونی در خصوص سلیقه مخاطبان کتاب صورت نگرفته و همه چیز بر اساس اطلاعات موجود از کتابخانه‌هاست.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی قم ادامه داد: از جمله کتاب‌های  پرمخاطب در گروه سنی جوان و بزرگسال از فروردین ۱۴۰۲ تا مهرماه می‌توان به سالم بر ابراهیم با ۲۵۶ مرتبه امانت، تفسیر نمونه با ۲۱۷ مرتبه امانت ، غرور و تعصب با ۱۹۹ مرتبه امانت، یادت باشد با ۱۸۶ مرتبه امانت اشاره کرد.

به گفته توکلیان عناوین کتاب‌های  پرمخاطب نوجوان استان قم از فروردین ۱۴۰۲ تا مهرماه شامل خاطرات یک بچه چلمن با ۹۹۸ مرتبه امانت، ایلیا با ۷۴۲ مرتبه امانت، قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب با ۵۵۷ مرتبه امانت، قصه‌های شاهنامه با ۳۴۴ مرتبه امانت و پسری که دور دنیا را رکاب زد با ۳۲۰ مرتبه امانت می باشند که تعداد دفعاتی که مخاطبان این کتاب‌ها را در هفت ماه گذشته به امانت برده‌اند چهار هزار و ۳۷۸ مرتبه است.

وی ادامه داد: عناوین کتب پرمخاطب کتب کودک از فروردین ۱۴۰۲ تا مهرماه نیز خانه درختی با ۴۸۴ مرتبه امانت، مجموعه قصه های شب با ۱۷۷ مرتبه امانت و قصه های من و بابام با ۱۷۶ مرتبه امانت می‌باشند.تعداد دفعات امانت رفتن این کتاب‌ها در بازه زمانی مذکور هشت هزار و ۲۲۹ مرتبه بوده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha