۲۱ آبان ۱۴۰۲، ۱۴:۱۳
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85288616
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

اجرای ۱۲۰ برنامه فرهنگی هفته کتاب در شهرستان بهار

همدان-ایرنا- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: ۱۲۰ برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار همزمان با هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «آینده خواندنی است» اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عاطفه زارعی روز یکشنبه در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار اظهار کرد: این تعداد برنامه به مناسبت سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی در ۱۲ باب کتابخانه عمومی شهرستان بهار از ۲۳ تا ۳۰ آبان ماه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه بهار یکی از شهرستان‌های فرهنگی و پرافتخار در حوزه کتاب و کتابخوانی است افزود: کتابخانه عمومی حکمت روستای حسین‌آباد عاشوری رتبه پنجم جایزه خدمات ملی کتابخانه‌های عمومی کشور را به خود اختصاص داد و باعث افتخار آفرینی برای استان شد.

زارعی، یکی از رسالت‌های کتابخانه‌های عمومی را شناسایی نیاز اطلاعاتی کاربران و پاسخگویی به آنها دانست و افزود: دغدغه امروز کتابدار ما این است که چطور کتاب را به دست همه اقشار جامعه برساند و این وظیفه در مناطقی که کتابخانه‌های عمومی تنها مرکز فرهنگی هستند نمود بیشتری پیدا می‌کند.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار نیز در این نشست اظهار کرد: در حال حاضر ۱۲ کتابخانه عمومی شامل پنج کتابخانه شهری و هفت کتابخانه روستایی در شهرستان بهار فعال است که سه هزار و ۴۰۴ متر مربع زیربنا داشته و دارای ۱۱۶ هزار نسخه کتاب است.

معصومه فزونی ادامه داد: تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی شهرستان پنج هزار و ۷۲۴ نفر است که ۴.۸۱ درصد جمعیت شهرستان را در بر می‌گیرد.

وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون مردم شهرستان بهار ۴۲ هزار و ۶۵۰ نسخه کتاب به امانت بردند، همچنین از ابتدای امسال تاکنون ۸۳۰ برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی برگزار شده است و یک هزار و ۵۶۳ نسخه کتاب نیز به کتابخانه‌های عمومی اهدا شده است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار گفت: در دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی سه هزار و ۵۲۵ نفر از این شهرستان شرکت کردند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر توسعه کتابخانه عمومی امام حسن مجتبی (ع) شهر مهاجران، تعمیر و تجهیز سالن آمفی تئاتر کتابخانه آیت‌الله بهاری و تعمیر و تجهیز سالن آمفی تئاتر کتابخانه عمومی فجر صالح آباد از جمله اقدامات عمرانی کتابخانه‌های عمومی در شهرستان بهار است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار با اشاره به اجرای برنامه فرهنگی در هفته کتاب خاطرنشان کرد: برگزاری یادبود مرحوم سلیم سلیمی‌موید، نشست تخصصی کتابخوان رسانه و کتاب، کتابت قرآن ویژه کودکان و نوجوانان همزمان با سراسر کشور با همکاری انجمن خوشنویسی شهرستان بهار، آیین رونمایی از کتاب دیوان اشعار عاشیق رضا باهارلی، رونمایی آلاچیق کتاب و نامگذاری بوستان کتاب در شهر صالح آباد، اجرای طرح کاروان دانایی و نواختن زنگ مطالعه، برنامه کتابخوانی به وسعت شهر، مسابقه کتابخوانی، افتتاح محافل ادبی شاهنامه‌خوانی و مثنوی خوانی و جشن کتاب در همه کتابخانه ها از برنامه های اجرایی در هفته کتاب این شهرستان است.

فرماندار شهرستان بهار نیز با اشاره به اینکه همه ادیان و مذاهب از طریق کتاب معرفی شدند افزود: خداوند از طریق کتاب انسان را به یکتا پرستی دعوت کرد بنابراین جایگزینی برای کتاب وجود ندارد و کتابخوانی یک ورزش روحی و روانی به حساب می‌آید.

مجتبی فیض‌اللهی از بخشداران شهرستان خواست تا روستاهای نیازمند کتابخانه را بررسی و اعلام کنند و کتابخانه‌های عمومی موجود نیز مورد بررسی قرار گیرند تا پیش بینی‌های لازم برای توسعه آنها انجام شود.

اجرای ۱۲۰ برنامه فرهنگی هفته کتاب در شهرستان بهار

وی ادامه داد: کتابخانه‌های مدارس مورد رصد قرار گیرد چرا که جامعه هدف ما در کتاب و کتابخوانی جوانان، نوجوانان و کودکان هستند.

فرماندار بهار از همه دستگاه‌های فرهنگی خواست تا برای تکریم و بزرگداشت مفاخر فرهنگی و ادبی شهرستان با جدیت ورود کنند تا ارزش‌های فرهنگی به نسل‌های امروز و آینده منتقل شود.

در این جلسه از پوستر هفته کتاب رونمایی شد.

استان همدان دارای ۱۱۹ باب کتابخانه‌ عمومی شامل ۷۱ باب شهری، ۴۶ باب روستایی و یک باب سیار شهری با یک میلیون و ۴۰۰ هزار نسخه کتاب است که به بیش از ۶۰ هزار عضو خدمات ارائه می‌دهد و حدود ۳۰۰ کتابدار در این کتابخانه‌ها مشغول فعالیت هستند.

از این تعداد ۱۰۷ باب کتابخانه به طور مستقیم زیرنظر نهاد کتابخانه‌های عمومی است و ۱۲ مورد به صورت مشارکتی با دستگاه‌های دیگر اداره می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha