دستگیری چهار گروه از شکارچیان متخلف دنا

یاسوج-ایرنا-مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد گفت: چهار گروه متخلف شکار و صید در منطقه حفاظت شده دنا دستگیر و اعمال قانون شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط روابط عمومی محیط زیست، "اسلام جاودان خرد" روز یکشنبه اظهار کرد: در ۲ روز گذشته ۶ شکارچی متخلف در ۲ ضلع شمالی و جنوبی پارک ملی و منطقه حفاظت شده دنا و دنای شرقی دستگیر شدند.

جاودان خرد ادامه داد: فرماندهی یگان حفاظت با همکاری محیط بانان دنای شرقی از ۲ گروه متخلف لاشه ۲ قطعه کبک به همراه ۲ قبضه سلاح ساچمه زنی غیر مجاز کشف و ضبط کردند.

وی افزود: محیط بانان دنا در ضلع شمالی پارک، یک گروه متخلف صید غیر مجاز ماهی که با استفاده از موتور برق ۱۷۴ قطعه ماهی صید کرده بودند، دستگیر کردند.

مدیر کل محیط زیست تصریح کرد: مطابق با قانون، استفاده از موتور برق بدلیل آسیب زایی جبران ناپذیر به زیستمندان ممنوع و مستوجب مجازات است.

به گزارش ایرنا، مناطق حفاظت شده استان از گونه های گیاهی و جانوری کم نظیری برخوردار است که عواملی به خصوص چرای بیش از حد دام، تخریب مراتع، قطع جنگل، وجود فرهنگ شکار و صید در بین مردم محلی منطقه و... این مناطق را تهدید می کند.

مسئولیت مردم در قبال محیط زیست

اصلاح نکردن رفتارهای نادرست انسان ها با جنگل و طبیعت، امنیت غذایی چرخه زندگی حیات وحش و به تبع آن زندگی انسان را با یک تهدید جدی و واقعی روبه رو می کند.

زندگی انسان‏ها با خطرات بزرگی همانند؛ کمبود انرژی، مصرف نادرست منابع زمینی، آلوده ‏سازی محیط زیست و... مواجه هست و بخش بزرگی از این خطرات زیست ‏محیطی‏ اند که مشارکت و مسئولیت ما انسان ها را در حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست می طلبد.

کهگیلویه و بویراحمد با توجه به پستی و بلندی های فراوان و تنوع اقلیمی، هفت منطق حفاظت شده؛ "دنا" ، "دنای شرقی" ،"خاییز سرخ" ، "خامی" ، "دیل" ،"سولک" و "سیوک" در این استان زیبای طبیعی وجود دارد که این مناطق بیش از ۱۰ درصد مساحت استان را تشکیل داده است.

استان علاوه بر داشتن هفت منطقه حفاظت شده، همچنین ۶ منطقه شکار ممنوع شامل: "کوه حاتم تلرش" حد فاصل شهرستان بهمئی و لِنده و بهبهان در خوزستان، "پادنای سمیرم"، "ماغر" در شهرستان بهمئی، "لار" در شهرستان باشت، "خرم ناز" در بویراحمد و "کوه اشکر" در شهرستان چرام، دارد.

یک پارک ملی "دنا" با وسعت ۲۵ هزار و ۸۲۳ هکتار دارد اگرچه در این خطه پناهگاه حیات وحش یا زیستگاه‌های نمونه جانوران وحشی و اثر طبیعی ملی، پدیده‌ها یا مجموعه‌های گیاهی جانوری کم‌نظیر نیست.

منطقه حفاظت شده دنا صرف نظر از تنوع گونه های گیاهی و جانوری، بنا به دلایل اقلیمی و پدیده های بارز زمین شناختی ، از نظر آموزشی و پژوهشی نیز بسیار مورد توجه پژوهشگران زیست شناسی و زمین شناسی است، این منطقه حتی نظر ورزش ها و تفریح های کوهستانی میتواند مورد استفاده قرار گیرد.

منطقه حفاظت شده دنا یکی از غنی ترین نقاط کشور از نظر تنوع زیستی در کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است که بدلیل دارا بودن گونه های گیاهی، جانوری نادر، اندمیک(محلی) آسیب پذیر و در خطر از اهمیت حفاظتی بالایی برخوردار است.

برای حفظ تنوع زیستی و یکپارچگی این اکوسیستم می توان با آموزش و تبیین اهداف برای ساکنان منطقه مخاطراتی که هر روزه این خطه راتهدید می کند، کاهش داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha