فرماندار سرپل ذهاب بازسازی تخریب‌های باقیمانده از زلزله این شهرستان را خواستار شد

قصرشیرین - ایرنا - فرماندار سرپل ذهاب گفت که با گذشت ۶ سال از زلزله مخرب آبان سال ۹۶ هنوز بخش هایی از این شهرستان بازسازی نشده و نیازمند اعتبار برای ساخت و ساز است.

به گزارش خبرنگار ایرنا صدرالله بابلی روز یکشنبه در مراسم یادبود جانباختگان زلزله ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان سال ۹۶ در اجتماع جمعی از مردم و مسوولان این شهرستان افزود: با گذشت ۶ سال از زلزله ی آبان سال ۹۶ هنوز ۵۰ واحد اداری، فرهنگی و مذهبی سرپل ذهاب بازسازی نشده که احداث این واحدها نیازمند دست کم ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار است.

وی اضافه کرد: پس از اعلام پایان بازسازی زلزله در دولت قبل اعتبار بازسازی ردیف ۱۲ (ویژه بازسازی) بسته شد و اکنون نیازمند بودجه برای ساخت واحدهای تخریبی باقیمانده هستیم و اگرچه تامین آن به صورت ویژه در دستور کار استاندار کرمانشاه است ولی امیدواریم با تخصیص مناسب برای همیشه پرونده ساخت و ساز مناطق زلزله زده سرپل ذهاب بسته شود.

وی اظهار کرد: زلزله آبان سال ۹۶ حادثه غمبار بسیار بزرگی بود که در مجموع ۶۵۰ نفر جانباخته و ۱۲ هزار و ۶۸۶ نفر مصدوم داشت و ۳۵ هزار خانه شامل ۱۸ هزار واحد تعمیری و ۱۷ هزار تخریبی در شهر و روستا آسیب دید که برای بازسازی مجموع ۳۵ هزار و ۷۰۰ واحد تخریبی و تعمیری شهری و روستایی بیش از ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت و ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض به زلزله زدگان پرداخت شد.

فرماندار سرپل ذهاب گفت: ۹۵ درصد منازل مسکونی تخریب شده از زلزله بازسازی شد و پنج درصد باقی مانده به دلیل مسائل و مشکلات معطل ماننده است که متقاضیان می توانند از تسهیلات ارزان قیمت برای ساخت آنها استفاده کنند.

بابلی اظهار کرد: حادثه زلزله سال ۹۶ استان کرمانشاه در اذهان هیچ ایرانی فراموش نمی شود و نگاه ملت به این نقطه بود و سر تعظیم در مقابل بزرگی و همدردی آنها فرود می آوریم.

فرماندار سرپل ذهاب با یادآوری سفر و دستورات رهبری گفت: اگر امروز چهره این شهرستان متحول شده مرهون قدوم پرخیر و برکت رهبر معظم انقلاب است.

فرماندار سرپل ذهاب بازسازی تخریب‌های باقیمانده از زلزله این شهرستان را خواستار شد

حجت الاسلام سید محمدعلی ساداتی امام جمعه سرپل ذهاب نیز با گرامیداشت یاد جانباختگان زلزله سال ۹۶ گفت: حضور پرخیر و برکت رهبر معظم انقلاب اسلامی و پیشتیبانی و همدردی و کمک رسانی ملت ایران در زلزله سال ۹۶ برای کمک رسانی به زلزله زدگان هیچ گاه در اذهان مردم پاک نمی شود و اگر امروز شاهد تحول در سطح شهرستان هستیم مرهون حضور ایشان و دستوراتی بود که به مسوولان برای رسیدگی دادند.

فرماندار سرپل ذهاب بازسازی تخریب‌های باقیمانده از زلزله این شهرستان را خواستار شد

درباره زلزله آبان ۱۳۹۶

ساعت ۲۱:۴۸:۱۶ روز یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ زلزله ای به بزرگی ۷.۳ ریشتر استان کرمانشاه را بشدت لرزاند. کانون زمین لرزه ۱۱ کیلومتری بخش ازگله در شهرستان ثلاث باباجانی، ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب و ۳۱ کیلومتری شهرستان قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه بود.

شدت این زمین لرزه به اندازه ای بود که غرب کشور تا بخش هایی از استان تهران را هم لرزاند و حتی چند کشور همسایه غربی ایران آن را احساس کردند اما به واسطه هم مرزی کرمانشاه و عراق شدت لرزه ها در استان های شرقی عراق هم خسارت هایی به بار آورد.

این زلزله از نظر بزرگی در ۵۰ سال گذشته بی سابقه بود بطوریکه در آن ۱۰ شهرستان استان و هزار و ۹۳۲ روستا و جمعیتی در حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از هموطنان (بیش از ۱۰۰ هزار خانوار) را درگیر کرد.

این زلزله بین ۴۰ تا ۵۰ ثانیه طول کشید و علت اصلی ویرانی های گسترده هم همین موضوع بود؛ در مرکز استان کرمانشاه گرچه شدت و مدت تکان ها زیاد بود و مردم را بشدت هراسان و سردرگم کرد اما خسارت قابل توجهی بجا نگذاشت؛ جز ترک های جزئی در دیوار بسیاری از خانه ها و فروریختن دیوار تعدادی از ساختمان ها همین موضوع سبب شد که تصور اولیه از پیامدهای زلزله خوش بینانه باشد اما با طلوع آفتاب ۲۲ آبان اوج فاجعه و انبوه کشته ها، زخمی ها و خسارت های مالی فراوان خود را نشان داد.

این حادثه قهری در مجموع ۶۲۱ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشت و بر اساس آخرین ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیش از ۱۰۷ هزار خانه، حدود ۲۳ هزار واحد صنفی، خدماتی، صنعتی و دامی و در مجموع ۱۳۰ هزار و ۸۷۹ واحد شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دید.

مجموع خسارت این زلزله به واحدهای مسکونی، عمومی و بخش تولید و کسب و کار استان کرمانشاه بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان برآورد شد؛ همچنین در زلزله ۶.۴ ریشتری یکشنبه چهارم آذر ۱۳۹۷ در ۲۳ کیلومتری سرپل ذهاب هم ۷۷۱ نفر مصدوم شدند و بیش از چهار هزار خانه خسارت دید.

سرپل ذهاب در ۱۰۰ کیلومتری غرب کرمانشاه بیش از ۹۰ هزار نفر جمعیت دارد که به دلیل اینکه مردم شهرستان های گیلانغرب، قصرشیرین، ثلاث باباجانی و دالاهو بخشی از خدمات خود را از این شهرستان تامین می کنند، جمعیت شناور سرپل ذهاب تا روزانه بیش از ۱۵۰ هزار نفر هم می‌رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha