۶۲ درصد از مبتلایان به دیابت در خراسان رضوی بی‌اطلاع از بیماری خود هستند

مشهد- ایرنا- معاون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۶۲ درصد از مبتلایان به بیماری دیابت در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی از بیماری خود اطلاع ندارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر مجید جعفری‌نژاد روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته ملی دیابت افزود: حدود ۱۳ درصد معادل ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت بالای ۱۸ سال زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد به دیابت مبتلا هستند.

وی بیان کرد: بیش از ۳۸ درصد از این تعداد معادل ۱۵۳ هزار بیمار شناسایی شده و از بیماری خود مطلع هستند و بقیه مبتلایان از بیماری خود اطلاعی ندارند.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: همچنین از سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت بالای ۱۸ سال در مناطق زیر پوشش این دانشگاه، ۳۳ درصد معادل یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دچار پیش دیابت (پره دیابت) هستند.

وی با بیان اینکه آمار ابتلا به دیابت رو به افزایش است، ادامه داد: تعداد مبتلایان به دیابت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هر سال به میزان هفت دهم درصد افزایش می یابد.

جعفری نژاد با اشاره به سرعت روند رو به رشد ابتلا به دیابت بیان کرد: طبق پیش بینی های انجام شده در سه دهه آینده تعداد مبتلایان به دیابت با سالمندی جمعیت، کم تحرکی در ایران و جهان رو به افزایش است و بیش از ۲۰ درصد رشد خواهد کرد.

۲۹ درصد در خراسان رضوی به فشار خون بالا مبتلا هستند

وی با بیان اینکه ۲۹ درصد از افراد بالای ۱۸ سال در خراسان رضوی به فشار خون بالا مبتلا هستند، گفت: این افراد در معرض بیماریهای قلبی و عروقی و مغزی بوده و سالانه بیش از یک درصد به افراد مبتلا به فشار خون اضافه می شوند.

معاون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال زیر پوشش این دانشگاه اضافه وزن داشته و حدود ۶۰ درصد آنان دچار کم تحرکی هستند، ادامه داد: این افراد در سراشیبی سقوط به سمت دیابت و فشار خون افتاده اند که اصلاح سبک زندگی و تغذیه سالم و فعالیت بدنی برای حل این مشکل مورد تاکید است.

وی مشکلات کلیوی، قلبی، ریوی، مغزی، بینایی و سیستم عصبی را از جمله عوارض بیماری دیابت عنوان و بیان کرد: سبک خواب نادرست (شب بیداری و روز خوابی)، پایین آمدن سن مصرف دخانیات، تغذیه نامناسب، کم تحرکی، افزایش درصد دریافت کربوهیدرات، کاهش مصرف فیبر و سبزیجات بر ابتلا به این بیماری تاثیرگذار است.

جعفری نژاد گفت: پیاده روی روزانه و داشتن ۳۰ دقیقه تحرک روزانه، نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به دیابت و سایر بیماریهای مزمن دارد.

۲۰ تا ۲۶ آبان ماه هفته آموزش و اطلاع رسانی دیابت در کشور نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha