۲۱ آبان ۱۴۰۲، ۱۷:۳۲
کد خبر: 85288895
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیش از ۱۳ هزار مبتلا به دیابت در تربت‌حیدریه شناسایی شدند

تربت‌حیدریه- ایرنا- رییس اداره پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: ۱۳ هزار و ۱۰۰ بیمار مبتلا به دیابت در این دانشگاه با زیر پوشش داشتن سه شهرستان مه‌ولات، زاوه و تربت‌حیدریه شناسایی شده‌اند.

جواد علی‌نژاد زرمهری روز یکشنبه به مناسبت هفته اطلاع‌رسانی بیماری دیابت که با شعار «دیابت، شناخت خطرات، اقدام موثر» نامگذاری شده‌ است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مبتلایان به دیابت در تربت حیدریه توسط پزشکان، بهورزان و مراقبان سلامت  تحت پوشش مراقبت‌های بهداشتی و درمانی قرار می‌گیرند.

وی بیان کرد: در خانه‌های بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت خدماتی چون خطرسنجی دیابت برای افراد دارای وزن بالا، مبتلایان فشارخون بالا، داشتن سابقۀ خانوادگی، زنان دارای سقط، مرده‌زایی و زایمان فرزند بالای چهار کیلوگرم انجام می شود و برای این گروه، آموزش راه‌های پیشگیری و کنترل دیابت توسط مراقبان سلامت صورت می‌گیرد.

رییس اداره پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه با بیان اینکه دیابت اگرچه درمان قطعی ندارد اما قابل کنترل است، افزود: اکنون تنها می‌توان با نگه‌داشتن قند خون در محدودۀ طبیعی، از بروز عوارض ناشی از دیابت پیشگیری کرد.

وی در ادامه گفت: از جمله اقدامات پیشگیرانه و کنترلی دیابت می‌توان به رعایت رژیم غذایی و محدود کردن انرژی دریافتی، فعالیت‌ بدنی، ورزش مداوم و منظم، استفاده از داروهای کاهندۀ قند خون و پایش مداوم آن (خودمراقبتی) اشاره کرد.

علی‌نژاد زرمهری بیان داشت: عدم تشخیص و درمان به‌ موقع دیابت عوارض چشمی، کلیوی، عصبی، قلبی و مغزی را بدنبال دارد و بیمار با خطرات نابینایی، نیاز به دیالیز یا پیوند کلیه، قطع پا و سکته‌های قلبی و مغزی مواجه است.

دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه به سه شهرستان مه‌ولات، زاوه و تربت حیدریه جنوب خراسان رضوی با  ۳۷۳ هزار و ۳۱۳ نفر جمعیت خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌دهد که از این تعداد ۱۸۷ هزار و ۱۷ نفر در نواحی روستایی سکونت دارند.

این دانشگاه ۲۷۲ تخت در بیمارستان امام حسین (ع)، ۱۹۰ تخت در بیمارستان نهم دی تربت‌حیدریه و ۲۰ تخت در مه‌ولات دارد.

۲۰ تا ۲۶ آبان ماه هفته آموزش و اطلاع رسانی دیابت نامگذاری شده است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha