۲۲ آبان ۱۴۰۲، ۹:۵۴
کد خبرنگار: 5508
کد خبر: 85289367
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

فرار سرمایه‌ از صندوق‌های سرمایه‌گذاری به علت جنگ غزه/ نگرانی‌ها رو به افزایش است

تهران- ایرنا- یک رسانه عرب زبان از تاثیرات جنگ غزه بر صندوق‌های سرمایه گذاری و فرار سرمایه‌ها خبر داد و نوشت که این صندوق ها در بورس قطر، امارات و رژیم صهیونیستی شاهد خروج سرمایه در سایه نگرانی از بی‌ثباتی بوده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، پایگاه عربی ۲۱ به تاثیر جنگ غزه بر صندوق‌های سرمایه گذاری اشاره کرد و نوشت: در ماه اکتبر در سایه جنگ غزه، بسیاری از سرمایه گذاران سرمایه های خود را از صندوق‌های سهام آمریکایی وابسته به عربستان خارج کرده‌اند.

طبق این گزارش، صندوق سرمایه گذاری سعودی در ماه اکتبر شاهد خروج بیش از ۲۰۰ میلیون دلار بوده و این معادل بیست درصد از چیزی بود که در ابتدای ماه بود.

همچنین صندوق های سرمایه گذاری در بورس در قطر، امارات و رژیم صهیونیستی هم شاهد خروج سرمایه در سایه نگرانی از بی‌ثباتی بوده است.

بر این اساس، صندوق قطر ۷.۷ میلیون دلار و صندوق امارات ۲.۷۵ میلیون دلار زیان دیده است.

صندوق‌های سرمایه گذاری رژیم صهیونیستی در بورس هم طبق این گزارش، حدفاصل ۲.۵ و ۹.۳ میلیون دلار از زمان عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر شاهد خروج سرمایه بوده‌اند.

به نوشته عربی ۲۱ ، این دومین بار است که بازار بورس رژیم اسرائیل در سال جاری میلادی شاهد بی ثباتی است و پیش از این هم پس از اصلاحات قضایی کابینه، فشار زیادی به بازارهای بورس این رژیم وارد شد.

«ناتالیا جوروشینا» کارشناس ارشد اقتصادی اعلام کرد: اوضاع در کوتاه مدت بهبود نخواهد یافت.

«توربیون سولویت» تحلیلگر امور خاورمیانه و شمال آفریقا فاش کرد: کاملا عیان است که این تصور وجود دارد که خطرات در سراسر منطقه در حال افزایش است و در نتیجه شاهد تاثیر منفی هستیم.

وی می‌افزاید: ادامه جنگ به تلاش‌های عربستان برای کاهش اتکا به نفت آسیب می زند.

«سرگئی دیرگاچف» مدیر یک مرکز سرمایه گذاری هم گفت: تداوم جنگ و میزان زیانی که به شرکت‌ها و سرمایه‌ها در سرزمین های اشغالی وارد می‌کند، سبب آسیب های بیشتر به اقتصاد آن می‌شود. درباره اسرائیل این سئوال مهم وجود دارد که پس از آن چه خواهد شد که واقعا این قابل پیش بینی نیست.

به گزارش عربی ۲۱، این در حالی است که فرار سرمایه از بورس، نمایانگر خطرات شدید بر اقتصاد این کشورها و تلاش برای تنوع بخش اقتصادی آنان است.

به گزارش ایرنا، تداوم جنگ غزه باعث تشدید بحران اقتصادی در سرزمین‌های اشغالی شده‌ که بیکاری ۷۶۰ هزار نفر معادل ۱۸ درصد نیروی کار، سقوط بورس، تنزل شدید ارزش شِکِل (واحد پول رژیم صهیونیستی)، فرار سرمایه‌های داخلی و خارجی و نیز کاهش هفت میلیارد دلاری ذخایر خارجی تنها چند نشانه‌ وقوع بحران است.

جنگ غزه که از میانه مهرماه آغاز شده‌بود، اینک وارد دومین ماه خود شده‌ است؛ جنگی که به رغم کشتار غیرنظامیان فلسطینی و شمار بالای شهدای غزه اما برای رژیم صهیونیستی نیز پر هزینه بوده است.

در حالی که همواره نگاه‌ها به شکست اطلاعاتی و امنیتی رژیم اسراییل دوخته شده، اما یکی از پیامدهای جدی جنگ غزه، متوجه اقتصاد این رژیم است که بسترساز تشدید فضای ابهام و عدم قطعیت در اقتصاد آن شده‌ است؛ موضوعی که نقش کلیدی در تشدید و تعمیق بحران‌ها علیه رژیم اشغالگر ایفا می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha