بازسازی بخشی از زیرساخت‌ها و اماکن دولتی آسیب‌دیده در زلزله دالاهو نیازمند اعتبار است

قصرشیرین- ایرنا- فرماندار دالاهو گفت: زلزله ۲۱ آبان سال ۹۶ خسارت زیادی به زیرساخت‌ها و ساختمان‌های دولتی این شهرستان وارد کرد و با گذشت ۶ سال از این حادثه بخشی از زیرساخت‌ها و تعدادی از طرح‌ها نیمه کاره مانده و نیازمند تامین اعتبار است.

«مسعود محنتی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با گرامیداشت یاد و خاطره جانباختگان حادثه تلخ زلزله ۲۱ آبانماه سال ۹۶ و به ویژه ۱۹ نفر از ساکنان این شهرستان، به طرح های نیمه تمام در جریان زلزله از جمله ساختمان بستر درمان شهر کرندغرب، مراکز خدمات جهاد کشاورزی کرند و ریجاب، ساختمان دامپزشکی، ساختمان امور عشایری که جریان زلزله دچار آسیب و تا کنون نیمه تمام مانده اند اشاره کرد و افزود: پیگیری‌های در جهت تامین اعتبار و تکمیل آنها صورت گرفته که انشاالله منتج به نتیجه خواهد شد.

وی اضافه کرد: در جریان زلزله آبان سال ۹۶ در این شهرستان ۶ هزار و ۲۶۲ واحد مسکونی شامل سه هزار و ۷۹۰ واحد تخریبی و ۲ هزار و ۴۷۲ واحد تعمیری دچار خسارت شد.

فرماندار دالاهو گفت: پس از زلزله و با شروع بازسازی واحدهای مسکونی آسیب دیده در مجموع سه هزار و ۷۹۰ واحد شهری و روستایی احداث و ۲ هزار و ۴۷۲ واحد تعمیر و مرمت شد.

وی تصریح کرد: برای ساخت و تعمیر واحدهای مسکونی آسیب دیده در این شهرستان ۲ هزار و ۵۴۸ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت و کمک های بلاعوض به زلزله زدگان پرداخت گردید.

محنتی ادامه داد: همچنین ۲ هزار و ۹۹۱ طرح کشاورزی در جریان زلزله ۳۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان خسارت دید که ۲۹ میلیارد تومان تسهیلات و سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض به ۲ هزار و ۹۷۰ طرح کشاورزی این شهرستان پرداخت شد.

وی با اشاره به بخش شیلات منطقه افزود: ۸۳ باب مزرعه پرورش ماهی در جریان زلزله دچار خسارت شد و یک میلیون و ۷۵۷ هزار و ۹۰۰ قطعه ماهی با وزن ۷۰۳ تن در این حادثه طبیعی تلف شد که در مجموع سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار بلاعوض مصوب شد که ۶۷ درصد آن معادل ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان طی ۲ مرحله به خسارت دیدگان پرداخت گردیده است.

فرماندار دالاهو با اشاره به آسیب دیدن واحدهای آموزشی منطقه در زلزله سال ۹۶، اضافه کرد: ۱۹باب مدرسه با ۶۹ کلاس درس در بخش مرکزی دالاهو و ۱۲ مدرسه با ۲۳ کلاس در بخش گهواره از توابع این شهرستان با اعتبارات ملی و منابع خیران ساخته شده است.

به گزارش ایرنا، دالاهو در ۹۹ کیلومتری کرمانشاه واقع است که این شهرستان ۱۵۴ روستا دارد و دالاهونشینان که هنوز آثار جراحت بمباران شیمیایی زمان جنگ تحمیلی در زندگیشان هست در ۲۱ آبان سال ۹۶ در پی وقوع زلزله ۷.۳ ریشتری شهرشان خراب و بار دیگر غمی مضاعف بر آن ها متحمل شد.

لرزش زمین در سال ۹۶، ۱۹ خانواده منطقه را داغ دار عزیزانشان کرد که در این حادثه جان باختند و همچنین باعث مصدوم شن ۲۵۰ نفر شد.

بازسازی بخشی از زیرساخت‌ها و اماکن دولتی آسیب‌دیده در زلزله دالاهو نیازمند اعتبار است

درباره زلزله آبان ۱۳۹۶

ساعت ۲۱:۴۸:۱۶ روز یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ زلزله ای به بزرگی ۷.۳ ریشتر استان کرمانشاه را بشدت لرزاند. کانون زمین لرزه ۱۱ کیلومتری بخش ازگله در شهرستان ثلاث باباجانی، ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب و ۳۱ کیلومتری شهرستان قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه بود.

شدت این زمین لرزه به اندازه ای بود که غرب کشور تا بخش هایی از استان تهران را هم لرزاند و حتی چند کشور همسایه غربی ایران آن را احساس کردند اما به واسطه هم مرزی کرمانشاه و عراق شدت لرزه ها در استان های شرقی عراق هم خسارت هایی به بار آورد.

این زلزله از نظر بزرگی در ۵۰ سال گذشته بی سابقه بود بطوریکه در آن ۱۰ شهرستان استان و هزار و ۹۳۲ روستا و جمعیتی در حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از هموطنان (بیش از ۱۰۰ هزار خانوار) را درگیر کرد.

این زلزله بین ۴۰ تا ۵۰ ثانیه طول کشید و علت اصلی ویرانی های گسترده هم همین موضوع بود؛ در مرکز استان کرمانشاه گرچه شدت و مدت تکان ها زیاد بود و مردم را بشدت هراسان و سردرگم کرد اما خسارت قابل توجهی بجا نگذاشت؛ جز ترک های جزئی در دیوار بسیاری از خانه ها و فروریختن دیوار تعدادی از ساختمان ها همین موضوع سبب شد که تصور اولیه از پیامدهای زلزله خوش بینانه باشد اما با طلوع آفتاب ۲۲ آبان اوج فاجعه و انبوه کشته ها، زخمی ها و خسارت های مالی فراوان خود را نشان داد.

این حادثه قهری در مجموع ۶۲۱ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشت و بر اساس آخرین ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیش از ۱۰۷ هزار خانه، حدود ۲۳ هزار واحد صنفی، خدماتی، صنعتی و دامی و در مجموع ۱۳۰ هزار و ۸۷۹ واحد شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دید.

مجموع خسارت این زلزله به واحدهای مسکونی، عمومی و بخش تولید و کسب و کار استان کرمانشاه بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان برآورد شد؛ همچنین در زلزله ۶.۴ ریشتری یکشنبه چهارم آذر ۱۳۹۷ در ۲۳ کیلومتری سرپل ذهاب هم ۷۷۱ نفر مصدوم شدند و بیش از چهار هزار خانه خسارت دید.

سرپل ذهاب در ۱۰۰ کیلومتری غرب کرمانشاه بیش از ۹۰ هزار نفر جمعیت دارد که به دلیل اینکه مردم شهرستان های گیلانغرب، قصرشیرین، ثلاث باباجانی و دالاهو بخشی از خدمات خود را از این شهرستان تامین می کنند، جمعیت شناور سرپل ذهاب تا روزانه بیش از ۱۵۰ هزار نفر هم می‌رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha