آغاز «پویش ملی سلامت» در استان سمنان با رونمایی از پوستر به میزبانی ایرنا + فیلم

سمنان - ایرنا - «پویش ملی سلامت» در استان سمنان روز دوشنبه با حضور رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان و رونمایی از پوستر آن در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «پویش ملی سلامت» در کشور از ۲۰ آبان تا ۱۵ دی پیش‌بینی شده است و در این پویش تکمیل پرونده سلامت الکترونیک و غربالگری دیابت و پرفشاری خون برای ارتقای برنامه سلامت خانواده مورد توجه است.

هدفگذاری «پویش ملی سلامت» پوشش ۷۰ درصدی جمعیت کشور است و در قالب «پویش ملی سلامت» افراد بالای ۱۸ سال داری پرونده سلامت می‌شوند.

بنا به اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۸۳ درصد از کل مرگ و میرهای بیمارستانی مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است، سالانه ۳۰۰ هزار نفر به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی می‌میرند. ۳۲ درصد افراد بالای ۱۸ سال فشارخون بالا دارند و ۶۰ درصد نیز از فشارخون خود بی‌خبرند و ۳۰ هزار مرگ در سال به خاطر دیابت در کشور اتفاق می افتد.

با اجرای «پویش ملی سلامت» می توان از نیم میلیون مرگ بیماری‌های غیرواگیر و ۳۰ هزار مرگ ناشی از دیابت پیشگیری کرد. پویایی سلامت در کنترل بیمارها بسیار موثر است.

در «پویش ملی سلامت» افراد بالای ۱۸ سال با تکمیل پرسش نامه ای در خصوص سابقه دیابت و فشار خون بالا دارای پرونده سلامت می شوند و در صورت تشخیص بیماری تحت کنترل و درمان قرار می گیرند.

جامعه هدف ۳۳۰ هزار نفری در دانشگاه علوم پزشکی استان

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان در این آیین گفت: «پویش ملی سلامت» غربالگری بیماری‌های دیابتی و فشارخون از ۲۰ آبان تا ۱۵ دی ماه در مناطق تحت پوشش این دانشگاه در ۶ شهرستان استان اجرا می‌شود.

کامران قدس افزود: ۴۸۰ هزار نفر جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان را تشکیل می‌دهد که غربالگری افراد بالای ۱۸ سال شامل ۳۳۰ هزار نفر هدفگذاری شده است.

 آغاز «پویش ملی سلامت» در استان سمنان با رونمایی از پوستر در ایرنا + فیلم

وی ادامه داد: ۷۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال و ۴۰ سال و زنان‌باردار با یک ریزنشانه جزو جامعه هدف در «پویش ملی سلامت» غربالگری بیماری‌های دیابت و فشارخون هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان بیان کرد: افراد برای بررسی سلامت خود در قالب پویش غربالگری بیماری‌های دیابت و فشارخون می‌توانند به مراکز و خانه‌های بهداشت در نقاط مختلف تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی استان سمنان مراجعه کنند.

دکتر قدس از شهروندان خواست در «پویش ملی سلامت» غربالگری بیماری‌های دیابت و فشارخون شرکت کنند و به صورت رایگان میزان فشار خون و قند خون خود را بررسی کنند.

سعید صادقی مقدم رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان سمنان نیز با اشاره به اهمیت نقش سلامت در جامعه، گفت که این رسانه همواره ارتباط پویایی با دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان داشته است و کمک به حفظ سلامت جامعه با تهیه گزارش و مطالب مفید برای سلامت شهروندان از اهداف فعالیت‌های ایرنا در استان محسوب می‌شود.

در این آیین از پوستر «پویش ملی سلامت» با شعار «آگاهی زودتر، مراقبت موثرتر» در ایرنا استان سمنان با حضور روسای دانشگاه علوم پزشکی و خبرگزاری جمهوری اسلامی، سعید کساییان معاون بهداشتی و محمدناصر رهبر مدیرگروه بیمارهای دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان رونمایی شد.

 آغاز «پویش ملی سلامت» در استان سمنان با رونمایی از پوستر در ایرنا + فیلم

سبک زندگی سالم ضرورتی برای داشتن فشار خون و قند خون مناسب

امروزه مصرف غذاهای آماده، پرکالری و دارای نمک زیاد در میان افراد به خصوص کودکان و جوانان افزایش یافته در حالیکه با در پیش گرفتن شیوه های سالم در زندگی و کاهش پنج تا هفت درصدی وزن بدن، می توان از بروز دیابت به میران زیاد پیشگیری کرد.

بیمارهای غیرواگیر سالانه ۸۳ تریلیون ریال به اقتصاد ایران آسیب می زند که معادل پنج درصد تولید ناخالص داخلی است. یک باور غلط در جامعه وجود دارد که سلامت را وظیفه پزشک می دانند و درمان محوری وجود دارد در حالیکه سلامت شامل عواملی است که باید همه باهم باشد و پزشک یکی از این ارکان است.

 آغاز «پویش ملی سلامت» در استان سمنان با رونمایی از پوستر در ایرنا + فیلم

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha