۲۲ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۵۲
کد خبر: 85289568
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

جای خالی عابر پیاده در مدیریت و توسعه کلانشهر شیراز

شیراز-ایرنا-به جای هر چهارراه و کوی و برزنی در شیراز پل چندسطحی و زیرگذر و روگذر سبز شده تا بر سرعت غول‌های آهنی به نام خودرو افزوده شود اما در این هیاهوی دود و سرب حقوق شهروند و عابرین پیاده روز به روز بیشتر به فراموشی سپرده می شود.

به گزارش ایرنا، وضعیت شهروندان گرفتار در محاصره پل‌ها و تقاطعاتی که برای تسهیل تردد خودروهای آهنی ساخته می شود به کلاف سردرگمی می ماند که هر روز بر وخیم تر شدن این شرایط دامن زده و شهروندان خسته از هیاهوی شهر را ناگذیر به استفاده از خودرو برای تردد در شهر و حتی محله‌شان می کند زیرا امکان تردد پیاده در سطح شهر و حتی برخی محله‌ها هموار نیست.

توسعه کلانشهر شیراز طی ۲ تا سه دهه گذشته به نحوی بوده که گویی مدیریت شهری از این ماجرا جامانده است و نتوانسته نوایی همگون بین مولفه‌های مختلف زیست شهری فراهم آورد.

سهم عابرین پیاده از توسعه کلانشهر

حال این سوال مطرح است که سهم شهروند و عابرین پیاده از توسعه کلانشهر شیراز و حقوق این قشر چیست؟

زنان خانه دار، کارمندان، دانش آموزان و بسیاری دیگر از اقشار جامعه روزانه بصورت پیاده و یا همزمان با استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی برای تحصیل، خرید و بسیاری از امور روزمره در سطح شهر و معابر عمومی شیراز تردد می کنند و اکنون با گسترش کلانشهر شیراز زیرساخت مورد نیاز تردد عابرین پیاده در محاصره تقاطع، پل و بلوارهای متعدد هموار نیست.

در دهه‌های اخیر شهر شیراز به لحاظ مساحت گسترده شده و در حال حاضر با وجود ایجاد زمینه تردد روان خودروها اما امکان عبور و مرور عابر پیاده نیست و شهروندان برای تردد پیاده ناگذیر به مواجهه با خودروهایی که اغلب نیز سرعتشان زیاد است هستند که این موضوع جان شیرازی ها را با خطر جدی روبه رو کرده است.

جالی خالی عابر پیاده در مدیریت و توسعه کلانشهر شیراز
ترددهای پرخطر

زمینه تردد ایمن عابرین پیاده در شیراز فراهم نیست و به همین دلیل روزانه شاهد تصادف و مجروح شدن یا جان باختن بسیاری از مردم به همین دلیل هستیم.

برای توسعه شیراز اول زمینه عبور خودرو هموار می شود و در مراحل و اولویت های بعدی اگر اعتبار و بودجه‌ای باقی ماند پل ویژه تردد عابر پیاده و پیاده راه و ... ساخته می‌شود و این درحالی است که بودجه مدیریت شهری مستقیم از عوارضی که شهروندان پرداخت می کنند تامین و هزینه می شود.

عبور خودرو هموار؛ عبور پیاده به قیمت جان

در حال حاضر برای جبران کم کاری‌های گذشته و ایمن سازی محل تردد عابرین پیاده در شیراز صدها پل عابر پیاده و پیاده روهای ایمن نیاز است که باید هرچه زودتر در دستور کار و اولویت اصلی مدیران شهری قرار گیرد.

در اغلب موارد پیاده روهای فعلی شیراز نیز محل جولان موتورسواران و یا پارک و تردد خودروها شده و این موضوع نیز علیرغم بیان توسط رسانه ها و وجود گلایه مندی بین شهروندان اما هنوز مورد توجه مسئولان و تصمیم گیران شهر شیراز قرار نگرفته است.

سرگردانی دانش آموزان برای تردد تا محل تحصیل

بسیاری از شهروندان و والدین دانش آموزان شیرازی با وجود نزدیکی محل زندگی تا مدرسه اما نبود یک پل عابر پیاده و در خطربودن جان فرزندانشان ناگزیر به گرفتن سرویس هستند زیرا عبور خودرو در شیراز هموار اما عبور پیاده به قیمت جان است.

جان جانبازان در خطر است

در پی اصلاح هندسی گسترده مسیرهای منتهی به شهرک جانبازان شیراز و بلوار فراشبندی و افزایش تصادفات خودروهای عبوری با عابرین پیاده در این منطقه،اهالی درخواست ایجاد پل عابر پیاده برای حفظ ایمنی و جانشان را دارند.

ساخت تقاطع بزرگ و چند سطحی شهدای کشن در سال ۹۷ و همچنین تغییرات هندسی گسترده مسیرهای منتهی به شهرک جانبازان شیراز و بلوار فراشبندی در مجاورت باغ جنت شیراز طی چند سال اخیر این محور به یکی از شریان‌های پرتردد خودرویی شیراز تبدیل شد و همین مساله به بروز تصادفات گسترده فوتی و جرحی خصوصا برای اهالی پیاده این منطقه که قصد گذر از این مسیر پرتردد را دارند منجر شده است.

بیست و یکم بهمن ماه ۹۷ تقاطع سه سطحی شهدای کُشن در شیراز که در آن زمان گفته شد که بزرگترین پروژه عمرانی جنوب کشور است با اعتباری افزون بر یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید که ایجاد این سازه عظیم نقش مهمی در روان سازی ترافیک این منطقه شیراز داشت اما به دلیل شاهراه شدن این محور بعد از ساخت این تقاطع عبور و مرور خودروها از این منطقه نیز افزایش زیادی پیدا کرد و اکنون به دلیل سرعت بالای خودرویی و عدم پیش بینی هیچ پل عابر پیاده‌ای در این محدوده ،روزانه شهروندان شاهد برخورد خودروها با عابرین پیاده که قصد عبور از عرض این بلوار را دارند هستند که هر هفته تعدادی مصدوم و یا کشته بجا می گذارد.

جالی خالی عابر پیاده در مدیریت و توسعه کلانشهر شیراز
یک شهروند: جانبازان شهرک در خانه زندانی‌اند

علی محمدی یکی از شهروندان ساکن شهرک جانبازان در گفت و گو با ایرنا گفت: هماهنگونه که از اسم این شهرک مشخص است حدود ۷۰ درصد اهالی این منطقه را جانبازان جنگ تحمیلی و خانواده آنها تشکیل می‌دهند که بسیاری از این جانبازان نیز قطع نخاعی و یا ناچار به استفاده از ویلچر برای تردد هستند.

بلوارهای طویل و نبود گذرگاه برای انسان

بلوارهای طویل بسیاری در شیراز ازجمله بلوار پاسارگاد وجود دارد که باوجود طول چندکیلومتری اما هیچ پل عابرپیاده ای در طول این محور برای تردد ایمن شهروندان پیاده وجود ندارد در حالی که عبور و مرور پیاده در حاشیه این مناطق بسیار است و باید چندین پل در طول این نوع مسیرها وجود داشته باشد.

کوی وحدت و مقابل مجتمع نگین به دلیل وجود چندین مرکز خرید در ۲ سمت این بلوار یکی دیگر از مناطق شیراز است که روزانه به دلیل تردد عابرین پیاده و تلاقی محل عبور خودرو و افراد پیاده موجب بروز خطرات جانی و همچنین ترافیک شدید خودرویی می شود.

دهها و صدها بلوار و خیابان پرتردد دیگر در شیراز وجود دارد که نیازمند ساخت مسیر ایمن برای عابرین و پیاده ها در این مناطق است.

جالی خالی عابر پیاده در مدیریت و توسعه کلانشهر شیراز
شهردار نوید ساخت ۱۷ پل عابرپیاده را داد

شهردار شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: قرارداد ساخت ۱۷ پل عابرپیاده با اعتبار ۱۳۳ میلیارد تومان اخیرا منعقد و عملیات اجرایی ساخت آن آغاز شده است.

محمدحسن اسدی افزود: قرارداد ساخت این پل های عابر پیاده در کمیسیون معاملات شهرداری شیراز به امضاء رسیده است.

وی جانمایی این ۱۷ پل عابرپیاده را واقع در بلوار مطهری جنوبی و شمالی، بلوارهای پاسداران، رحمت، امام رضا(ع)، هفت تنان، شهید فراشبندی، باهنر، پرستار، حسینی الهاشمی ، دوکوهک و کوی وحدت اعلام کرد.

آیا ساخت ۱۷ پل عابر پیاده شیراز را ایمن می‌کند؟

باتوجه به گستردگی کلانشهر شیراز طی سالیان گذشته ساخت ۱۷ پل عابرپیاده حتی در صورت راه اندازی و افتتاح چندان سدی از پیش پای عابرین پیاده در این کلانشهر برنخواهد داشت و ایمن سازی محل تردد عابرین در این کلانشهر نیازمند عزمی راسخ و جهادی است.

در ساخت پل های عابر پیاده فرای از اولویت مهم ایمن سازی مسیر تردد افراد پیاده نیز می توان با ایده پردازی و خلاقیت ضمن تعریف کاربری های متنوع موجبات زیباسازی سیما و منظر شهری را نیز فراهم آورد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha