۲۲ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۵۷
کد خبرنگار: 2201
کد خبر: 85289835
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اورژانس پیش بیمارستانی دزفول ۲۲۱ بیمار دیابتی را نجات داد

دزفول-ایرنا- رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: جان ۲۲۱ بیمار دیابتی از ابتدای سال جاری تاکنون توسط پرسنل عملیاتی اورژانس دزفول نجات یافته است.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اورژانس پیش بیمارستانی دزفول، رضا معمارزاده روز دوشنبه به مناسبت هفته جهانی دیابت اظهارکرد: بیماری دیابت در بسیاری از موارد قابل کنترل است بنابراین اقدام درمانی به موقع می‌تواند تاثیر چشمگیری در کاهش مرگ و میر ناشی از افت و یا افزایش ناگهانی قند خون داشته باشد.

وی با اشاره به شایع بودن تغییرات ناگهانی میزان قند خون در افراد دیابتی به بیماران به ویژه مصرف کنندگان داروی انسولین توصیه کرد: این بیماران باید در خانه‌های خود، دستگاه گلوکومتر(تست قند خون) داشته باشند تا درصورت بروز علائمی مانند ضعف و بی‌حالی، تعریق، سردرد، سرگیجه و تاری دید با کمک دستگاه گلوکومتر از بالا و یا پایین بودن میزان قند خون خود مطلع و درصدد انجام اقدامات درمانی متناسب شوند.

معمارزاده با بیان اینکه کما دیابتی یک اورژانس پزشکی است و می‌تواند موجب آسیب دائمی به بافت مغز شود، ادامه داد: در شرایطی که سطح قند خون بیمار بسیار بالا و یا بسیار پایین باشد، فرد دچار کاهش سطح هوشیاری شده و در برخی موارد می‌تواند منجر به کمای دیابتی و یا حتی مرگ بیمار شود.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دزفول همراه داشتن کارت شناسایی دیابت را برای بیماران ضروری دانست و گفت" بیماران دیابتی در زمان بیهوشی نیاز به شناسایی دارند تا عملیات درمان و امداد در اسرع وقت برای آنان انجام و از تزریق داروی اشتباه خودداری شود لذا به همراه داشتن کارت شناسایی دیابت برای این بیماران الزامی است.

وی افزود: افراد در مواجهه با بیماران دیابتی که دچار کاهش سطح هوشیاری شدند، به هیچ عنوان مجاز به قرار دادن دارو، شیرینی و یا هر ماده غذایی دیگری به دهان بیماری که بیهوش است، نیستند.

معمارزاده اضافه کرد: همراهان بیمار هرچه سریعتر باید برای کمک با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند و حتما به پرسنل اورژانس اطلاع دهند که فرد بیهوش مبتلا به دیابت است.

به گزارش ایرنا به اختلال سوخت وساز مواد قندی در بدن، بیماری دیابت می‌گویند؛ این اختلال به دلیل ترشح نشدن و یا ترشح ناکافی انسولین ایجاد می‌شود در نتیجه میزان قند خون بالا می‌رود. انواع دیابت شامل مواردی همچون دیابت نوع یک، دیابت نوع ۲ و دیابت بارداری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha