۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای توزیع شیر در مدارس به استان‌ها ابلاغ شد

تهران -ایرنا - سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای توزیع شیر در مدارس از محل منابع سازمان هدفمندی یارانه‌ها تأمین شده که برای اجرا به استان‌ها ابلاغ شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی فرهادی روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران درباره زمان توزیع شیر در مدارس افزود: توزیع شیر در چند استان آغاز شده اما هنوز فراگیر نشده و علت آن آمادگی شرکت‌های لبنی برای ارائه شیر دانش آموزی است.

وی ادامه داد: با شرکت‌هایی که با مجوز وزارت بهداشت از نظر تولید شیر در سطح کیفی الف هستند، قرارداد منعقد شده است که تعداد آنها هم محدود است.

فرهادی با بیان اینکه توزیع شیر در استان‌های سیستان و بلوچستان، شهرستان‌های تهران، کهگیلویه و بویر احمد و کرمان آغاز شده است، گفت: قرار بود ۱۱ استان محروم در اولویت توزیع باشند تا به کل کشور توسعه یابد، پیش بینی این است تا پایان آبان ماه شیر در سراسر کشور توزیع شود.

سخنگوی آموزش و پرورش گفت: شرکت‌های تولید کننده محدودیت‌هایی دارند از جمله اینکه شیر باید به تعداد دانش‌آموزان دوره ابتدایی که قابل توجه است، تولید شود و پس از آن باید به مدت ۱۰ تا ۱۲ روز در انبار بماند و مورد تست قرار گیرد تا بعد از آن توزیع شود.

کتاب‌های برخی دروس را می توان مجزا تعریف کرد

فرهادی درباره صحبت‌های اخیر وزیر آموزش و پرورش درخصوص تفکیک جنسیتی کتاب‌های درسی، توضیح داد: در خصوص برخی از دروس بین دانش آموزان دختر و پسر می تواند مفاهیم مرتبط با آنها دیده شود که ناظر بر کتاب‌های خاص از جمله مباحث دینی، احکام، مهارت های اجتماعی و شهروندی خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه  آموزش موجب تحول می شود و باید به واسطه آموزش مهارت‌های خاص را تقویت کنیم، اظهار داشت: محتوای موضوعات دینی متناسب با دانش آموز باید پیش بینی شود و در سازمان پژوهش این موضوع دیده شده و دسته بندی دانش آموزان دختر و پسر اهمیت دارد برای این کار آمادگی تا حدی داریم اما نیاز به پیگیری است.

سخنگوی آموزش و پرورش ادامه داد: قرار نیست در برنامه‌ها خللی ایجاد شود، در پایان برنامه می‌توان اثرات مطلوب این کار را مشاهده کرد. خانواده ها نسبت به فرزندان خود و مهارت‌های فردی حساس هستند و امیدواریم والدین به ما کمک کنند.

وی یادآور شد: در جامعه نیز با ساخت پارک و مجموعه های ویژه بانوان سعی کردیم محیط راحتی فراهم کنیم و امیدواریم این امکان در محتواهای درسی نیز فراهم شود.

حداقل ۲۰ هزار مدرسه نیازمند نوسازی هستند

فرهادی در پاسخ به پرسشی درباره مقاوم سازی کلاس‌های درس، عنوان کرد: از سال گذشته تاکنون بیش از ۳۰ هزار کلاس درس تخریب و نوسازی و بازسازی یا ساخته شده اما در برنامه هفتم برای ادامه این مسیر نیازمند تامین مالی در این خصوص هستیم ضمن آنکه می توان از ظرفیت خیران نیز استفاده کرد.

وی با بیان اینکه کار نوسازی مدارس، امری مداوم و پیوسته است، این نکته را یادآور شد که حداقل سالانه باید حدود ۲۰ هزار کلاس درس نوسازی شوند.

سخنگوی آموزش و پرورش درباره مدارس غیردولتی و نظارت بر عملکرد آنها اظهار داشت: این موضوع ناظر بر توافق مدارس و والدین است؛ اگر شکایتی در این زمینه باشد شورای نظارت آن را بررسی می کند.  

فرهادی درباره سرویس مدارس دانش‌آموزان نیز با بیان اینکه واژه تخلف از فضای مدارس دولتی دور است، گفت: این موضوع به انجمن اولیا و مربیان بازمی گردد و اگر مدیر یا مدرسه‌ای مشکل داشته باشد، صدای مردم را از طریق مناطق آموزش و پرورش می‌شنویم.

وی پرورش را مقدم بر آموزش دانست و با بیان اینکه امسال ۲ تا ۳ میلیون دانش آموز در سطح کشور تحت فعالیت های پرورشی قرار دارند، افزود: اردوهای آموزشی و کتابخوانی از جمله این اقدامات پرورشی به شمار می رود.

فرهادی خواستار مشارکت دستگاههای مختلف در برگزاری برنامه های پرورشی برای دانش آموزان شد و گفت: به زودی با مجوزی که درخواست کردیم قریب به ۱۹ هزار نفر مشاور و مربی پرورشی استخدام می‌کنیم که می‌تواند تحول ایجاد کند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره بکارگیری نیروهای حق التدریس در مدارس توضیح داد: پس از اعلام نتایج آزمون آموزگاری و دبیری و تکمیل ظرفیت ابتدایی گفته شد که هیچ جای کشور کلاس خالی بدون معلم نداشته باشد و اکنون اعلام می کنیم که کلاس بدون معلم نداریم اما این به معنای این نیست که به صورت مقطعی برای کلاس مشکلی پیش نیاید.

وی با بیان اینکه تغییر کلاس معلم در موارد خاص همچون مرخصی درمان  کمتر اتفاق می افتد، افزود: در این موارد هم بلافاصله معلم جایگزین می شود.

فرهادی درباره محقق شدن فوق‌العاده ویژه برای حقوق معلمان، اظهار کرد: آموزش و پرورش فوق‌العاده ویژه معلمان را تقاضا داده است، این امر در دستور کار شورای حقوق و دستمزد سازمان اداری و استخدامی است و به محض تصویب اطلاع رسانی می‌کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره پرداخت منظم حق التدریس‌ معلمان و تاثیر آن در جبران کمبود معلم به صورت کوتاه مدت، اظهار داشت: حق التدریس مانند اضافه کار کارمندان است و اگر به موقع پرداخت شود، انگیزه معلمان برای اضافه تدریس اضافه می‌شود و کمتر کمبود معلم خواهیم داشت امسال برنامه ریزی کردیم با تأمین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه هر دو ماه یکبار حق التدریس را پرداخت کنیم همچنین حق‌التدریس دوران کرونا هم با همین اعتبار پرداخت می‌شود.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره توسعه و تجهیز هنرستان‌ها اضافه کرد: ۵۰ درصد دانش‌آموزان دوره متوسطه باید به هنرستان‌ها بروند و این الزام برنامه توسعه است، هنرستان‌ها باید به تجهیزات آموزشی مجهز شوند اما اگر با ظرفیت موجود این کار را انجام دهیم، دشوار و زمان‌بر است.

وی ادامه داد: استفاده از برون‌سپاری هنرستان‌ها به حوزه صنعت در کنار تجهیز آنها مدنظر است و امسال این موضوع در دستور کار است، در بودجه ۱۴۰۳ و برنامه هفتم نیز اعتباراتی را پیش‌بینی کرده‌ایم.

فرهادی درباره تعطیلی مدارس تهران به دلیل آلودگی هوا، توضیح داد: تصمیم‌گیری در این‌باره بر عهده استاندار است اما اعتقاد داریم تعلیم و تربیت تعطیلی ندارد و باید تلاش کنیم در بستر شبکه شاد در فضای تعاملی امکان تحصیل دانش‌آموزان را تأمین کنیم اما مطلوب این است که تعطیلی مدارس آخرین گزینه باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha