۲۳ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۳۳
کد خبرنگار: 949
کد خبر: 85290357
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شیوع دیابت در منطقه کاشان ۱۴ درصد است

۲۳ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۳۳
کد خبر: 85290357
شیوع دیابت در منطقه  کاشان ۱۴ درصد است

کاشان - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۲۵ هزارو ۸۰۰ بیمار دیابتی در منطقه کاشان شامل شهرستان های کاشان و آران و بیدگل از جمعیت هدف بالای ۳۰ سال شناسایی شده،شیوع این بیماری در شهرستان ۱۴ درصد است.

دکتر مهدی دلاوری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت روز جهانی و هفته ملی دیابت (۲۰ تا ۲۶ آبان) افزود: با توجه به حد انتظار کشوری که ۸.۵ درصد است، ۶۰ درصد بیماران در شهرستان شناسایی شده‌اند و بیماریابی دیابت در سطح مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی تا رسیدن به حد انتظار ادامه دارد.

وی اظهار کرد:شاخص مراقبت این بیماران توسط پزشک و غیر پزشک ۵۰ درصد است و نیمی از بیماران مراقبت شده توسط پزشک براساس گزارش‌های آماری مراقبت موثر را در سطح مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی دریافت کرده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان بیان کرد:سابقه خانوادگی دیابت، اضافه وزن، رژیم غذایی ناسالم، نداشتن تحرک بدنی، افزایش سن، فشار خون بالا، قومیت، اختلال تحمل گلوکز (IGT) و اختلال قند ناشتا، سابقه دیابت بارداری و تغذیه نامناسب در دوران بارداری از عوامل خطر دیابت است.

دلاوری گفت: از همین رو افراد دارای بیماری دیابت نیازمند اصلاح شیوه زندگی، انجام مستمر و منظم مراقبت‌های دوره‌ای این بیماری با خود پایشی، مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی و رعایت دستورالعمل‌های دارویی و مراقبت‌های بالینی هستند.

وی افزود: مصرف کمتر غذاهای آماده و فرآوری شده از جمله کنسرو، سوسیس و کالباس، کنترل وزن، فعالیت بدنی منظم، کاهش مصرف دخانیات، مصرف نکردن الکل و مدیریت استرس، داشتن استراحت و خواب کافی و در مجموع اصلاح شیوه زندگی در کنترل و مدیریت این بیماری توصیه می‌شود.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha