بارنامه‌های صوری عامل اصلی افزایش صف در جایگاه‌های سوخت منطقه زاهدان

زاهدان- ایرنا- عوامل متعددی در افزایش صف جایگاه‌های سوخت سیستان و بلوچستان بویژه کلانشهر زاهدان دخیل هستند که وجود بارنامه‌های صوری از سایر استان‌های دیگر به دلیل وجود شرایط قاچاق توسط کامیون‌های فاقد فعالیت یکی از آنها است.

به گزارش ایرنا، پس از انتشار گزارشی مبنی بر «کلاف سردرگم قاچاق سوخت در زاهدان؛ خودرو پژو با ۳۶۲ بار سوختگیری در یک ماه» که در آن به مطالبه مردم کلانشهر زاهدان پرداخته شد، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان روز گذشته، وجود بارنامه‌های صوری را یکی از دلایل اصلی ایجاد صف کامیون‌ها در جایگاه‌های سوخت عنوان کرد.

در این گزارش در حالی یکی از تراژدی‌های تلخ و تکراری مردم صبور سیستان و بلوچستان وجود صف‌های طولانی و گاه چند کیلومتری بنزین و گازوئیل است که قاچاق سوخت و کمبود جایگاه ۲ عامل مهم در این زمینه به شمار می‌رود.

صف‌هایی که نه در سرمای زمستان و نه در گرمای تابستان خیال کوتاه‌شدن ندارد و هر روز بر طول آنها افزوده شده و زمینه گلایه‌مندی مردم منطقه و البته مسافرانی را فراهم کرده که این خطه را مقصد سفر خود برگزیده‌اند.

به گفته برخی رانندگان برای سوخت‌گیری به ناچار باید سه تا چهار ساعت وقتشان را در این صف‌ها سپری کنند و این در حالیست که بازار قاچاق سوخت رونق زیادی گرفته و قاچاقچیان سوخت و سودجویان به‌شدت به تکاپو افتاده‌اند و برخی از مردم نیز به فروش سهمیه‌های نفت و بنزین خودروی خود رو آورده‌اند.

شناسایی ۲۰۰ کامیون پرتردد با تراکنش‌های نامتعارف در جایگاه‌های سوخت زاهدان

با این وجود اما مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان در این زمینه بیان کرد: در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶درصد افزایش سهمیه نفت گاز معادل ۸۸ میلیون لیتر در منطقه داشته‌ایم و این در حالیست که این افزایش سهمیه نتوانسته صف جایگاه‌های سوخت را پایان دهد.

عوامل متعددی در افزایش صف جایگاه‌های سوخت دخیل هستند و یکی از این عوامل، وجود بارنامه‌های صوری است که در استان‌های دیگر صادر شده و به دلیل وجود شرایط قاچاق، توسط کامیون‌های فاقد فعالیت، سوختگیری و روانه مرزهای استان می‌شود

قربانعلی مردانی گفت: عوامل متعددی در افزایش صف جایگاه‌های سوخت دخیل هستند و یکی از این عوامل، وجود بارنامه‌های صوری است که در استان‌های دیگر صادر شده و به دلیل وجود شرایط قاچاق، توسط کامیون‌های فاقد فعالیت، سوختگیری و روانه مرزهای استان می‌شود.

وی با بیان اقدامات انجام‌شده در راستای برخورد با ناوگان متخلف و صدور بارنامه‌های صوری، ادامه داد: کنترل و نظارت‌های انجام شده از سوی این شرکت در سه ماه گذشته باعث شناسایی ۲۰۰ کامیون پرتردد با تراکنش‌های نامتعارف در جایگاه‌های سوخت شهر زاهدان و معرفی به اداره‌کل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان شد که پس از بررسی توسط آن سازمان و مطابقت با سامانه داده‌کاوی اطلاعات پیمایش ناوگان (سامانه داپ)، فقط عملکرد ۱۱ دستگاه از این کامیون‌ها واقعی بوده است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان اظهار کرد: تعداد ۱۱۱ دستگاه از این کامیون‌های متخلف مربوط به ناوگان سایر استان‌های کشور بوده که از سوی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان جهت برخورد با ناوگان متخلف و دفاتر صادرکننده بارنامه‌های صوری و غیرواقعی از طریق کمیسیون‌های مربوطه، با استان‌ها مکاتبه شده است.

وی با اشاره به اینکه کنترل‌های سیستمی درحال انجام است، گفت: تلاش ما بر این هست که با همکاری سازمان‌های متولی و نظارتی صف‌های سوخت کاهش یابد و با حذف عوامل متعددی که در شلوغی صف دخیل است، توزیع سوخت به مصرف کننده واقعی بدون معطلی صورت پذیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha