۳۰ میلیارد ریال برای طرح طرح های آبخیز داری ساوه تخصیص یافت

ساوه - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری ساوه گفت: ۳۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح های آبخیز داری این شهرستان در پنج روستا تخصیص یافته است.

«کامیار گراوند» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این میزان اعتبار برای ساخت بندهای خاکی و گابیون بندی در حوزه آبریز بیوران در روستاهای بیوران، سامان، یاتان، چمران، اسکین و حوزه یاری آباد هزینه می شود.

وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح هم اکنون در این مناطق روستایی آغاز شده است یادآور شد: طرح آبخیز داری روستای یاری آباد از سال گذشته آغاز شده که پارسال ۱۰ میلیارد ریال شامل ۲۰ میلیون ریال از محل خودیاری مردمی و ۸۰ میلیون ریال از محل اعتبارات دولتی برای آن هزینه شده است و امسال نیز عملیات آن تداوم دارد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه، هدف از ساخت این بند را تقویت آب‌های زیرزمینی، مهار سیلاب‌های فصلی، جلوگیری از فرسایش خاک، حفظ تاسیسات عنوان کرد و ادامه داد: بندهای آبخیز داری حجم وسیعی از رسوبات ناشی از شستن خاک با باران را در خود نگه می‌دارد و این نوع از بندها منبع خوبی برای تامین خاک مناسب کشاورزی در باغ‌ها، گلخانه‌ها و زمین‌های کشاورزی است.

گراوند افزود: همچنین سالانه حجم فراوانی از رواناب‌ها و سیلاب‌ پس از بارش باران وارد دشت‌های حوضه آبخیز می‌شود که با اجرای بندهای خاکی و گابیون بندی از هدررفت بخش زیادی از آن جلوگیری شده و امکان تغذیه سفرهای زیرزمینی نیز فراهم می شود.

ساوه یکی از بزرگترین شهرستان‌های استان مرکزی است دارای ۳۶۰ هزار هکتار اراضی ملی است.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha