راهکارهای رئیسی بساط عادی‌سازی روابط با اسرائیل را برچید

تهران- ایرنا- رییس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس، راهکارهای پیشنهادی آیت‌الله رییسی و سخنرانی صریح وی در ریاض را سبب برچیده شدن بساط عادی‌سازی روابط کشورهای اسلامی با صهیونیست‌ها دانست.

محمدصالح جوکار در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره سفر آیت الله سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور به عربستان برای حضور در نشست مشترک کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب با محوریت ویژه بررسی جنایات رژیم صهیونیستی در غزه گفت: سخنان رییس‌جمهور در این اجلاس بسیار روشن، صریح و شجاعانه بود و مسائل و مشکلاتی که در جهان اسلام از جمله در فلسطین و غزه است را به درستی برای روسای کشورهای اسلامی تبیین کرد.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس افزود: رئیس‌جمهور با سخنان خود تمام ابعاد جنایت صهیونیست‌ها در غزه را تشریح کرد و اثرات بسیار مثبتی بر سران کشورهای اسلامی گذاشت که می‌تواند در برچیدن بساط عادی سازی روابط کشورهای اسلامی با صهیونیست‌ها تاثیر مهمی ایفا کند که مهمترین دستاورد ایران در نشست ریاض محسوب می‌شود.

جوکار با اشاره به وابستگی برخی از کشورهای اسلامی به رژیم صهیونیستی گفت: برخی از این کشورها علاقه‌ای به حل مساله فلسطین ندارند و اهتمامی در این سالها برای ایجاد صلح و امنیت و جلوگیری از جنایت صهیونیست‌ها نشان ندادند. ولی راهکار پیشنهادی رییس جمهور می‌تواند در سیاست آنها تغییر ایجاد کند.

وی ۱۰ راهکار رئیس جمهور برای حل بحران غزه را اساسی و کلیدی عنوان کرد و گفت: پس از حل این بحران باید تصمیم گیری توسط ساکنان بومی فلسطینی و ساکنان این سرزمین به سرانجام برسد.

وی راهکارهای اعلامی از سوی آیت الله رییسی در این اجلاس را مبتنی بر توجه به «آرمان فلسطین» دانست و یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا، ایستادن بر این آرمان را در دستور کار قرار داد و سرزمین تاریخی فلسطین را تمام و کمال و فارغ از همه مرزبندی‌های ۱۹۴۷ و ۱۹۶۷ متعلق به مردم فلسطین می‌داند.

جوکار با بیان اینکه خود مردم فلسطین باید گرداننده دولت فلسطین شوند، تصریح کرد: اینکه گروهی آدم بی هویت سرزمین‌های فلسطین را اشغال کنند و به تجاوز و اشغالگری ادامه دهند قابل قبول نیست. در این شرایط هم باید آتش‌بس انجام شود تا به شهدا و مجروحان رسیدگی شده و ماشین جنایت‌های این رژیم متوقف شود.

به گزارش ایرنا، پس از آغاز تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و متعاقب پیگیری‌های دیپلماتیک فراوانی که جمهوری اسلامی ایران انجام داد، نهایتا شنبه ۲۰ آبان ریاض پایتخت عربستان میزبان نشست مشترک کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب با محوریت ویژه بررسی جنایات رژیم صهیونیستی در غزه بود.

در این نشست که هیات ایرانی به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی در آن شرکت کرد، سران کشورهای اسلامی و عرب منطقه گردهم آمدند تا درباره «چگونگی حمایت عملیاتی از مردم غزه و مقابله منسجم با جنایات رژیم صهیونیستی» به یک رویکرد واحد برسند.

در این نشست رئیس جمهور ۱۰ پیشنهاد مهم، کاربردی و متناسب با وضعیت فعلی غزه مطرح کرد که از جمله مهمترین آنها، لزوم توقف جنگ و آش بس فوری، بازگشایی گذرگاه رفح، ارسال کمک‌های بشردوستانه، ایجاد صندوق ویژه بازسازی غزه و تروریستی خواندن ارتش رژیم صهیونیستی بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha