چهار گروه متخلف شکار در گچساران دستگیر شدند

یاسوج-ایرنا-مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد گفت: چهار گروه از متخلفان شکار و صید در مناطق آزاد و حفاظت شده گچساران دستگیر شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد ، "اسلام جاودان خرد" روز سه شنبه اظهار کرد: ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان گچساران، سه گروه متخلف با سه قبضه سلاح شکاری و ۹ قطعه "تیهو" شکار شده را دستگیر و اعمال قانون کردند.

جاودان خرد افزود: یگان حفاظت محیط زیست همچنین ۲ صیاد که برخلاف قانون و مقررات محیط زیست ۱۲۰ قطعه ماهی صید کرده بودند دستگیر و به مراجع قضایی معرفی کردند.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست استان پیش تر در گفت و گو با ایرنا،شکار پرندگان را مهمترین تهدید این گونه ها در استان دانست و تصریح کرد: شکار غیرقانونی پرندگان تاثیرات مخربی بر اقتصاد و حیات گونه های جانوری در یک جامعه دارد چرا که شکار غیرقانونی حیوانات بیشترین تاثیر را بر انقراض گونه های جانوری کمیاب دارد.

پیش تر معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: کهگیلویه و بویراحمد با ۲ نوع آب و هوای سرد و گرم ، گونه های مختلفی از پرندگان را با خاستگاه جغرافیای متفاوت در خود جای داده است و ۱۳ گونه پرنده شکاری که روزگاری به وفور در استان مشاهده می شدند اکنون در حال انقراض هستند.

هر هفته خبرهایی از دستگری متخلفان شکار پرندگان و بز کوهی در گوشه ای از این استان چهار فصل کوهستانی اطلاع رسانی می شود که نگرانی همه طبیعت دوستان را بیشتر می کند و نیازمند چاره جویی فوری و راهکاری موثر برای پیشگیری از دستبرد زدن به طبیعت و اطلاع رسانی دقیق از وضعیت انقراض پرندگان و جانوران استان دارد.

عوامل متعددی تنوع زیستی مناطق حفاظت شده کهگیلویه را تهدید می کند که فرهنگ ناصواب و غیرقانونی شکار و صید در بین مردم محلی منطقه سلامت و حیاط زیست را به خطر می اندازد که جا دارد همه شهروندان مسوولیت خود را نسبت به حفظ محیط زیست ادا کنند.
شکار و صید بی رویه - اعم از قانونی و غیر قانونی - طبیعیت و محیط زیست را برای حیوانات بسیار ناامن کرده است به گونه ای که گونه های خاص جانوری در معرض خطر انقراض هستند و زنگ خطری برای طبیعت و محیط زیست ما است.

گونه های خاص پرندگان و حتی جانوری مثل شیر ایرانی و ببر مازندران که روزگاری خاص طبیعت این کشور بودند،انقراض آنها به دست انسان ها و شکارچیان به طور کامل از بین رفته اند و نسل شان در این خطه منقرض شده است.

کهگیلویه و بویراحمد با توجه به پستی و بلندی های فراوان و تنوع اقلیمی، هفت منطق حفاظت شده؛ "دنا" ، "دنای شرقی" ،"خاییز سرخ" ، "خامی" ، "دیل" ،"سولک" و "سیوک" در این استان زیبای طبیعی وجود دارد که این مناطق بیش از ۱۰ درصد مساحت استان را تشکیل داده است.

استان علاوه بر داشتن هفت منطقه حفاظت شده، همچنین ۶ منطقه شکار ممنوع شامل: "کوه حاتم تلرش" حد فاصل شهرستان بهمئی و لِنده و بهبهان در خوزستان، "پادنای سمیرم"، "ماغر" در شهرستان بهمئی، "لار" در شهرستان باشت، "خرم ناز" در بویراحمد و "کوه اشکر" در شهرستان چرام، دارد.

یک پارک ملی "دنا" با وسعت ۲۵ هزار و ۸۲۳ هکتار دارد اگرچه در این خطه پناهگاه حیات وحش یا زیستگاه‌های نمونه جانوران وحشی و اثر طبیعی ملی، پدیده‌ها یا مجموعه‌های گیاهی جانوری کم‌نظیر نیست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha