۲۳ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۵۵
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85290604
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیش از سه هزار بیمار دیابتی در کردستان شناسایی شد

سنندج- ایرنا- معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در ۲ سال گذشته سه هزار و ۵۷۷ بیمار دیابتی در استان شناسایی شد و تحت درمان قرار گرفته اند.

دکتر فرزام بیدارپور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: : بر اساس آمارها در سامانه سیب، ۳۳ هزار و ۵۶۰ بیمار دیابت نوع ۲ و هزار و ۵۷۸ بیمار دیابت نوع یک در استان شناسایی شده اند.

وی از فعالیت سه کلینیک دیابت در شهرهای سقز، سنندج و مریوان برای ارائه خدمات تخصصی سطح 2 به بیماران دیابتی در استان خبر داد و افزود: در بیمارستان های سایر شهرستان ها، واحدی به نام واحد دیابت وجود دارد که خدمات سطح ۲ را انجام می دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به ارائه خدمات سطح یک به بیماران دیابتی در همه درمانگاه های سطح استان، اضافه کرد: در درمانگاه ها خدمت خطرسنجی برای افراد ۳۰ سال و بالاتر در زمینه شناسایی بیماری هایی از قبیل دیابت انجام می گیرد و این افراد هر ماه یک بار توسط بهورز یا مراقبین بهداشتی و سه ماه یکبار پزشک مراقبت می شوند.

دکتر بیدارپور با بیان اینکه با تایید پزشک، قند خون ناشتای ۱۲۵-۱۰۰ به عنوان پیش دیابتیک و ۱۲۶ و بالاتر به عنوان دیابت تلقی می شود، گفت: بیماران دیابتی باید سالی یکبار توسط متخصصین چشم و داخلی معاینه گردند.

وی به آغاز پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان تا ۱۵ دی در استان و همزمان با سراسر کشور اشاره کرد و ادامه داد: در این پویش تکمیل پرونده سلامت الکترونیک و غربالگری دیابت و پرفشاری خون برای ارتقای برنامه سلامت خانواده هم استانی های عزیز مورد توجه است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار کرد: در این پویش ملی افراد بالای ۱۸ سال با تکمیل پرسش نامه ای در خصوص سابقه دیابت و فشار خون بالا دارای پرونده سلامت می شوند و در صورت تشخیص بیماری تحت کنترل و درمان قرار می گیرند.

وی گفت: با پیوستن مردم به این پویش و همکاری با همکاران ما از خانه های بهداشت گرفته تا مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی در سطح استان، بیماری های غیرواگیر را غربالگری خواهیم کرد تا این افراد را پس از شناسایی به شکل موثر تحت درمان قرار داده و با پیگیری مداوم و فعال از طریق همکاران مراقب سلامت که در برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع مشغول به ارائه خدمات پیش بینی شده سلامت هستند، بیماری افراد را رصد و پیگیری کرده و تحت درمان دارویی قرار دهیم.

دکتر بیدارپور افزود: بیماری‌های دیابت و فشار خون بالا به عنوان بیماری‌های خاموش و مزمن که عامل بسیاری از بیماری‌های خطرناک و تهدید کننده سلامت مردم هستند.

۲۳ آبان روز جهانی دیابت است و شعار امسال این روز با عنوان "دیابت، شناخت خطرات، اقدام موثر" نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha