کمبود ناوگان، کرایه حمل بار از بندرعباس به مرز دوغارون را افزایش داد

مشهد-ایرنا- رییس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: کمبود ناوگان حمل و نقل جاده‌ای موجب افزایش کرایه بار از بندرعباس تا مرزهای افغانستان بویژه مرز دوغارون تایباد در خراسان رضوی شده است.

احمد زمانیان یزدی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در حالیکه کرایه حمل بار یک تریلی از مبدا بندرعباس تا مرزهای «ماهیرود، نیمروز و به خصوص دوغارون خراسان رضوی» در ماههای گذشته حدود ۶۵۰ تا ۷۰۰ میلیون ریال بود طی چند روز گذشته این رقم به ۹۵۰ میلیون ریال تا یک میلیارد ریال و حتی بالاتر رسید.

وی کمبود ناوگان را عامل اصلی این افزایش کاذب کرایه ها دانست و بیان کرد: از روزهای ابتدایی آبان ماه رانندگان افغانستانی در مرز دوغارون به دلیل مطالبات صنفی اعتصاب کرده و حاضر به ورود به ایران نشدند گه البته چند روزی است ورود به مرز دوغارون را از سرگرفته اند.

رییس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی ادامه داد: با نزدیک شدن به ماه های پایانی سال میلادی، حجم بار در مسیرهای ترانزیتی افزایش می یابد و از طرفی حجم بار در بندرعباس برای ارسال به افغانستان در ماه های قبل روند افزایشی داشته است.

وی ادامه داد: طبق قوانین اعلامی از ابتدای آبان ماه امسال حمل بار به کشور ترکمنستان نه به صورت (ترانشیپمنت) جابجایی کالا بر روی ناوگان ها بلکه به صورت حمل یکسره انجام می شود، لذا بسیاری از رانندگان اقدام به اخذ روادید ترکمنستان کرده و از مسیر تجاری بنادر تا افغانستان حذف شده اند.

زمانیان اظهار کرد: شایعاتی نیز در مرز دوغارون مطرح شده که تردد ناوگان ایرانی در این مرز با محدودیت مواجه است لذا رغبت برای حمل بارهای افغانستانی توسط رانندگان ایرانی کم شد.

وی بیان داشت: مجموعه این دلایل باعث شد که کمبود ناوگان موجب افزایش نرخ کرایه حمل توسط رانندگان و مالکان ناوگان شود و پیش بینی می شود با تداوم ورود رانندگان و ناوگان افغانستانی به مرز دوغارون و داخل کشور شاهد افزایش ناوگان و تعدیل منطقی نرخ کرایه ها خواهیم بود.

افزون بر ۲۰۰ شرکت حمل و نقل بین المللی در خراسان رضوی فعالیت می کنند.

تجارت و ترانزیت کالا در خراسان رضوی با کشورهای ترکمنستان و افغانستان در سه پایانه‌ مرزی لطف‌آباد شهرستان درگز، سرخس، باجگیران شهرستان قوچان و دوغارون شهرستان تایباد و همچنین ۲ بازارچه مرزی فعال در مناطق مرزی تایباد با افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان انجام می شود که در این بین مرز دوغارون با افغانستان یکی از سه مرز مهم تجاری و صادراتی ایران محسوب می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha