برگزاری ۷۹۳ عنوان برنامه در کتابخانه‌های عمومی تهران

تهران- ایرنا- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران با اشاره به برگزاری ۷۹۳ عنوان برنامه فرهنگی در کتابخانه‌ها به مناسبت هفته کتاب گفت: برای تعمیرات اساسی و طراحی حداقل ۴۰ باب کتابخانه در سطح استان بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره‌ کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، علیرضا زندوکیلی با گرامیداشت سی‌ و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران درباره برنامه‌های اداره‌ کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در طول یک سال گذشته اظهارداشت: در حوزه انجمن کتابخانه‌ها که با هدف برنامه ریزی و سیاستگذاری اجرای برنامه های فرهنگی، ساخت و بهره برداری کتابخانه‌های جدید، تعمیر، تجهیز و شاداب سازی کتابخانه های عمومی انجام می شود در طول این مدت ۱۲۲ جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی برگزار شد که منجر به تصویب ۶۰۸ مصوبه در سطح استان شد.

وی گفت: تفاهم‌نامه همکاری اداره‌ کل کتابخانه‌های عمومی تهران با اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، اداره‌ کل فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اداره کل ورزش و جوانان استان و کتابخانه و موزه آستان مقدس حضرت امام خمینی(ره) طی یکسال گذشته منعقد شد.

زندوکیلی افزود: این تفاهم نامه‌ها با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی و لزوم فراهم کردن بستر مطالعه برای عموم اقشار جامعه و تولید فکر و افزایش معلومات عمومی منعقد شده و برنامه ریزی شده است تا تفاهم نامه همکاری با اداره کل بهزیستی نیز در هفته کتاب منعقد شود.

وی با اشاره به ارسال ۲۹۴ نسخه کتاب بریل به کتابخانه‌های عمومی استان تهران همزمان با ۲۳ مهرماه، روز جهانی عصای سفید اظهارداشت: این اقدام با هدف به روزرسانی منابع بریل کتابخانه های استان صورت گرفت و ۴۲ عنوان کتاب بریل به تعداد ۲۹۴ نسخه، به ارزش ۱۴۵ میلیون ریال از انتشارات کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان خریداری و برای استفاده به کتابخانه عمومی سطح استان که دارای بخش ویژه نابینایان است، ارسال شد.

برگزاری ۷۹۳ عنوان برنامه در کتابخانه‌های عمومی تهران
علیرضا زندوکیلی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران فراهم کردن زمینه لازم برای دسترسی عموم مردم به منابع مطالعاتی را از اولویت‌های این اداره کل عنوان کرد و گفت: طی سال گذشته با هدف ارائه خدمات کتابخانه‌ای به گروه های خاص بخش ویژه نابینایان کتابخانه عمومی اقبال لاهوری شهرستان قرچک با حضور مسئولان استان و شهرستان افتتاح و کتابخانه شهید احمد پازوکی شهرستان پاکدشت پس از بازسازی کامل و ایجاد بخش کودک مجزا بازگشایی شد.

زندوکیلی، توسعه بخش کودک و سالن‌های مطالعه کتابخانه‌ها و خرید و نوسازی تجهیزات کتابخانه‌ای شامل قفسه‌های کتاب، میزهای مطالعه، تجهیزات بخش کودک، تجهیزات رایانه‌ای، دوربین مدار بسته، دزدگیر و بسیاری از تجهیزات کتابخانه‌ای را از دیگر اقدامات این اداره‌کل در راستای تقویت کتابخانه‌ها در استان عنوان کرد.

وی با اشاره به نقش کتابخانه‌های عمومی به عنوان مراکز فعال فرهنگی اظهارداشت: در طول یک سال گذشته بیش از ۹۵۰ برنامه فرهنگی در موضوع رونمایی کتاب، جلسات مطالعاتی و نقد کتابخانه‌ای، کارگاه‌های آموزشی، مسابقات کتابخانه‌ای، محافل ادبی، ویژه برنامه‌های کودک و نوجوان و بسیاری برنامه‌های متنوع دیگر در کتابخانه های عمومی استان اجرا شد که از جمله آنها می‌توان به راه‌اندازی کاروان کتابخوانی در میدان هفت تیر، اجرای برنامه از تبار قلم، برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی، برنامه روایت مادری، و برگزاری دوسالانه جشنواره قصه گویی و... در استان اشاره کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران از انجام ۷۸ پروژه عمرانی اجرا شده و در حال انجام در سطح کتابخانه‌های عمومی استان خبر داد و گفت: تلاش کرده‌ایم با نگاهی جامع و عدالت محور به تمامی شهرستان‌های استان، به منظور رفع مشکلات عمرانی، شاداب سازی، انجام تعمیرات و پیگیری پیشرفت پروژهای عمرانی در کتابخانه‌های عمومی استان بپردازیم و در همین راستا در قالب تعمیرات اساسی و طراحی برای حداقل ۴۰ باب کتابخانه در سطح استان با اعتباری بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به تقویت زیرساخت‌های فناوری اطلاعات گفت: اقدامات خوبی برای راه‌اندازی فیبرنوری، اینترنت رایگان برای اعضا و تجهیز و به روزرسانی سیستم‌های کامپیوتری کتابخانه‌ها صورت گرفته است.

زندوکیلی با اشاره به اهمیت هفته کتاب و کتابخوانی این مناسبت را فرصت خوبی برای یادآوری اهمیت کتابخوانی و پاسداشت مروجان کتاب عنوان کرد و افزود: در این هفته برنامه‌های بسیار متنوعی توسط کتابخانه های عمومی پیش‌بینی شده است که از جمله آنها می‌توان به برگزاری تجدید میثاق با آرمان‌های شهدا، آیین بزرگداشت هفته کتاب، اجرای پویش کتابخون، برپایی میز خدمت در محل نماز جمعه و حضور روسای شهرستان در تریبون نماز جمعه، برگزاری مسابقات فرهنگی، انعقاد تفاهم نامه های همکاری، برگزاری محافل ادبی و کارگاه های آموزشی اشاره کرد.

سی‌ و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «آینده خواندنی است» از بیست‌وسوم تا سی‌ام آبان‌ماه امسال برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha