رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران: فرهنگسرای سرو تعطیل نیست

تهران بزرگ - ایرنا - رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران گفت: پرونده فرهنگسرای سرو در جریان بوده و قدیمی است اما فعالیت این فرهنگسرا تعطیل نشده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهرداد باقری روز سه‌شنبه در حاشیه یکصد و نود و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران به خبرنگاران توضیح داد: مشکل این فرهنگسرا مربوط به دهه ۶۰ و یک پرونده قدیمی بوده و رای دادگاه برای آن وجود داشته است.

وی افزود: موضوع اختلاف بین بانک صادرات و بخش حقوقی شهرداری تهران است اما فرهنگسرای سرو تعطیل نیست و کلاس‌های آن در حال برگزاری بوده و حتی کتابخانه آن در حال بهره برداری است.

به گفته باقری، بانک صادرات بر روی این پرونده کار حقوقی انجام داده که تفاهم بین بخش حقوقی شهرداری و این بانک در حال انجام است.

توزیع کتاب در ایستگاه های مترو با پشتیبانی باغ کتاب تهران

وی همچنین در صحن شورا درمورد موضوع ترویج کتابخوانی گفت که توزیع کتاب در ایستگاه‌های مترو با پشتیبانی باغ کتاب تهران به صورت پایلوت در دستور کار است.

باقری با بیان اینکه تمام کتابخانه‌های بزرگ شهر در دانشگاه ها واقع شده‌اند، تصریح کرد: نهادهای مختلفی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسوولیت‌هایی را در حوزه کتابخوانی دارند و باید این فضا را در نظر بگیریم.

وی با تأکید بر همگانی شدن فضای مجازی و اثرگذاری آن بر حوزه کتابخوانی، گفت: میزان فروش و مطالعه کتاب در بستر حضوری و فیزیکی و مجازی نیاز به مباحثه دارد. کتابخانه‌های دیجیتال و مجموعه تکنولوژی‌های این حوزه را نمی‌توان در مقوله کتابخوانی نادیده گرفت.

رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با بیان اینکه مطالعه قبل از خواب از مدتها پیش در برخی کشورها به فرهنگ تبدیل شده است، تأکید کرد: بخش خصوصی و غیردولتی در این حوزه وارد شده‌اند. در بسیاری از بخش‌ها، نهادها در میدان رقابت حضور دارند که از جمله می‌توان به کافه های کتاب اشاره کرد.

وی افزود: مجموعه‌های فرهنگی برای نخستین بار در شهر تهران ایجاد شدند و اثرگذاری جدی در حوزه فرهنگی با محوریت کتاب دارند؛ محفل های ادبی نیز در تهران فعالیت می کنند که بیش از ۱۰ سال سابقه دارند.

باقری با بیان اینکه کتابخانه‌های شهرداری تهران یا متعلق به سازمان فرهنگی و هنری است و یا به صورت مشارکتی اداره می‌شود، گفت: کتابخانه‌های شهرداری تهران یا در فرهنگسراها ایجاد شده‌اند و یا برخی دیگر در معابر و بوستان ها فعالیت دارند که در مجموع به ۱۱۰ کتابخانه می‌رسد که بالاتر از تعداد کتابخانه های نهادهای حاکمیتی است.

وی ادامه داد: برنامه های فرهنگی مختلفی نیز در سازمان فرهنگی و هنری اجرا می شود و ۱۴ هزار نفر در باشگاهی برای رسیدن به خوانش یکصد کتاب در حال رقابت هستند.

رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با بیان اینکه ایده «کتابدار شو» نیز در این سازمان در حال اجراست، یادآور شد: زیست بومی برای کتابداران در حال ایجاد است تا فضا برای کتابداران تسهیل شود.

وی با بیان اینکه ایده «کتاب در گردش» نیز در ایستگاه های مترو اجرا می شود، گفت: سامانه مشاوره کتاب و شبکه کتابخانه های سازمان و پاتوق های فرهنگی از جمله ظرفیت های سازمان در حوزه کتابخوانی هستند.

باقری همچنین تاکید کرد: اصلی ترین قوت ما شبکه مویرگی فضاهای فرهنگی است و اصلی ترین ضعف هم این است که منابع، زیرساخت ها و نیروی انسانی ما به روز نیست. بزرگترین فرصت پیش روی ما، مخاطبان گسترده به ویژه نوجوانان هستند؛ به طوریکه روزانه هزاران نوجوان و هزاران مادر به مراکز ما برای ثبت نام دوره های آموزشی مراجعه می کنند.

رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با بیان اینکه ایده تحول در حوزه کتاب، تغییر نقطه تمرکز بود، اظهار کرد: بازیگری اثربخش در تغییر عادات کتابخوانی مردم از ایده های مورد نظر ما بوده است. بیش از ۹۰ درصد تمام فعالیت هایی که انجام می دهیم، اداری است و باید به سمتی برویم که به این بازیگری مؤثر برسیم.

وی با اعلام اینکه باغ کتاب تهران در اتاقی شیشه ای، حوزه کتاب را جلو می برد، یادآور شد: پایلوت توزیع کتاب در ایستگاه های مترو با پشتیبانی باغ کتاب تهران در حال آماده سازی است. امانت گرفتن کتاب باید در اختیار شهروندان باشد و بعد از آن خرید کتاب مورد توجه قرار بگیرد.

باقری با بیان اینکه یکصد مهدکودک زیر نظر شهرداری تهران فعالیت می کنند، خاطرنشان کرد: پایلوت ترویج کتابخوانی با محوریت بخش خصوصی به عنوان توزیع کننده کتاب را در مهدهای کودک آغاز کرده ایم.

رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با اعلام اینکه دو میلیون و ۵۰۰ هزار کتاب در پورتال ما وجود دارد، گفت: اتصال به نهاد کتابخانه های عمومی و ملی در حال انجام است تا از ظرفیت دیگر بخش ها نیز استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه کتابخانه های کودک برای خانه های کودک در حال طراحی است، یادآور شد: وقتی تفاوتی در کتاب کودک و بزرگسال وجود دارد، باید در کتابداران این حوزه نیز تفاوت هایی وجود داشته باشد که در این زمینه چهار خانه کودک به عنوان پایلوت در نظر گرفته شده است.

باقری با اشاره به پیش بینی برنامه های تلویزیونی در حوزه کتاب با محوریت باغ کتاب، خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰۰ اپلیکیشن داریم که مادران، کتاب های کودک را از این اپلیکیشن ها دریافت می کنند. ما در این برنامه تلویزیونی، ذخیره کتاب های امانی به یک پلتفرم اختصاصی گره زده ایم.

رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با تأکید بر اینکه برخی مراکز ما قابلیت توسعه محافل کتابخوانی را دارند، گفت: تبدیل برخی کتابخانه ها به مراکز فروش صنایع فرهنگی در حال انجام است که نمونه اولیه آن در بلوار کشاورز در حال احداث است.

وی با بیان اینکه فضای کتابخانه های ما به روز نیست که بروز رسانی را در دستور کار قرار دادیم، گفت: ۴۱ کتابخانه ما مستقل نیست و ۵۰ کتابخانه در مراکز قرار گرفته اند. کتابخانه های شهرداری تهران یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مخاطب دارند و منابع ما نیز دو میلیون و ۵۰۰ هزار کتاب است و ۲۵۸ کتابدار در کتابخانه های شهرداری تهران فعالیت می کنند.

باقری با اعلام اینکه چهار هزار و ۵۰۰ صندلی در کتابخانه ها وجود دارد، در حالیکه برخی کتابخانه های سطح شهر حتی یک صندلی هم ندارند، یادآور شد: شارژ کتاب در کتابخانه های تهران در ۱۰ سال اخیر سیر نزولی داشته و در پنج سال اخیر این سیر نزولی، عدد وحشتناکی دارد.

رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با اشاره به اینکه تعداد مراجعین ما در طول سال ۱۰۰ هزار نفر است، خاطرنشان کرد: از ۲۵۸ کتابدار، یکصد نفر بالای ۲۵ سال سابقه دارند و بیش از ۵۰ درصد از این افراد بانوان هستند.

وی افزود: سیاست ما این است که تجربه های جهانی را در طرح تحول کتابخانه ها با استفاده از توان پیشکسوتان این حوزه به کار بگیریم.

انتظارات اعضای شورای شهر تهران از سازمان فرهنگی و هنری شهرداری در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی

میثم مظفر رییس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و نود و دومین جلسه شورا با بیان اینکه سازمان فرهنگی و هنری ظرفیت شبکه ای بی نظیری دارد که باید در حوزه تولید کتاب از آن استفاده کند، اظهار کرد: این سازمان حتی می تواند نوعی برند سازی در حوزه کودک داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران باید به حوزه اقتصاد کتاب هم ورود پیدا کند، یادآور شد: ما صرفاً نباید قرائت خانه داشته باشیم؛ هنوز فضای راهبردی برای کتابخانه ها وجود ندارد و باید این راهبردها را برای کتابخانه ها تعریف کنیم.

مهدی اقراریان رییس کمیته حقوقی شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه در دوره ششم با شورایی مواجه هستیم که نیمی از اعضا تجربه حضور مؤثر در حوزه فرهنگی داشته اند، تصریح کرد: بدون توجه به حوزه فرهنگ، نمی توان از کتاب سخن گفت. حوزه فرهنگ جزء حوزه های مظلوم کشور به شمار می رود و کمترین میزان حضور در شورا را همکاران معاونت فرهنگی و اجتماعی دارند و کمتر فرصتی پیش می آید که گزارش اقدامات این حوزه در شورا ارائه شود.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران معاونت عریض و طویلی به عنوان معاونت فرهنگی و اجتماعی دارد که حضور پررنگی در تمامی سطوح دارد، یادآور شد: عنصری همچون زمین بازی در پارک ها چه نسبتی با کتاب دارد؟ تقاضای ما این است فصلی که باز شده مغتنم بشماریم و فعالیت های فرهنگی و اجتماعی را برای یکبار تعیین تکلیف کنیم.

نرگس معدنی پور رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز با بیان اینکه یکی از سازمان های مهم در حوزه کتابخوانی شهرداری ها هستند، اظهار کرد: ضمن تقدیر از اقدامات خوبی که در سازمان فرهنگی و هنری در این حوزه صورت گرفته، باید بگوییم که کتاب ها بر اساس نیازسنجی خریداری می شد که در چند سال اخیر به دلیل کمبود منابع انجام نمی شد که انتظار داریم مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه به روز رسانی مخازن و ایجاد کتابخانه های تخصصی باید در دستور کار باشد، گفت: جمعه بازار کتاب، نذر کتاب و ایجاد کتابخانه های سیار اقدامات خوبی است که سازمان فرهنگی و هنری در پیش گرفته که به توجه بیشتری نیاز دارد. راه اندازی کتابخانه ها در محلات کمتر برخوردار نیز نیاز به برنامه ریزی دارد.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا تأکید کرد: ایجاد کتابخانه های مجازی توسط سازمان فرهنگی و هنری اقدام قابل اهمیتی است اما فرهنگ کتابخوانی نباید نادیده گرفته شود.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز با بیان اینکه یک بند از اساسنامه سازمان فرهنگی و هنری توسعه کتابخانه ها، قرائت خانه ها و اجرای برنامه های مروج کتابخوانی است، یادآور شد: البته این بند به معنای تصدی گری نیست بلکه واگذاری فعالیت ها به بخش خصوصی در این حوزه است.

وی افزود: لزومی ندارد سازمان فرهنگی و هنری تعدادی از مراکز فرهنگی و هنری کوچک مقیاس را راه اندازی کند و این موضوع باید به بخش خصوصی و نواحی شهرداری واگذار شود.

امانی با بیان اینکه ۲۵۸ کتابدار داریم، اضافه کرد: این افراد از ابتدا تا انتهای دوره کاری خود در عرصه کتابداری فعالیت کرده اند و روحی و جسمی خسته اند و ایرادی ندارد که این کارکنان را با دیگر بخش های معاونت فرهنگی و اجتماعی جابجا کنیم تا فرصتی برای تنفس و رشد داشته باشند.

سید احمد علوی رییس کمیته گردشگری شورا با بیان اینکه نهاد ویژه کتابخوانی نتوانسته در وزارت فرهنگ و ارشاد، کتاب را به عنوان اولویت معرفی کند، یادآور شد: چه بسا اگر توجهات مقام معظم رهبری به حوزه کتاب وجود نداشت، همان کتابخانه‌ها هم تعطیل می‌شد.

وی با اعلام اینکه ما در سرای محلات مجموعه‌های خوبی در حوزه مدیریت شهری داریم و کتابخانه‌های تخصصی را در حوزه‌های مختلف دارند که باید آمار آن بروزرسانی شود، تأکید کرد: طرح تبادل کتاب باید همچون گذشته تقویت شود. اگر این طرح همچنان فعال است بروز و ظهوری را از آن شاهد نیستیم.

علوی با بیان اینکه اتوبوس طرح هدهد همواره خراب است، ادامه داد: در حوزه نویسندگی و توسعه کتابخوانی، تعدادی از مجموعه ها شروع به وارد کردن نوجوانان و جوانان به عرصه نویسندگی کرده اند. نمی دانیم که سازمان فرهنگی و هنری اقدامی برای حمایت از این مجموعه ها کرده است یا خیر؟

وی با تأکید بر اینکه قرار بود کتاب هایی برای اقشار خاص همچون نابینایان در نظر گرفته شود، تأکید کرد: تقاضا داریم گزارشی در خصوص اقدامات این حوزه توسط سازمان فرهنگی و هنری ارائه شود.

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه اولین شغل بنده کتابداری بوده و همسرم نیز بیش از ۲۰ سال است که در حوزه کتابداری فعالیت می کند، گفت: ضمن درستی فرمایشات آقای امانی برای توجه به شرایط شغلی کتابداران، باید بگوییم که این افراد با عشق به شغل خود زندگی می کنند، نباید این سطح را پایین ببینیم که نیاز به ارتقاء به شغلی دیگر را داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر در حال استفاده از روش های جدید در حوزه کتاب هستیم، باید همچنان روش های سنتی را مورد توجه قرار دهیم؛ بنابر بیانات مقام معظم رهبری، کتاب هنوز قیمت و شیرینی خود را دارد لذا باید روش های سنتی مورد توجه باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha