مطالبات بخش فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری در سفر رییس‌جمهور

شهرکرد- ایرنا- ساخت گالری، احداث پلاتو، تقویت گروه‌های فرهنگی هنری با اختصاص اعتبارات لازم، ایجاد فرهنگسراها و تسریع در بهره‌برداری از پنچ فرهنگسرای موجود از مهمترین خواسته هنرمندان چهارمحال و بختیاری در سفر دور دوم رییس جمهور به این استان است.

به گزارش ایرنا، تعدادی از هنرمندان چهارمحال و بختیاری در بخش های مختلف هنری در گفت و گو با ایرنا مهمترین مطالبه و دغدغه این بخش را مطرح کردند.

محدثه رفیعی دانشجوی رشته نقاشی می‌گوید: ایجاد و توسعه فرهنگسراها و آتلیه های نقاشی برای نوجوانان و جوانان یکی از مهمترین نیازهای این استان در بخش زیرساختی فرهنگ و هنر است.

به گفته تعدادی از هنرمندان تئاتر نیز در جشنواره استانی تئاتر چهارمحال و بختیاری، ساخت پلاتو در شهرستان‌های این استان ضروری است و آنان انتظار دارند در برخی از شهرها که هنرمندان مستعد تئاتر وجود دارد، اجرایی شود.

احمد ریاحی دهکردی مسوول خانه عکاسان چهارمحال و بختیاری نیز می‌گوید: کمبود فضاهای هنری برای هنرمند استان از جمله عکاسان شامل گالری برای نمایشگاه عکس و سالن های جلسات برای برگزاری نشست‌های تخصصی از مهمترین مطالبات هنرمندان این بخش است.

مطالبات بخش فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری در سفر رییس‌جمهور

مطالبه اعتباری برای بخش فرهنگ و هنر

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: حوزه فرهنگ و هنر استان نیازمند حمایت‌های مالی در حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است که می‌توان امید داشت در سفر دوم رییس‌جمهور به استان این مطالبه محقق شود.

شهرام فرجی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این استان نه تنها طرح‌های عمرانی متعددی در بخش فرهنگ و هنر دارد که تکمیل آن نیاز به اعتبار قابل توجهی است بلکه ازنظر عدالت فرهنگی در این استان در سالهای گذشته اقدامی نشده و ما درصدد هستیم این کاستی را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر هنرستان هنرهای زیبا در استان ساختمان ندارد و موزه هنرهای معاصر نداریم، از ۱۲ شهرستان استان فقط سه شهرستان دارای سینما است و تماشاخانه تئاتر را فقط در شهرهای شهرکرد و بروجن فعال داریم و دیگر شهرستان‌ها از تجهیزات و امکانات هنری بی‌بهره هستند.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در این استان اقتصاد هنر شکل نگرفته است و بسیاری از هنرمندان برای تامین معیشت خود با ابزار هنر دچار چالش هستند، یادآور شد: فعالیت‌های هنری در این استان محلی برای امرار معاش هنرمندان نیست که این موضوع می‌طلبد با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ارائه راهکارهایی نظیر بازاریابی و حضور درجشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مختلف در حرفه‌ای شدن هنر در استان بیش از پیش گام برداشت که این مهم نیز نیاز به اعتبار مناسب دارد.

فرجی، تعداد هنرمندان این استان را حدود سه هزار نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۲ هزار و ۲۰۰ نفر در صندوق اعتباری هنر عضو هستند و از مزایای بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی برخوردار هستند.

وی به آخرین وضعیت مصوبات سفر اول رییس‌جمهور به استان نیز اشاره کرد و گفت: در مجموع یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار به حوزه فرهنگ و هنر استان در دور اول سفر رییس‌جمهور اختصاص یافت که این اعتبار برای تکمیل پلاتوی بروجن، سینمای فارسان، مجتمع فرهنگی هنری فرادنبه، مجتمع فرهنگی هنری لردگان، مجتمع فرهنگی هنری شلمزار و اختصاص یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل مصلای شهرکرد مصوب شد.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری افزود: از یک‌هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب سفر رییس‌جمهور در بخش فرهنگ و هنر ۴۱۸ میلیارد ریال آن معادل ۲۴ درصد اعتبارات تخصیص و جذب شده است.

فرجی افزود: از مجموع اعتبارت مصوب ۷۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل پنج فرهنگسرا مصوب شد که تاکنون ۲۲۰ میلیارد ریال آن اختصاص یافته اس که بصورت ۱۰۰ درصدی جذب شده است، همچنین ۴۰۰ میلیارد ریال برای احداث مجتمع علوم قرآنی به استان اختصاص یافت که از این مبلغ ۱۸۰ میلیارد ریال تاکنون جذب شده است.

وی یادآور شد: برای مصلای شهرکرد نیز یک‌هزار میلیارد ریال مصوب شد که تاکنون ۱۹۸ میلیارد ریال آن جذب شده و در خصوص فرهنگسرای چلگرد نیز که در سند توسعه شهرستان کوهرنگ دیده شده ۲۰ میلیارد ریال تاکنون جذب شده است.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری افزود: در سفر اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این استان نیز یک بسته ۲ هزار و ۸۷۰ میلیارد ریالی در خصوص طرح‌های زیرساختی تدوین شد که این بسته در دور دوم سفر رییس جمهور رونمایی می‌شود.، این بسته مربوط به تکمیل تمام ابنیه نیمه‌تمام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرمت، بهسازی، تعمیر و تجهیز بعضی از ابنیه است.

مطالبات بخش فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری در سفر رییس‌جمهور

اختصاص ۲ هزار و ۸۸۰ میلیارد ریال در بسته پیشنهادی سفر دور دوم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بسته پیشنهادی حوزه فرهنگ و هنر برای دور دوم سفر هیات دولت به استان شامل ۲ هزار و ۸۸۰ میلیارد ریال اعتبار زیرساختی است، گفت: این بسته در جریان سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان تدوین و آماده ارائه در سفر دوم رییس‌جمهور است.

پیام احمدی افزود: بسته پیشنهادی حوزه فرهنگ و هنر مربوط به ۱۰ طرح نیمه‌تمام وزارت فرهنگ در استان است که به دنبال سفر محمد مهدی اسماعیلی به استان در تیرماه امسال و با توجه به محرومیت تاریخی چهارمحال و بختیاری در حوزه زیرساخت‌های فرهنگی و همچنین ضرورت سرعت بخشی در روند تکمیلی طرح‌های نیمه‌تمام، به این منظور تدوین و آماده شده است.

وی با بیان اینکه این‌ طرح‌های‌ نیمه‌تمام شامل مجتمع‌های فرهنگی، فرهنگسرا و پلاتوی‌ نمایش است، اظهار داشت: با تکمیل این‌ طرح‌ها تحول مهمی در بهره‌مندی مردم و به ویژه اصحاب فرهنگ و هنر از اماکن فرهنگی اتفاق خواهد افتاد.

وی بخش دیگری از اعتبارات بسته پیشنهادی سفر دوم را نیز مربوط به طرح‌های فرهنگی در حال بهره‌برداری و نیازمند تعمیر و تجهیز بیان و تصریح کرد: در این بخش ۱۲ طرح از جمله فرهنگسراها و مجتمع‌های فرهنگی هنری موجود در شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، فرخشهر، فارسان، اردل، کیار و لردگان گنجانده شده که برای فضاهای موجود میزان مشخص هزینه تعمیر و تجهیز پیشنهاد شده است.

احمدی یادآور شد: در نظر گرفتن این بسته پیشنهادی در حالی انجام شده است که تلاش می‌شود برای حوزه نرم‌افزاری فرهنگ و هنر استان نیز اقدامات مناسبی در سفر دوم رییس‌جمهور انجام شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در ادامه یکی از نیازهای اصلی استان را ساخت کتابخانه مرکزی اعلام کرد و گفت: علاوه بر کتابخانه مرکزی، ایجاد بوستان فرهنگ و هنر، موزه هنرهای معاصر و هنرستان هنرهای زیبا هم از مواردی است که تاکنون اعتبار ویژه‌ای‌ برای آن‌ها دیده نشده است که در جریان سفر بر این موارد تأکید خواهد شد.

وی یادآور شد: توجه به شهرستان‌های تازه تأسیس به ویژه ۲ شهرستان‌ فلارد و خانمیرزا که مردم آن از داشتن فضای فرهنگی مناسب بی‌بهره هستند و همچنین کتابخانه مصلای شهرکرد نیز از دغدغه مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی برای طرح در سفر دوم به شمار می‌رود.

احمدی در ادامه اعتبارات مصوب حوزه فرهنگ و هنر و همچنین حوزه‌های علمیه چهارمحال و بختیاری در دور اول سفر رئیس‌جمهور در سال گذشته را نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برشمرد و افزود: هزار میلیارد ریال از این اعتبار برای تکمیل مصلای امام خمینی (ره) شهرکرد و ۳۶۰ میلیارد ریال برای حوزه‌های علمیه در نظر گرفته شد.

وی به اعتبار مصوب ۷۰۰ میلیارد ریالی ویژه‌ طرح‌های فرهنگی‌ بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی استان در دور اول سفر نیز اشاره و تصریح کرد: در این سفر اعتباری ۴۰۰ میلیارد ریال هم برای ساخت مجتمع بزرگ قرآنی چهارمحال و بختیاری در شهرکرد اختصاص یافت که هم‌اکنون عملیات احداث آن نیز در مرحله‌ زیرسازی‌ ادامه دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: با توجه به آنکه بناست اعتبارات دور اول سفر در مدت سه سال ابلاغ شود، در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات بخش فرهنگ و هنر استان تخصیص و به طور کامل جذب شد.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رییس‌جمهور در ادامه سفرهای استانی خود روز پنجشنبه ۱۹ خردادماه ۱۴۰۱ به‌همراه جمعی از اعضای هیات دولت به چهارمحال و بختیاری سفر کرد تا از نزدیک مسائل این استان را مورد بررسی قرار دهد.

در جریان این سفر ۷۰۰ طرح نیمه‌تمام چهارمحال و بختیاری مورد بررسی قرار گرفت و برای طرح‌های بالای ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی ردیف اعتباری در نظر گرفته شد.

رییس جمهور به همراه تعدادی از وزرا قرار است روز پنجشنبه ۲۵ آبانماه ۱۴۰۲ در دور دوم سفرهای استانی به چهارمحال و بختیاری سفر کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha