۲۳ آبان ۱۴۰۲، ۱۴:۵۶
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85290809
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ترغیب نسل امروز به حفظ ارزش‌ها با اردوهای راهیان نور

گنبدکاووس- ایرنا- آگاهی نسل امروز جامعه به ویژه دختران از فداکاری و ایثار رزمندگان و شهدای دوران هشت سال دفاع مقدس باعث ترغیب آنان به حفظ ارزش‌های دینی می‌شود که نمونه آن دختر گنبدی است که به عشق آگاهی از جایگاه شهدا و همراهی با کاروان راهیان نور چادر را به عنوان حجاب برتر برگزید.

به گزارش ایرنا، هشت سال جنگ تحمیلی آموزه‌های حماسی و معنوی فراوانی برای نسل امروز جامعه دارد که آن دوران را به روایت بزرگ‌ترها و یا فیلم‌های تلویزیونی می‌شناسند و برقراری اردوهای راهیان نور فرصت خوبی برای حضور دانش آموزان در مناطق بازمانده از آن دوران به منظور شناخت بیشتر از واقعیت‌های جبهه‌های نبرد حق علیه باطل و تصویرگری گوشه‌ای از ایثار و شهادت رزمندگان اسلام است.

چندین سال است دانش آموزانی که خاطراتی از جنگ، خمپاره و گلوله‌های شلیک شده بر سر غیور مردان این سرزمین در دوران دفاع مقدس ندارند در قالب اردوهای راهیان نور به مناطق عملیاتی بازمانده از آن دوران در جنوب و غرب کشور سفر می‌کنند تا بتوانند با لمس خاک مقدس جبهه‌ و گوش دادن به روایتگری راویان زنده آن دوران به مانند بزرگ‌ترهای خود معنی واقعی فرهنگ ایثار و شهادت را درک کنند.

از نگاه یادگاران آن دوران یکی از ارزنده‌ترین اقدامات نظام مقدس جمهوری اسلامی اعزام دانش‌آموزان در قالب کاروان‌های راهیان نور است، تا این نسل هم بدانند که چرا ملت ایران اقتدار امروز خود را مدیون خون شهدا می‌دانند و لازم است از تمام ظرفیت‌ها برای رونق بخشیدن بیشتر به این برنامه معنوی استفاده شود.

به گزارش ایرنا، تعدادی از دختران دانش آموز گنبدی به عنوان تجربه‌های اول یا دوم روز سه‌شنبه با حضور در کانون شهید رجایی این شهرستان همراه با سه دستگاه اتوبوس در قالب کاروان راهیان نور به مناطق عملیاتی بازمانده از دوران دفاع مقدس در جنوب کشور اعزام شدند.

ترغیب نسل امروز به حفظ ارزش‌ها با اردوهای راهیان نور

حال و هوای شهدا باعث انتخاب چادر به عنوان پوششم شد

نرگس فدایی یکی از دختران دبیرستانی گنبدکاووس قبل از سوار شدن به اتوبوس برای اعزام به مناطق بازمانده از جنگ تحمیلی به خبرنگار ایرنا گفت: تعریف دوستانم که سابقه همراهی با کاروان راهیان نور را دارند از حال و هوای حضور در مناطق جنگی باعث شد از پارسال پیگیر اعزامم شوم.

وی ادامه داد: امسال هم بلافاصله بعد از فهمیدن برنامه کاروان راهیان نور ثبت‌نام کردم اما گفتند که ظرفیت اتوبوس‌ها پر شد اما شهدا طلبیدند و توانستم با این کاروان همراه شوم و در کنار دوستانم نخستین تجربه حضور در یادمان‌های بازمانده از شهدای دفاع مقدس را خواهم داشت.

این دانش آموز افزود: آگاهی و شناخت نسبت به ارزش‌های دفاع مقدس و حال و هوای شهدا باعث شد با عمل به وصیت شهدا چادر را به عنوان حجاب برتر انتخاب کنم و خیلی خوشحالم که قرار است بر خاکی قدم بردارم که روزی رزمندگان اسلام برای دفاع از میهن خود در آن مناطق با دشمنان نبرد کردند و به پیروزی رسیدند.

مهسا محمدی یکی دیگر از دختران هم گفت: می‌خواهم با حضور در مناطق بازمانده از هشت سال جنگ تحمیلی، از نزدیک به این درک برسم که شهدا چگونه از کشور دفاع کردند و هر لحظه شوق و علاقه‌ام برای دیدن این مناطق بیشتر می‌شود.

هدیه نیازی هم بیان کرد: تعریف‌های زیادی از دوران دفاع مقدس از طریق مدرسه و خانواده‌ام شنیدم و خیلی اشتیاق دارم که خود از نزدیک گوشه‌ای از مجاهدت‌های رزمندگان را احساس کنم و چرا که دوستانم می‌گویند در مدت حضور در این مناطق با بازسازی و روایتگری برخی از عملیات‌ها توسط راویان می‌توان حال و هوای آن دوران را درک کرد.

ترغیب نسل امروز به حفظ ارزش‌ها با اردوهای راهیان نور

نادیا لکزایی هم که برای بار دوم قرار است تجربه حضور در کاروان راهیان نور را داشته باشد، به خبرنگار ایرنا گفت: مشاهده از نزدیک نقاطی که رزمندگان اسلام برای دفاع از میهن عزیزمان به شهادت رسیدند تجربه‌ای به یادماندنی است و چشمان هر بینده‌ای را به اشک می‌نشاند.

وی افزود: امیدوارم در تجربه دوم حضور خود در مناطق جنگی بیشتر از قبل فداکاری و از خودگذشتگی شهدا را احساس کنم و به دیگر همسالانم هم توصیه می‌کنم کسب این تجربه را از دست ندهند.

اعزام ۱۴۶ نفر با کاروان دانش آموزی راهیان نور گنبدکاووس

سرهنگ سیدعلی حسینی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه گنبدکاووس در مراسم اعزام کاروان راهیان نور دانش آموزی این شهرستان گفت: نخستین مرحله اعزام راهیان نور دانش آموزی شهرستان شامل ۱۴۶ دانش آموز دختر و عوامل اجرایی با سه دستگاه اتوبوس انجام شد.

وی افزود: اعزام دانش آموز پسر به مناطق بازمانده از دوران دفاع مقدس هم تا پایان امسال انجام می‌شود.

وی دوران دفاع مقدس را گنجینه‌ای ارزشمند برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دانست و گفت: آرامش و امنیت امروز خود را مدیون ایثارگری شهدا هستیم و دانش آموزان ما در قالب کاروان‌های راهیان نور می‌توانند گوشه‌ای از این ایثار را احساس کنند.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه گنبدکاووس دانش آموزان حاضر در کاروان راهیان نور را سفیرانی دانست که بعد از بازگشت حال و هوای آن مناطق را برای دیگر دانش آموزان روایتگری خواهند کرد.

سرهنگ حسینی با اشاره به تلاش دشمنان برای مقابله با انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جوانان و نوجوان، تاکید کرد: دختران نسل امروز با دیدن یادمان‌های بازمانده از عملیات‌ها در مناطقی مانند شلمچه و هویزه و الوندرود به این آگاهی می‌رسند که برای آبیاری ریشه‌های انقلاب اسلامی خون‌های زیادی ریخته شده لذا با الگوگیری از این شهدا با تمام توان برای دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب تلاش خواهند کرد.

ترغیب نسل امروز به حفظ ارزش‌ها با اردوهای راهیان نور

حجت‌الاسلام محمود ترابی امام جمعه گنبدکاووس هم از دانش آموزان حاضر خواست در این سفر معنوی به شهدا توسل کنند و همواره بهترین بهره را از این حضور چند روز در مناطق عملیاتی بازمانده از آن دوران داشته باشند.

به گزارش ایرنا، آموزش و پرورش شهرستان گنبدکاووس با افزون بر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت واقع در شرق استان گلستان حدود ۹۳ هزار دانش آموز از ابتدایی تا متوسطه دوره دوم دارد.

طبق برنامه‌ریزی انجام شده امسال از استان گلستان بیش از هشت هزار نفر در قالب اردوهای فرهنگی معنوی راهیان نور به مناطق عملیاتی جنوب و غرب کشور اعزام می‌شوند.

۳۳ هزار رزمنده استان گلستان برای دفاع از میهن و پایداری انقلاب به ندای امام خمینی لبیک گفته و در مناطق عملیاتی حضور یافتند و در این راه حدود ۴ هزار و ۷۰۰ شهید و حدود ۱۲ هزار جانباز و یک هزار و ۱۷۹ نفر آزاده کارنامه پرافتخار مردم این خطه شمالی ایران در طول جنگ تحمیلی است.

از لحاظ فراوانی شغل بیشترین شهدای استان گلستان را قشر کشاورز با بیش از ۶۰۰ شهید تشکیل می‌دهند و پس از آن دانش آموز با ۵۳۱ شهید، کارگر با ۴۰۰ شهید، پاسدار با بیش از ۳۰۰ شهید، ارتشی با ۲۰۰ شهید و کارمند با بیش از ۱۰۰ شهید است.

استان گلستان بیشترین شهدا را سال ۱۳۶۵ با ۸۰۰ شهید داشت و ناگفته پیداست که در این سال عملیات‌های بزرگی همچون کربلای چهار و پنج صورت گرفت.

محل شهادت شهدای استان گلستان در ۷۷ منطقه جنگی ثبت شده که بیشترین فراوانی با نزدیک به ۴۰۰ شهید در شلمچه، بیش از ۲۵۰ شهید در مریوان، بیش از ۲۰۰ شهید در منطقه فاو عراق و حدود ۲۰۰ شهید در پاسگاه «زید عراق» بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha