برآورد سالانه تعداد جمعیت علفخواران در خراسان رضوی آغاز شد

مشهد- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت:برآورد سالانه و پاییزی تعداد جمعیت علفخواران در ۳۲ منطقه تحت حفاظت این استان آغاز شد.

مهدی اله پور روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این برآورد، تخمین جمعیت طبق سالهای گذشته از طریق مشاهده مستقیم،شمارش گونه‌های شاخص از جمله کل و بز، قوچ و میش و آهو صورت می گیرد که با توجه به جمعیت مطلوب این وحوش در استان، این برآورد جمعیت از حساسیت زیادی برخوردار است.

وی اضافه کرد: مناطق تحت مدیریت و تعداد مناطق حفاظت شده این اداره کل در کشور در جایگاه نخست است و از لحاظ وسعت مناطق حفاظت شده نیز رتبه دوم را در کشور داراست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: در آخرین رتبه‌بندی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از لحاظ جمعیت علفخواران کل کشور در رتبه دوم قرار دارد و نیز جمعیت قوچ و میش موجود در این استان مساوی با ۱۷ استان و جمعیت کل و بز، مساوی ۹ استان کشور و نیز جمعیت آهو مساوی ۱۰ استان کشور است.

اله پور افزود: این برآورد جمعیت در ۲۰ شهرستان و ۳۲ منطقه تحت مدیریت در طول ۹۰ روز مستمر با حضور ۳۳۲ گروه شامل ۸۲۵ نفر با ۱۶۱ خودرو و ۱۳ موتورسیکلت انجام می شود که تا چهارم دی ماه ادامه دارد.

وی ادامه داد: هدف از انجام این برآورد جمعیت‌ها، برآورد نسبی از جمعیت حیات‌ وحش مناطق است که پس از اتمام برآورد جمعیت و جمع‌بندی و تحلیل نهایی، برنامه ریزی لازم برای حفاظت بهتر از گونه‌ها و ارتقای ضریب امنیتی و حفاظتی مناطق و حیات وحش صورت می‌پذیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: در طول مدت برآورد جمعیت، مناطق از جنبه احتمال بیماری در بین حیات وحش نیز پایش و رصد می شود.

۲۰ درصد گستره ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش اداره‌ کل حفاظت محیط زیست این استان قرار دارد.

مساحت زیستگاههای طبیعی و وحوش در خراسان رضوی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

خراسان رضوی دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع، ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، ۲ گونه دوزیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند.

بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک گونه‌های شاخص حیات وحش خراسان رضوی را تشکیل می دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha