قصه‌گوی بوشهری: جایگاه قصه‌گویی برای کودکان تحت شعاع فضای مجازی قرار نگرفت

بوشهر- ایرنا- کارشناس پیشکسوت و مربی قصه‌گوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر گفت: با همه تاثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی بر ساختار زندگی انسان، بررسی‌های میدانی و تجارب کارکردی نشان می دهد که این فضا نتوانسته کودکان را تحت تاثیر خود در بخش قصه‌گویی قرار دهد.

"سوسن حیاتی" روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا در بوشهر اظهار کرد: افزایش تعداد مخاطبین قصه‌گویی در بین کودکان و نوجوانان که بخشی از آنها در قالب ورود به جشنواره‌های قصه‌گویی خود را نشان می دهند، یادآور این نکته است که قصه و قصه‌گویی همچنان پر مخاطب بوده و شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نتوانسته خلل چندان بر آن ایجاد کند.

وی افزود: گاهی از فضای مجازی مختص کودکان و نوجوانان مانند شبکه شاد برای انتخاب قصه‌های مناسب کودکان نیز استفاده می‌کنیم که بسیار تاثیرگذار است.

مربی قصه‌گوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر عنوان کرد: قصه گویی یک معجزه برای رشد تصور ذهنی کودکان و نوجوانان است و می شود مخاطب خود را در یک جریان سیال به مانند عبور آب از یک رودخانه قرار داده و با هم ذات‌پنداری با شخصیت های قصه زمینه ساز ایجاد یک باور برای خود شود.

حیاتی ادامه داد: کودک با این شخصیت‌های قصه به نوعی زندگی می کند و قدرت ابتکار در آنها رشد می کند.

وی بیان کرد: یکی از شاخص های حل هر نوع مسئله ذهنی برای کودکان خلاقیت است که قصه گویی سبب پرورش این بخش از خودآگاه کودک می شود به گونه ای که بعدها با الهام از این ذهنیات ها به خوبی در برخورد با چالش ها زندگی نبوغ فکری خود را نشان می دهد تا از آن چالش یک فرصت برای خود بسازد.

پیشکسوت قصه‌گویی استان بوشهر عنوان کرد: بارش ذهنی و فکری با ایجاد چالش ها ایجاد می شود این بارش های فکری زمانی اتفاق می افتد که ذهن فرد توانایی دسته بندی کردن مسائل را داشته و بهترین ایده را برای رفع آن مشکل انتخاب کند که شنیدن قصه ها در دوران کودکی می تواند فرد را آماده و مستعد برای این بارش ها ذهنی و طوفان فکری کند.

وی ادامه داد: گستره فکری کودکان برگرفته از یافته هایی است که از محیط دریافت می کنند و طبیعی است قصه گویی در این گستره تاثیرگذار است.

حیاتی بیان کرد: در قصه و در قالب شخصیت های انسانی و حیوانی بدون این که بخواهیم فرد را نصحیت کنیم به او درس زندگی می دهیم که عجیب هم برای کودکان گیرایی دارد، این نوع آموزش ها اگر چه به شکل مستقیم نبوده اما اثرات روانی و تربیتی وسیعی بر کودک بر جای می گذارد.

مربی قصه‌گوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر گفت: این استان آمار بالای کتاب‌خوان در کشور دارد که به عینه این نوع توجه به کتاب در کانون پرورشی و فکری استان دیده می شود.

وی ادامه داد: برای تشویق کودکان به کتاب‌خوانی سعی می شود با شیوه های مختلف از جمله انتخاب بخشی از قصه یک کتاب آنها را راغب کنیم که ادامه قصه را در کتابی که معرفی می کنیم بخوانند.

حیاتی عنوان کرد: بزرگترین پایگاه دانش آموزی از کودک تا نوجوانی، مدارس هستند که با ایجاد تفاهم نامه هایی که بین آموزش و پرورش استان و کانون پرورشی کودکان و نوجوانان به نام "کانون مدرسه" منعقد شده، مربیان قصه گو در مدارس حاضر و ضمن قصه گویی آنها را دعوت به حضور در کانون می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha