رضایی: کلید موفقیت والیبال نشسته خنده‌دار است!/ با برانکارد هم مربیگری می‌کنم + فیلم

تهران- ایرنا- پرافتخارترین مربی تاریخ ورزش ایران، کلید موفقیت‌های والیبال نشسته را یک موضوع خنده‌دار عنوان کرد و پاسخ جالبی هم به منتقدانی داد که منتظر رفتن او از راس کادر فنی تیم ملی هستند.

به گزارش ایرنا، هادی رضایی پرافتخارترین مربی تاریخ ورزش ایران با ویترین درخشانی از ۷ طلای پارالمپیک و ۸ طلای قهرمانی جهانی در والیبال نشسته، با حضور در ایرنا در خصوص مسیر پیشرفت این رشته و همچنین ورزش معلولین در ایران توضیحاتی ارائه کرد.

رضایی در این مصاحبه هم از کلیدهای خنده‌دار موفقیت‌های والیبال نشسته ایران پرده برداشت و هم خطاب به منتقدانش که منتظرند ببینند او چه زمان بازنشسته می‌شود یک جمله جالب گفت: می‌خواهم روی برانکارد هم مربی‌گری کنم!

رضایی البته کنایه‌ای هم به جانشینی محمد تابع دبیرکل اسبق کمیته ملی پارالمپیک به جای پیمان فخری در پست ریاست مرکز نظارت بر تیم‌های ملی کمیته ملی المپیک زد.

تا امروز کسی نتوانسته بیرونم کند

هادی رضایی با تشریح روند حضورش در والیبال نشسته و این‌که از برعکس روال، از مربی‌گری به بازیکنی در این رشته رسید، گفت: خیلی اتفاقی وارد والیبال نشسته شدم. با توجه به معلولیتی که از ۴ سالگی داشتم، ابتدا وارد تیم هندبال استان خراسان شد و قهرمان جوانان ایران بودم. سال ۵۹ برای نخستین بار بود که تیم والیبال نشسته در استان خراسان شکل گرفته بود اما مربی وقت تیم، امکان همراهی با تیمش را نداشت و از من خواست که همراه تیم به تبریز بروم. ۲۱ سالم بود که به عنوان مربی تیم معلولین به تبریز رفتم و با پیروزی برگشتم. بعد از آن والیبال نشسته را به‌عنوان بازیکن شروع کردم و شوخی شوخی عضو تیم ملی شدم. در پارالمپیک بارسلونا خداحافظی کردم و یک سال و نیم بعد به درخواست محمود خسروی‌وفا برگشتم و در آتالانتا خداحافظی کردم. سپس رئیس انجمن و مربی تیم ملی شدم و تا امروز هم کسی نتوانسته که مرا بیرون کند (می‌خندد).

تنها رشته تیمی قهرمان جهان و پارالمپیک در ۱۰۰ سال اخیر هستیم

وی افزود: ورزش معلولین مولود بعد از انقلاب است. والیبال نشسته هم از ابتدا با تعجب شروع شد و با مقداری فراز و نشیب همراه بود. در ۱۰۰ سال اخیر تاکنون سابقه نداشته که در یک رشته تیمی بزرگسالان در ایران، تیمی قهرمان جهان و پارالمپیک شده باشیم. از ۳۷ سال گذشته تاکنون والیبال نشسته ایران رنکینگ یک دنیا بوده و تا امروز هم تغییر نکرده است.

کلید موفقیت والیبال نشسته یک نکته خنده‌دار است

سرمربی تیم ملی والیبال نشسته، کلید موفقیت‌های متوالی این رشته در ایران را یک مسئله به ظاهر خنده‌دار دانست و عنوان کرد: شاید کلید موفقیت والیبال نشسته یک نکته تعجب‌آور و خنده‌دار باشد و آن چیزی نیست جز فرهنگ نشستن ایرانی‌ها روی زمین! فرهنگ تنبلی هم که داریم باعث می‌شود وقتی سفره را پهن می‌کنیم همه برای نشستن سر سفره خود را روی زمین بکشند و حرکت کنند! به قول انگلیسی‌ها ما «ستینگ و مووینگ»، «تکنیک و تاکتیک» را داریم و از این نظر یک قدم از همه جلوتریم. از طرف دیگر ثبات مدیریت طی ۳۰ الی ۳۵ سال هم عامل دیگر موفقیت والیبال نشسته ایران بوده است. شخصی مثل محمود خسروی‌وفا چیزی حدود ۴ دهه در راس این کار بوده و به زیرمجموعه خود هم فرصت بیشتری داده است. یکی دیگر از دلایل موفقیت این رشته آن است که والیبال نشسته هم‌تراز فوتبال افراد سالم‌ شده است.

دوستان فکر می‌کنند ما نیم پرس غذا و نصف مکمل می‌خوریم!

هادی رضایی در پاسخ به این سوال که نقش خودش در موفقیت‌های والیبال نشسته تا چه اندازه تاثیرگذار بوده، افزود: من که نباید از خودم تعریف کنم ولی سیستم اعتمادی به‌وجود آورد که ما کار و برنامه‌ریزی کنیم. هیچ‌گاه خللی در کار والیبال نشسته ایجاد نشد البته اگر بدون تعارف صحبت کنم، در ۲ الی ۳ سال اخیر این خلل در حال ایجاد شدن است.

وی با اشاره به جوان‌گرایی ۳۰ الی ۴۰ درصدی والیبال نشسته برای هر پارالمپیک گفت: به شیوه زنجیروار، برای جوان‌گرایی آینده‌نگری کرده‌ایم که البته شاید یک ایراد هم باشد. چون سیستم مالی مملکت ما به لحاظ توزیع جوایز ورزشکاران خیلی خنده‌دار است.

رضایی ادامه داد: تعیین نصف پاداش مدال طلا برای رشته‌های تیمی خنده‌دار است. چون حتما فکر می‌کنند ما نیم پرس غذا و نصف مکمل می‌خوریم!

سرمربی تیم ملی والیبال نشسته گفت: شاید پافشاری من روی برخی حرکاتم، برای برخی خوشایند باشد و برای برخی دیگر نه. ولی من کار خودم را می‌کنم.

برای تمام حرف‌هایی که این‌جا زدم باید جواب پس بدهم!

پرافتخارترین سرمربی والیبال نشسته ایران با اشاره به رتبه سومی ژاپن در چهارمین دوره بازی‌های پاراآسیایی گفت: سه سال دیگر بازی‌های پاراآسیایی در ناگویا برگزار می‌شود و ژاپن در آن رقابت‌ها نایب قهرمان خواهد شد. ژاپن در رقابت‌های هانگژو ۳۰ مدال برنز بیش‌تر از ایران گرفت و همین مدال‌هایش در پنجمین دوره بازی‌های پاراآسیایی تبدیل به مدال طلا خواهد شد.

وی افزود: مدیریت خودنگری، سیاست بدی است که متاسفانه در سیستم ما وجود دارد. من هم صد درصد منتقدان خودم را دارم چون تمام کارهایم که مثبت نبوده. یکی از ایرادهای مدیران ما این است که انتقادپذیر نیستند. مدیرانی می‌شناسم که فقط در خفا انتقادپذیرند. این را هم بگویم که برای تمام حرف‌هایی که اینجا زدم باید جواب پس بدهم! به من می‌گویند کسی را برای مربی‌گری نساخته‌ای! مگر من باید بسازم؟ مربی باید به قدری انگیزه داشته باشد که مرا برکنار کند. شاید در کارم تند باشم ولی در برخی مواقع انتقادپذیرم.

با برانکارد هم مربی‌گری می‌کنم؛ قهرهایم به خاطر شیطنت برخی دوستان بود

رضایی که مدتی عطای ماندن در کمیته ملی پارالمپیک را کنار گذاشت و رفت، در پاسخ به این‌که آیا قهر کرده بود یا نه، گفت: برخی دوستان شیطنت کردند و والیبالی که ساخته بودیم داشت به بی‌راهه می‌رفت. اما خودشان هم دوباره پیشنهاد دادند که برگرد و من برگشتم. در برگشتم هم یک تیم بهم‌ریخته به لحاظ روحی تحویل گرفتم. در حال حاضر والیبال ایستاده ما از هم پاشیده است. مگر همین مدیران، همان مدیران قبل نیستند؟ اما یک تصمیم غلط باعث برگشت ۲ ساله به عقب می‌شود.

وی ادامه داد: ۲، ۳ نفر منتقد گفته بودند هادی رضایی کی می‌خواهد برود؟ در مصاحبه‌ای به شوخی گفتم می‌خواهم با برانکارد هم بیایم و مربی‌گری کنم!

مقایسه تابع و پیمان فخری از نگاه هادی رضایی

پرافتخارترین سرمربی ایران در واکنش به این‌که آیا انتخاب محمد تابع به‌عنوان رئیس مرکز نظارت بر تیم‌های ملی انتخاب مناسبی بود، گفت: تابع را به‌طور کامل می‌شناسم و می‌دانم ظرفیت بسیار بالایی دارد. اما پاسخی نمی‌دهم که آیا در این پست موفق می‌شود یا نه. از نظر فنی توانمندی بالایی دارد اما از نظر اجرایی نه.

وی با اشاره به حضور پیمان فخری در این پست، گفت: پیمان فخری کجاست و چرا رفت؟ به دلیل بی‌توجهی‌ها و مسائل مالی. پیمان فخری یک سرمایه بود که آن را از دست دادیم. ما نیروی توانمند زیاد داریم اما قوانین نانوشته‌ را هم باید در نظر داشت!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha