مغز و تغییرات اقلیمی؛ طوفانی فاجعه‌بار در ذهن ما

تهران– ایرنا– یک عنصر جدید از تاثیرات فاجعه‌بار تغییرات اقلیمی در حال ظهور است و آن این است که چگونه گرمایش جهانی بر مغز انسان تاثیر می‌گذارد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «سای تِک دیلی»، یک گروه بین‌المللی از محققان دانشگاهی در مقاله‌ای که در نشریه «تغییرات اقلیمی طبیعت» انتشار یافته است، موضوع تاثیر تغییرات محیطی بر کارکرد مغز و چگونگی تاثیر تغییرات اقلیمی بر کارکرد مغز را در آینده مورد کاوش و بررسی قرار دادند.

این مقاله تحقیقی با هدایت دانشگاه وین و با همکاری دانشگاه های ژنو، نیویورک، شیکاگو، واشنگتن، استنفورد و دانشگاه اگزیتر در انگلیس و موسسه «ماکس پلانک» آلمان تهیه شده است. این مقاله همچنین نقشی را که دانشمندان علوم عصبی می‌توانند در شناخت بیشتر و پرداختن به این چالش ها ایفا کنند، مورد بررسی قرار داده است.

مغز و تغییرات اقلیمی؛ طوفانی فاجعه‌بار در ذهن ما

شناخت تاثیرات محیطی بر کارکرد مغز

دکتر «کیمبرلی س. دوئل» مولف اصلی این مقاله از دانشگاه وین می‌گوید: از مدتها پیش می‌دانیم که عواملی در محیط زیست می تواند به تغییراتی در مغز منجر شود. با این حال تازه در آغاز راه بررسی این مساله هستیم که تغییرات اقلیمی به عنوان بزرگترین تهدید جهانی دوران ما چگونه می‌تواند مغز را تغییر دهد.

وی افزود: با توجه به تناوب و تکرار فزاینده رویدادهای شدید آب و هوایی که در حال حاضر در کنار عواملی مانند آلودگی هوا تجربه می‌کنیم، بسیار مهم است که تاثیر این مساله را بر مغز بدانیم. تنها در این صورت می‌توانیم شروع به یافتن راههایی برای کاهش این تغییرات کنیم.

دورنمای تاریخی و درخواست برای تحقیقات آینده

دانشمندان از دهه ۱۹۴۰ میلادی از مطالعاتی روی موش ها می‌دانسته‌اند که تغییر عوامل محیطی می تواند موجب تغییرات زیادی در توسعه و نرمی (plasticity ) مغز شود. این تاثیر همچنین در مورد انسان ها مشاهده شده است و در این ارتباط تاثیر عواملی مانند بزرگ شدن در فقر، قرار گرفتن در معرض مواد سمی، تغذیه نامناسب و افزایش استرس در کودکی مورد بررسی قرار گرفته است.

مغز و تغییرات اقلیمی؛ طوفانی فاجعه‌بار در ذهن ما

اکنون محققان خواستار تحقیقاتی برای بررسی تاثیر رویدادهای شدید آب و هوایی مانند موج گرما، خشکسالی، طوفان، آتش‌سوزی‌های جنگلی و سیلاب‌ها بر مغز انسان شده‌اند. محققان اعتقاد دارند چنین رویدادهایی ممکن است موجب تغییر ساختار، عملکرد و سلامتی کلی مغز شود. آنها خواستار تحقیقاتی در این زمینه شده اند که این مساله چگونه می‌تواند تغییرات در رفاه و رفتار را توضیح دهد.

نقش علوم عصبی در تغییرات اقلیمی

این مقاله همچنین نقشی را که علوم عصبی می تواند در نحوه تفکر ما درباره تغییرات اقلیمی – قضاوت - و نحوه پاسخ ما ایفا کند، بررسی کرده است.

دکتر «متیو وایت» از دانشگاه‌های اگزیتر و وین از مولفان این تحقیق می‌گوید: شناخت فعالیت عصبی مرتبط با انگیزه‌ها، احساسات و افق‌های خلق و خویی ممکن است به پیش‌بینی رفتار کمک کرده و شناخت ما را از موانع زیربنایی جلوگیری کننده از عملکرد مناسب در طرفداری از محیط زیست ارتقا دهد.

وی افزود: عملکرد مغز و تغییرات اقلیمی هر دو حوزه‌هایی بسیار پیچیده هستند و باید شروع به دیدن آنها به عنوان مقولاتی مرتبط با یکدیگر کنیم و برای محافظت از مغزهایمان در برابر واقعیت‌های آینده تغییرات اقلیمی اقداماتی انجام دهیم و شروع به استفاده بهتر از مغزهایمان برای مواجهه با آنچه در حال روی دادن است و جلوگیری از بدترین سناریوهای ممکن کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha