سخنرانی رئیس جمهور، آمریکا را به عنوان حامی اصلی رژیم صهیونیستی به چالش کشید

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل منطقه گفت: آنچه که در سخنرانی رئیس جمهور در نشست ریاض به صورت برجسته ای مطرح شد به چالش کشیدن آمریکا به عنوان حامی اصلی رژیم صهیونیستی در جنایات رژیم صهیونسیتی بود.

عابد اکبری کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا درباره مهم‌ترین دستاوردهای نشست سران سازمان همکاری اسلامی در عربستان با موضوع حمایت از غزه که با پیشنهاد و پیگیری جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، گفت: سفر آقای رئیسی به ریاض و نشست سران سازمان همکاری اسلامی را از چند زاویه می‌توان تحلیل کرد.

وی گفت: اولین آن ضرورت سفراست، سفر رئیس جمهور به عربستان «راهبرد انسجام اسلامی» در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قبال کشورهای اسلامی را نشان می‌دهد. تجربه عملی سیاست خارجی جمهوری اسلامی نشان می دهد اتخاذ رویکرد انسجام اسلامی ضروری ترین رویکردی است که با توجه به شرایط فعلی نظام بین الملل و بویژه تحولات منطقه غرب آسیا باید از جانب کشورمان دنبال شود.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: در این راهبرد، جمهوری اسلامی ایران ضمن توجه به دغدغه های مشترک با کشورهای اسلامی و بدون توجه به اختلاف نظرهای جزئی، سعی در تقویت و ارتقاء عظمت جهان اسلام دارد. رسیدن به این وضعیت نیازمند درک جایگاه خود و دیگر کشورها در جهان و تلاش فعالانه، همسو و توافقی برای «پیشرفت و توسعه قدرت و ثروت کشورهای اسلامی» است. سفر آقای رئیسی بر اساس همین راهبرد از اهمیت زیادی برخوردار بود.

اکبری با اشاره به دستاوردهای سفر رئیس جمهور آن را دومین زاویه تحلیل این موضوع دانست و تصریح کرد: اولین دستاورد این سفر را باید تلاش برای اجماع سازی علیه رژیم صهیونسیتی دانست. یکی از مهمترین اهداف جمهوری اسلامی ایران از اصرار و پیگیری برای برگزاری این نشست، «همراه‌سازی همه کشورهای مسلمان در برابر رژیم صهیونیستی بود» و این همراه‌سازی با توجه به مجموع تلاش های رژیم برای عادی‌سازی روابط با کشورهای مسلمان، دشوارتر از همیشه تحلیل می‌شد.

وی افزود: دومین دستاورد این سفر که در سخنرانی رئیس جمهور هم «به چالش کشیدن آمریکا به عنوان حامی اصلی رژیم صهیونیستی» در قبال جنایات رژیم صهیونسیتی بود. سومین دستاورد مهم سفر رییس جمهور به ریاض فرصت ملاقات‌های فشرده با سران کشورهای مهم منطقه بود.

این کارشناس مسائل منطقه بیان داشت: رئیس جمهور از این فرصت جهت نزدیک کردن مواضع سایر بازیگران منطقه ای به مواضع جمهوری اسلامی ایران نهایت بهره برداری را داشت. به نحوی که نجیب میقاتی هم ابراز همدردی صرف برای مردم غزه را ناکافی دانست و از تلاش‌های دیپلماتیک آیت الله رئیسی برای همگرایی در جهان اسلام حول مساله فلسطین و انجام اقدامات عملی برای کمک به مظلومان غزه تقدیر و تشکر کرد و رجب طیب اردوغان هم با ضروری دانستن اقدام هماهنگ جهان اسلام در دفاع از فلسطینیان بر این نکته تاکید کرد که اگر نشست اضطراری سازمان همکاری‌های اسلامی در عربستان منجر به کمک به ملت فلسطین و نجات آنها نشود، دامنه درگیری‌ها در منطقه افزایش می‌یابد، چرا که ملت‌های منطقه متوجه می‌شوند که دولت‌های اسلامی در کمک به مردم فلسطین و غزه ناتوان هستند.

اکبری سومین زاویه تحلیل این نشست و حضور فعالانه رئیس جمهور در ریاض را چشم انداز این سفر و دیگر تلاش های دیپلماتیک دیگر ایران در خصوص جنگ اخیر در غزه دانست و گفت: به نظر می رسد طی روزهای آینده روابط برخی از دولت‌های مسلمان با غرب و به ویژه آمریکا پس از نشست اخیر در ریاض، چالش‌ها و حتی شکاف‌هایی را تجربه خواهد کرد، شکاف‌هایی که ایجاد آن‌ها یکی از اهداف بلندمدت دکترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده و تهران را قادر می‌سازد از این شکاف‌ بوجود آمده نهایت بهره برداری را داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی نقش به سزایی در «گسترش روایت مقاومت» از جنگ غزه را خواهد داشت. تسری هرچه بیشتر این روایت در بین رهبران جهان اسلام به سست‌تر شدن هرچه بیشتر پایه های رژیم صهیونیستی منجر خواهد شد، پایه هایی که طی هفته های اخیر موشک های جبهه مقاومت آن را به شدت متزلزل کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha