دولت فرانسه روی ریل اختلاف؛ همسویی با جنایات اسرائیل دامن مکرون را گرفت

تهران- ایرنا- حمایت تمام قد رئیس جمهوری فرانسه از جنایات رژیم صهیونیستی در باریکه غزه که تاکنون افزون بر ۱۱ هزار کشته برجای گذاشته، به شکاف عمیق در دستگاه دیپلماسی این کشور و اختلاف نظر کارکنان آن با مستاجر الیزه انجامیده و حال این دودستگی با انتشار نامه‌ای علنی و افشا شده است.

به گزارش ایرنا، اگر تا دیروز اختلاف نظر در زمینه همسویی بی‌چون و چرای امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه با سیاست سرکوبگرانه رژیم صهیونیستی در نوار غزه به معدود سیاستمداران فرانسوی همچون ژان لوک ملانشون رهبر حزب فرانسه سرکش و برخی اعضای رادیکال پارلمان ملی این کشور محدود می‌شد، این روزها شکاف میان رئیس دولت با برخی دیپلمات‌های این کشور، در ویترین رسانه‌های فرانسوی بازتاب گسترده یافته است.

نخستین افشاگری‌ها در این زمینه به گزارش جنجالی روزنامه پرشمارگان لوموند به تاریخ هشتم ماه جاری میلادی (اکتبر) برمی‌گردد؛ گزارشی که شب هنگام روی خروجی تارنمای این رسانه منتشر شد و از اختلاف نظر میان مکرون با برخی از کارکنان وزارت امور خارجه فرانسه به ویژه دیپلمات‎‌های مستقر در خاورمیانه و شمال آفریقا خبر داد.

لوموند در این گزارش با تیتر صریح «دیپلماسی فرانسه از انتخاب‌های امانوئل مکرون در مورد خاورمیانه ناراحت است»، اعلام کرد که موضع اتخاذ شده توسط مستاجر الیزه در زمینه جنگ اسرائیل و حماس، در مواردی بدون مشورت با دستگاه دیپلماسی فرانسه بوده و این امر در میان صفوف این وزارتخانه موجب بروز ناراحتی شده است.

این روزنامه پرشمارگان با اشاره به کنفرانس بشردوستانه غزه که قرار بود پنجشنبه گذشته (نهم نوامبر) در کاخ الیزه مقر ریاست جمهوری فرانسه برگزار شود، بر واقعی بودن تنش‌های مورد اشاره تاکید داشته اما یادآوری می‌کند که بیان آنها محتاطانه است و هرگز آشکارا مطرح نمی‌شوند.

لوموند بر اساس مستنداتی که به دست آورده، تصریح می‌کند که موضع‌گیری مکرون در جنگ بین اسرائیل و حماس باعث آزردگی و حتی ملاحظات شدید در دستگاه دیپلماسی فرانسه شده است و حال رئیس دولت قصد دارد نوعی تعادل را به نمایش بگذارد.

کدام سفیران فرانسوی پرچمدار مخالفت با مکرون شدند؟

در این گزارش، سرسخت‌ترین مخالفان مکرون، دیپلمات‌های وزارت امور خارجه فرانسه در شمال آفریقا و خاورمیانه معرفی شده‌اند که به تعبیری بیشترین ارتباط را با کشورهای منطقه [درگیر جنگ] دارند.

این دیپلمات‌ها نسبت به حمایت غیرقابل قبول از اسرائیل اظهار نگرانی کرده و نسبت به تاثیر عمیق این رویکرد بر وجهه و امنیت فرانسه در سال‌های آتی بیم دارند و خواستار آتش‌بس فوری هستند.

مخالفان رئیس جمهوری فرانسه در دستگاه دیپلماسی این کشور با بیان اینکه پاریس از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اجرای جنگ [در غزه] حمایت اخلاقی و سیاسی می‌کند، تاکید دارند: ما با رویکردی که به نظر می‌رسد با اسرائیل همسو است، مخالفیم؛ اما وسیله‌ای برای بیان آن نداریم و فقدان درخواست آتش‌بس غیرمنطقی است.

در این میان هرچند مکرون جمعه گذشته یک بار خارج از چارچوب‌های پیشین خود، لب به انتقاد از کشتار غیرنظامیان در باریکه غزه گشود و در مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی اعلام کرد که «این کودکان، زنان و سالخوردگان هستند که بمباران و کشته می‌شوند و این اقدام هیچگونه توجیه و مشروعیتی ندارد و از اسرائیل می‌خواهیم که آن را متوقف کند»، اما در یک چرخش آشکار بار دیگر به خانه نخست خود بازگشت و با لاپوشانی اظهارات انتقادی خود، مواضع خصمانه خود در قبال ملت فلسطین را تکرار و همبستگی کامل خود را با رژیم صهیونیستی اعلام کرد.

دولت فرانسه روی ریل اختلاف؛ همسویی با جنایات اسرائیل دامن مکرون را گرفت

این تناقض‌گویی رئیس جمهوری فرانسه موجب شد که روزنامه پرشمارگان دیگری نیز نسبت به تعمیق اختلاف‌ها میان الیزه و دستگاه دیپلماسی این کشور دست به افشاگری بزند.

در این ارتباط، لو فیگارو شب گذشته با تیتر «درگیری حماس و اسرائیل: سفیران خاورمیانه نگرانی خود را ابراز کردند» روی دیگر اختلاف‌های داخلی میان سیاستمداران دولت فرانسه با مستاجر الیزه را آشکار کرد و از ارسال یادداشت مشترک چند تن از سفیران این کشور که از موضع پاریس در مناقشه اسرائیل و فلسطین ابراز تاسف کرده‌اند، پرده برداشت.

ژستی بی‌سابقه در تاریخ دستگاه دیپلماسی فرانسه

این روزنامه پرشمارگان در گزارش خود اقدام دیپلمات‌های فرانسوی را ژستی بی‌سابقه در تاریخ اخیر دستگاه دیپلماسی این کشور ارزیابی و تصریح کرده است که چند تن از سفیران فرانسه در خاورمیانه و برخی کشورهای مغرب (مجموعه پنج کشور واقع در شمال و شمال غربی آفریقا) که لو فیگارو بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده، تعداد آنها را حدود ۱۰ نفر اعلام می‌کند، به صورت مشترک یادداشتی نوشته و امضا کردند که در آن از چرخش مکرون همسو با اسرائیل ابراز تاسف شده است.

لو فیگارو با اشاره به اینکه این یادداشت مشترک به دستگاه دیپلماسی فرانسه (Quai d'Orsay) ارسال شده و گیرندگانی در الیزه داشته، به سخنان دیپلماتی که این یادداشت را خوانده است، اشاره می‌کند که این نامه را یک حرکت مخالف توصیف کرده و می‌گوید: «این سفیران تایید می‌کنند که موضع ما به نفع اسرائیل در آغاز بحران خاورمیانه، اشتباه گرفته شده است و این رویکرد توازن سنتی ما بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را نقض می‌کند.»

دولت فرانسه روی ریل اختلاف؛ همسویی با جنایات اسرائیل دامن مکرون را گرفت

مکرون؛ دیپلماسی بدون دیپلمات؟

در همین ارتباط روزنامه اینترنتی مدیاپارت (Mediapart) نیز مصاحبه مفصلی با ایو اوبَن (Yves Aubin) از سفیران سابق فرانسه و کارشناس جهان عرب داشته که قابل تامل است.

این سیاستمدار و دیپلمات کهنه‌کار با تشریح رویکرد سیاست خارجی رئیس جمهوری فرانسه تاکید دارد که مکرون قصد دارد دیپلماسی را بدون دیپلمات‌ها انجام دهد.

اوبَن می‌افزاید: مستاجر الیزه می‌خواهد در مورد همه چیز به تنهایی تصمیم بگیرد و موضع وی در مسئله خاورمیانه به قیمت بی‌اعتباری بین‌المللی فرانسه تمام می‌شود.

خروج الیزه از مدار توازن در خاورمیانه

به گزارش ایرنا، افشاگری‌های اخیر از اختلاف‌هایی که از پس پرده دستگاه دیپلماسی فرانسه به ویترین رسانه‌های این کشور رسیده است، از تغییر معنادار سیاست‌های الیزه در خاورمیانه و خروج پاریس از ریل توازن در مناسبات و مراودات بین دو طرف درگیری‌های فلسطین و رژیم صهیونیستی نشان دارد.

توازنی که خشت نخست آن در دوران جمهوری پنجم فرانسه با کمرنگ شدن قدرت الیزه در مستعمرات پیشین خود از جمله الجزایر، بنیان گذاشته شد و در این سال‌ها رهبران فرانسوی تلاش کردند روابط پیچیده پاریس-تل‌آویو را محرمانه نگه دارند.

عصری که فرانسه در آغاز آن برای جبران رانده شدنش از بین قدرت‌های جهانی و افولی که گریبان‌گیرش شده بود، در قالب یک ناجی به اصطلاح بی‌طرف و با استفاده از آشنایی که به واسطه دهه‌ها استعمار در جامعه عرب داشت، در منطقه خاورمیانه نفوذش را تقویت کرد و و چه زمانی بهتر از خروج انگلیس از فلسطین می‌توانست به این امر کمک کند!

درست در همین دوره بود که پاریس در غیبت استعمارگر رقیبی همچون بریتانیا، فضا را برای ایجاد پایگاهی در خاورمیانه مناسب دید و اینگونه شد که روابط پاریس-تل‌آویو به مرور تقویت شد و امروز به شکل حمایت تمام قد از جنایات رژیم صهیونیستی در باریکه غزه تجلی می‌یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha