آمریکا همسو با اسرائیل: حماس از بیمارستانها برای عملیات نظامی استفاده می‌کند

نیویورک – ایرنا- سخنگویان کاخ سفید و وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) همسو با مقامات اسرائیل، حماس را متهم کردند که از بیمارستانها برای عملیات نظامی خود استفاده می کند.

به گزارش ایرنا، سابرینا سینگ معاون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران ادعا کرد حماس و جهاد اسلامی از بیمارستان های غزه از جمله بیمارستان الشفا برای گروگان گیری استفاده می کنند.

این مقام پنتاگون در ادامه مدعی شد که سرویس های اطلاعاتی ما به این نتیجه رسیده اند که حماس و جهاد اسلامی یک مرکز فرماندهی را از بیمارستان الشفا در غزه اداره می کنند.

معاون سخنگوی پنتاگون تصریح کرد: بر اساس اطلاعات جدید غیر محرمانه، حماس و جهاد اسلامی فلسطین از بیمارستان ها در غزه از جمله بیمارستان الشفا استفاده می کنند. ما به منابع خود بسیار اعتماد داریم.

همزمان جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز روز سه شنبه به وقت محلی به خبرنگاران اعلام کرد: اطلاعات ما نشان می دهد که حماس و جهاد اسلامی از بیمارستان ها از جمله الشفا برای حمایت از عملیات نظامی خود و نیز نگهداری گروگانها استفاده می کنند.

کربی گفت: ایالات متحده آمریکا داده‌هایی در اختیار دارد که نشان می‌دهد نیروهای حماس زیر ساختمان برخی از مراکز درمانی غزه، از جمله بیمارستان الشفا، تونل ‌هایی برای پنهان کردن تسلیحات و پیشبرد عملیات‌ نظامی خود دارند.

این مقام کاخ سفید در عین حال مدعی شد: باید از بیمارستان‌ها و بیماران محافظت کرد. اقدامات حماس از مسوولیت اسرائیل برای محافظت از غیرنظامیان نمی‌کاهد.

این سخنگوی کاخ سفید افزود: ما از دستیابی به آتش بس دائمی در غزه حمایت نمی کنیم زیرا به نفع حماس است، اما از توقف های بشردوستانه حمایت می کنیم.

این سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا درباره آزادی اسرای در دست حماس نیز جزئیاتی ارائه نکرد.

پیش از این، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد: آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از وضعیت وحشتناک بیمارستان های غزه و تلفات قابل توجه در چندین بیمارستان عمیقا نگران است. دبیرکل سازمان ملل «به نام انسانیت» خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه است.

 تدروس ادهانوم رئیس سازمان جهانی بهداشت در سخنانی در ۱۹ آبان ماه در نشست شورای امنیت سازمان ملل  هشدار داد که سیستم بهداشتی در غزه سقوط کرده و وضعیت این منطقه بسیار وخیم است.

ادهانوم در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: نیمی از ۳۶ بیمارستان نوار غزه و دو سوم مراکز مراقبت های بهداشتی اولیه آن کار نمی کنند. هفته گذشته، ۵ حمله به ۵ بیمارستان را در یک روز ثبت کردیم و فعالیت ۴ بیمارستان با ۴۳۰ تخت متوقف شده است.

رئیس سازمان جهانی بهداشت اضافه کرد: بیمارستان‌ها بدون داروی بیهوشی عمل می‌کنند و هر ۱۰ دقیقه یک کودک در این باریکه کشته می شود.

او بار دیگر خواستار آتش بس برای جلوگیری از تلفات بیشتر غیرنظامیان شد و افزود:  «در نوار غزه هیچ جایی و هیچ کسی در امان نیست.» وی همچنین خواستار اصلاح ساختار شورای امنیت سازمان ملل شد و گفت که این شورا "دیگر به هدفی که برای آن تاسیس شده است، عمل نمی کند."

اظهارات رئیس سازمان جهانی بهداشت در حالی بود که گیلعاد اردان، نماینده اسرائیل در سازمان ملل در این نشست مدعی شد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از بیمارستان‌ ها به عنوان پایگاه عملیاتی و محل استقرار خود استفاده می‌کند.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل با تکرار ادعاها درباره گروههای مقاومت فلسطین و نیز ادعاهای ضد ایرانی همیشگی خود، در توجیه کشتار مردم در نوار غزه و بمباران بیمارستانها از سوی تل آویو ادعا کرد حماس از آمبولانس برای جابجایی اسلحه و نیروهایش استفاده می‌کند و ارتش اسرائیل دلایل مشخصی برای حمله به آمبولانس ‌ها در نوار غزه دارد.

«لانا نصیبه» سفیر و نماینده امارات متحده عربی نیز در این نشست گفت که امارات قاطعانه «تجاوز اسرائیل به نوار غزه» را محکوم می‌کند اما «رابرت وود»  دیپلمات آمریکایی و معاون نمایندگی آمریکا در امور ویژه سیاسی در سازمان ملل از اسرائیل دفاع کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha