۲۴ آبان ۱۴۰۲، ۸:۰۹
کد خبر: 85291536
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نقش کتاب در توسعه فردی و اجتماعی جامعه

۲۴ آبان ۱۴۰۲، ۸:۰۹
کد خبر: 85291536
سیدحرمت الله موسوی مقدم
نقش کتاب در توسعه فردی و اجتماعی جامعه

ایلام - ایرنا - کتاب اقلیمی است که با اشک آسمان، مشک زمین، گل صفا و عطر صمیمیت در آن می‌ روید و درخت دانش و سَروِ دانائی در دامنش قد می‌کشد و شمیم عِلم و شهد آگاهی را به عالَم و آدم هدیه می‌کند.

به گزارش ایرنا - همه عالمان اندیشمند معتقدند که کتاب مسیری دلنشین، بی‌ خطر و مرکبی تندرو و سالم است که انسانهای طالب ترقی و توسعه را به عالی ترین مقصد و مقدس ترین مقصود می‌ رساند.

کتاب عقابی است که دوستانش را بربال خود نشانده و آنها را به بلندای جهان می برد تا زیباییهای زمان را مشاهده کنند.

به تعبیر و یکتور هوگو:

کتاب تنها دوست و همدمی است که خوشبختی آدم را رقم زده و زیباترین افکار و قشنگ ترین رفتار را در مُلک وجود انسان به نمایش می گذارد.

نقش کتاب در توسعه فردی و اجتماعی جامعه

سقراط حکیم معتقد است که مطالعه کتاب فرزانگی و سعادت انسان را تضمین و عمر دوباره ای به آن عطا می‌کند و عدم مطالعه یعنی ضایع کردن رنج نویسندگان و تاراج ماحصل زحمات فرهیختگان جامعه.

با اعجاز و اغماز کتاب می‌توان به هرجای جهان سفر کرد و شگفتی کرانه های آسمانی را مشاهده نمود و به همین خاطر دنیای خالی از کتاب را سیاه چالی کشنده تعبیر کرده اند که آدم را به دلمردگی و افسردگی و روز مرگی دچار می‌کند.

کتاب یاری ساده و یاوری صادق است که متواضعانه انسان را به پرواز واداشته و چون رویای روشن قرن آن را از دریچه درد و گردباد سرد خزان مصون داشته و از ایستگاه بشریت و آدمیت عبور داده و به لنگرگاه انسانیت می‌ رساند تا بر غول زندگی غلبه کند.

تحفه کتاب تجارتی ارزان و روان و معامله ای پربهاء است که ضمن دانش افزایی و رشد فکری جوامع انسانی در کسوت دیباچه دوران و زهره زمان، توسعه عشق، عاطفه، خودباوری، تکامل و توسعه فردی و جمعی را نیز در پی خواهد داشت.

دنیای واژگان، عالم اشعار، شهر شاعران، نگار نو یسندگان، گُل گویندگان، کاشانه کرامت و آشیانه ادب و انسانیت، همه میوه باغ کتاب و حاصل گنج کتابخوانی اند.

نقش کتاب در توسعه فردی و اجتماعی جامعه

مزیت‌ های فرهنگی، مضامین اجتماعی، ارتباطات عاطفی، تفکرات تهاجمی، هویت ملی، ارزش‌ های خاص عقیدتی و طالع تقدیر و ترسیم خط سرنوشت یک جامعه بزرگ انسانی وابسته به بوستان بهاری کتاب و میز و مطالعه است.

این رفیق شفیق و انیس کُنج تنهایی؛ به تعبیر " فرانسیس بیکن " سفینه ای است که اقیانوس بیکران زمان را در می نوردد و بقول استاد " قیصر امین پور" پروانه های پاکی و پرهیزگاری از لای برگهای کتاب شعر به پرواز در می آیند.

کتاب چون شمع چشم و آب خشم، نوای نا هید و زیبایی زُهره و تصویر رُخ رحمت الهی را در دیده بینا، دلِ روشن و گوش شنوا جاودانه می‌کند و قامت بلند دانائی، غزل غرور و غیرت و شاه بیت شکوه شادمانی آدمهای عاقل و عالم را نیز به ارمغان می آورد.

رسم دوستی، راه دانائی، روش مانایی و مسیر زمانی آدم همه از دِلِ گرم و قلب رئوف کتاب می‌گذرند و صبح و سبو و ساغر سعادت را از باده پربهای کتاب مملُو نموده و در شوکران شب مُزین و در طاقچه طهور و طوبای طهارت می‌ گذارد.

نقش کتاب در توسعه فردی و اجتماعی جامعه

سا کنان زمین ، حافظه تاریخ، انبار اندیشه بشر، آمادگاه عقل و شاه بیت شعور شاعران، همه ترقی و تعالی خود را مدیون کتاب دانسته و بدان افتخار می کنند.

گنجینه گُهر بار کتاب دُر درخشانی است که همه وقت و در همه جا روشنی بخش ابهامات روز و تاری کیهای شب است که عُقلا و عُرفای زمان با تاسی از حضرت" صائب تبریزی" گوهر گفتار و مزرعه پربار خود را ثمره آن تلقی و عرضه می‌دارند؛ که " روی دل ازهمه عالم به کتاب است مرا ".

سبزه زاران ارض و کهکشانهای آسمان، داشته های دریا و کاشته های دَمَن، سکوت‌ ساحل و سجده های صحرا همه میهمان محبت و محتاج مهربانی کتاب اند.

کشور بدون کتاب بسان خانه فاقد فانوسی است که لاجرم گرفتار زهر مار و نیش ملخ و آزار حشرات و خزندگان می‌ شود.

جولان جانیان و جان سپردن مظلومان در عراق، یمن و فلسطین و قتل عام کودکان بیگناه و نسل کُشی شرم آور مدعیان حقوق بشر در غزه ویران شده نیز نتیجه و برون داد عدم وجود و حضور معنادار کتاب و آموزه های اخلاقی در فرایند زندگی بشری است.

"حرف آخر"

گر تو خواهی پیشرفتی با شتاب

بهره بردن از زمانت خوب و ناب

لحظه های عمر را غافل مشو

از رفیق مهربانی چون کتاب

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha