فعالیت های پژوهشی در اولویت کاری بنیاد شهید و امور ایثاگران است

خرم‌آباد - ایرنا - معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: توجه به فعالیت های پژوهشی در این نهاد اولویت دارد که در این راستا پژوهشکده مهندسی جانبازان راه اندازی شده است.

به گزارش ایرنا محمود پاکدل روز چهارشنبه در همایش ملی آسیب های اجتماعی در دانشگاه لرستان بیان کرد: پژوهشکده مهندسی و علوم پزشکی جانبازان، اداره کل مطالعات و پژوهش ها به سطح معاونت ارتقا یافته است و در بسیاری از پژوهش ها با دانشگاه های سطح کشور همکاری داریم که در این راستا از پایان نامه های دانشگاهی حمایت و ۹۰ دفتر مشاوره و مددکاری ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: شکل گیری انقلاب و هدف امام راحل برای تاسیس نظام مقدس جمهوری اسلامی سعادت مردم بود تا برای سایر ملت ها الگو باشیم.

پاکدل با تاکید بر اینکه اسلام یک دین فطری است اظهار داشت: اسلام برای سعادت بشر برنامه هایی دارد که در قرآن کریم بیان و شاخص ها بعنوان فضایل و رذایل اخلاقی مطرح شده است و انسان به عنوان اشرف مخلوقات قدرت انتخاب و اختیار دارد تا در هر دو مسیر قرار گیرد.

وی تصریح کرد: باید برای رسیدن به سعادت، ارتقای شاخص ها، مکارم و فضایل اخلاقی و کاهش رذایل اخلاقی تلاش و در این راستا کار از خانواده شروع شود چراکه مهمترین رکن در جامعه است.

وی با بیان اینکه هفت هزار شهید بین ۱۲ و ۱۵ سال در خطوط مقدم جبهه به شهادت رسیدند اظهار داشت: برای کاهش آسیب‌های اجتماعی باید روی سبک زندگی اسلامی شهدا کار و بررسی شود چگونه این نوجوانان راه صد ساله را یک شبه طی کرده اند.

وی با اشاره به اینکه در وصیت نامه شهدا چند کلید واژه تاکید بر نماز اول وقت، رعایت حجاب، تبعیت از امام راحل و ولایت فقیه،احترام به پدر و مادر، خدمت به مردم است افزود: این اشتراک ها نشان دهنده مسیری روشن برای نوجوانان وجوانان هستند.

لزوم برنامه ریزی منسجم در حوزه مسائل اجتماعی

معاون سلامت اجتماعی بهزیستی کشور نیز گفت: برنامه ریزی در حوزه مسائل اجتماعی در سطح کشور منسجم نیست و در برخی دستگاه ها موازی کاری ایجاد شده است.

مهری سادات موسوی بیان کرد: تعاریف و تعابیر مختلفی درباره مسائل اجتماعی داریم که مبتنی بر رویکرد این تعاریف برنامه ها، سیاست ها و مداخلات مختلفی در سطح کشور طراحی و اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه در مسائل اجتماعی همه دستگاه‌ها باید تعامل داشته باشند و از موازی کاری پیشگیری شود اظهار داشت: اکنون با تغییرات الگویی و منظومه‌ای شدن آسیب‌ها مواجه هستیم و منابع باید برای حل وضعیت کشور در اختیار بسیج عمومی باشد.

موسوی عنوان کرد: امروز افزایش جمعیت مبتلا، هم‌افزایی و تجمیع آسیب‌ها، افزایش شدت تغییر آسیب‌ها، زنانه و کودکانه شدن آسیب‌های اجتماعی و پیوندهای چندتایی از آسیب ها در یک فرد و خانواده باید مورد توجه قرار گیرد و عوامل مختلفی در آسیب های اجتماعی تاثیرگذار است.

وی با اشاره به ضعف رصد مسائل اجتماعی در کشور افزود: اکنون آمار مشخصی از انواع آسیب‌های اجتماعی وجود ندارد چرا که هر دستگاهی آمار مختلفی دارد و نمی توان برمبنای یک آمار واحد برنامه ریزی داشت.

وی با اشاره به توزیع ناعادلانه فرصت ها اظهار داشت: توجه ویژه به نظام آموزش و پرورش اثر مثبتی بر پیشگیری آسیب ها دارد همچنین بیش از ۵۰ دستگاه فرهنگی در کشور وجود دارد اما چشم انداز مشخصی در حوزه های فرهنگی نیست و شاهد چند پارگی و نابسامانی در این بخش هستیم.

موسوی افزود: مشکلات اقتصادی نقش بسزایی در آسیب‌های اجتماعی دارد بنابراین توجه به اقتصاد جامعه در کاهش آسیب‌های این حوزه راهگشا است همچنین بی توجهی به فرهنگ پذیری و جامعه پذیری فرزندان در بسیاری از خانواده ها و نوع تعامل بافضای مجازی بلاتکلیف می باشد.

وی با اشاره به اینکه با ضعف بسته سیاستی منجسم در حوزه اجتماعی مواجه هستیم ادامه داد: باید مسائل اجتماعی و حوزه های فرهنگی، سیاست گذاری اقتصادی و اجتماعی را بررسی کنیم و نگاه کلی گرایانه و خرد را در کنار هم داشته باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha