همکاری‌های امنیتی ژاپن با کشورهای شرق آسیا زنگ خطری برای منافع چین
بازدید نخست وزیر ژاپن در مقر پلیس دریایی فیلیپین

تهران - ایرنا - کارشناس چینی با اشاره به گسترش همکاری‌های امنیتی ژاپن با کشورهای همسایه پکن تاکید کرد که توکیو کاملا آشکارا چین را به عنوان یک دشمن در برنامه های آتی خود تعریف کرده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا ازنشریه گلوبال تایمز، لو چائو رئیس مرکز مطالعات آمریکا و شرق آسیا در دانشگاه لیائونینگ در خصوص اینکه ژاپن در حال بررسی ارائه تجهیزات دفاعی به ویتنام و فیلیپین است، گفت: از زمان روی کار آمدن فومیو کیشیدا، توکیو مصمم به گسترش دشمنی با پکن بوده است، این طرح راهبردی پس از نشست کمپ دیوید بین آمریکا، ژاپن و کره جنوبی تقویت شد.

رادیو و تلویزیون دولتی ژاپن (ان‌اچ‌کی) روز دوشنبه(۲۲ آبان) در گزارشی اعلام کرد که توکیو پس از ارائه تجهیزات دفاعی به مانیل، در حال بررسی ارائه این نوع تجهیزات به ویتنام در چارچوب همکاری امنیتی جدید است.

ژاپن در چارچوب کمک های امنیتی رسمی، مجموعه ای از رادار های نظارتی در اختیار فیلیپین گذاشت.

این نشریه چینی افزود: توکیو با ارایه کمک های امنیتی به  مانیل در آوریل ۲۰۲۳، نسبت به طرحی که ژاپن به عنوان ارائه کمک های رسمی خود به کشورهای در حال توسعه اعلام کرده بود، این طرح را نقض کرد. ولی توکیو مدعی شده است که ارائه کمک های امنیتی به کشورهای هم فکر با توکیو نوعی چارچوب جدید برای گسترش همکاری های امنیتی است.

لو چائو در همین خصوص تاکید کرد که ژاپن، چین را به عنوان یک کشور دشمن در چارچوب هدف قرار داده است.

مقامات توکیو در سال گذشته یک بودجه دو میلیارد ینی برای اجرای طرح کمک های امنیتی به فیلیپین، مالزی، بنگلادش و فیجی در نظر گرفته بودند اما آنها می خواهند بودجه همکاری امنیتی برای سال آینده به ۲.۱ میلیارد ین افزایش دهند.

این کارشناس خاطرنشان کرد ژاپن با توجه به گسترش روابط چین با اعضای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا(آ. سه. آن)، سعی در ایجاد شکاف و اختلاف میان روابط این کشور ها با پکن است اما توکیو به این هدف خود نخواهد رسید.

وی افزود:ژاپن با افزایش بودجه های نظامی و کمک آمریکا سعی دارد به یکی از قدرت های بزرگ شرق آسیا تبدیل شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha