۲۴ آبان ۱۴۰۲، ۱۴:۴۴
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85292207
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

بسته شدن پنجره حمایت آمریکا از اوکراین

۲۴ آبان ۱۴۰۲، ۱۴:۴۴
کد خبر: 85292207
بسته شدن پنجره حمایت آمریکا از اوکراین

تهران- ایرنا- مسائلی همچون جنگ رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان غزه و مخالفت جمهوریخواهان آمریکا با کمک نظامی به اوکراین، رویکردهای دولت جو بایدن برای ارائه حمایت کافی از کی‌یف را دستخوش تغییراتی کرده و ممکن است در نهایت به قطع کمک‌ها به این کشور اروپایی تبدیل شود.

به گزارش ایرنا، به تازگی اظهارات جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نشان داد که «پنجره حمایت آمریکا از اوکراین» در حال بسته شدن است و اینکه دولت بایدن از ادعاها در مورد ارائه تسلیحات توسط چین به آمریکا عقب نشینی کرده است.

بر اساس گزارش روزنامه کی‌یف ایندیپندنت، سالیوان در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که کنگره باید درخواست کاخ سفید برای کمک به اوکراین را به منظور جلوگیری از ایجاد پیامدهای جدی برای دفاع کی‌یف تایید کند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: هر هفته که می‌گذرد، توانایی ما برای حمایت کامل از آنچه احساس می‌کنیم برای دادن به اوکراین به منظور دفاع از سرزمین و ادامه پیشرفت‌هایش نیاز است، سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود.

درحالیکه پیشتر نیز گزارش‌هایی در مورد خستگی غرب از کمک به کی‌یف و قصد کشورهای غربی برای کشاندن ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین به پای میز مذاکره با روسیه منتشر شده بود، سالیوان اذعان کرد: بنابراین، برای ما پنجره (کمک به اوکراین) در حال بسته شدن است.

وی ابراز داشت که رئیس جمهوری آمریکا یک درخواست کمک مالی به کنگره را تایید کرده که شامل کمک مالی برای اسرائیل، اوکراین و امنیت مرزی آمریکا می‌شود.

قانونگذاران جمهوریخواه در مجلس نمایندگان آمریکا به حمایت مالی از اوکراین انتقاد کردند و کمک نظامی اضافی به این کشور را از بودجه پیشنهادی اخیر خود خارج کردند. اگر یک توافق بودجه تا تاریخ ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) به دست نیاید، آمریکا یکبار دیگر با خطر تعطیلی دولت روبرو می‌شود.

مجلس نمایندگان آمریکا روز ۳۰ سپتامبر (هشتم مهر) یک توافق بودجه موقت را تصویب کرد تا به مدت ۴۵ روز دیگر از تعطیلی دولت جلوگیری کند. این لایحه نیز کمک‌های مالی برای اوکراین را در خود نگنجانده بود.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید اظهار داشت که فقدان کمک مالی در حال حاضر بر توانایی اوکراین برای دفاع از خود علیه روسیه تاثیر گذاشته است.

وی توضیح داد: این اقدام یک تاثیر بر روی توانایی ما برای دادن هر چیزی که اوکراین نیاز دارد، گذاشته است و این تاثیر به مرور زمان گسترش می‌یابد.

همکاری چین با روسیه

سالیوان همچنین در مورد دیدار بایدن با شی جین‌پینگ رئیس جمهوری چین در نشست همکاری اقتصادی آسیا- پاسیفیک در سانفرانسیسکو صحبت کرد و گفت که جنگ روسیه و اوکراین بخشی از مذاکرات سران دو کشور خواهد بود.

مشاور امنیتی کاخ سفید بیان کرد که بایدن گفت‌وگوهای صریحی با شی در مورد مساله کمک نظامی چین به روسیه داشته است. او در یک کنفرانس خبری در ۱۳ نوامبر (۲۲ آبان) تشریح کرد: ارزیابی اخیر ما نشان می‌دهد که چین از عرضه تسلیحات به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین خودداری کرده است.

پیش از این، پنتاگون در گزارشی در مورد سیاست پکن، مدعی شد که روسیه محصولات دو منظوره و اقلام نظامی ثانویه را از چین تهیه کرده است. این خریدها شامل سلاح‌های کوچک، قطعات یدکی، تجهیزات ناوبری و تجهیزات حفاظتی بود.

درحالیکه روزنامه تلگراف نیز مدعی است که شرکت‌های روسی از زمان آغاز جنگ اوکراین ده‌ها هزار اقلام نظامی از چین دریافت کرده‌اند. همچنین ادعا شده است که این اقلام توسط شرکت‌های سازنده سامانه‌های موشکی، خودروهای زرهی و بمب افکن‌های راهبردی تولید می شوند.

طبق ادعای روزنامه انگلیسی، چین علاوه بر تجهیزات نظامی مستقیم و تامین مواد، ممکن است از طریق کشورهای واسطه نیز مواد خام را در اختیار روسیه قرار دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha