معاون وزیر صمت: طرح تحول زمین‌شناسی در یزد اجرا می‌شود+ فیلم

یزد- ایرنا -معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی ایران گفت: طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات‌ ذخایر معدنی با سرمایه‌گذاری افزون بر ۲ هزار میلیارد ریال در یزد مورد پیمایش زمین‌شناسی و اکتشافی قرار می‌گیرد .

" علیرضا شهیدی" روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا در یزد افزود: این طرح در مقیاس یک‌پنجاه هزارم در مساحت ۲۴ هزار و ۳۷۵ کیلومتر مربع در این استان پیش‌بینی شده است.

وی اظهار کرد: حاصل این طرح در بازه زمانی یک‌ساله تولید ۳۹ عنوان نقشه و گزارش زمین‌شناسی، اکتشافات ژئوشیمیایی و زمین‌شناسی اقتصادی است که امیدواریم مواد معدنی مورد نیاز استان تامین شود.

شهیدی افزود: در گذشته در استان یزد در پهنه منطقه "دهشیر" در مساحت ۴۹۰ کیلومتر انجام شده است و اکنون طرح تحول در منطقه غرب مرکز استان آغاز و سال آینده در کوهبنان و ساغند هم اجرا می شود.

وی اضافه کرد: پیش از این طرح یاد شده در استانهای خراسان جنوبی، کردستان ، آذربایجان غربی و مرکزی آغاز شده است و استان یزد پنجمین استان است که در برنامه داریم و در سراسر کشور منهای زاگرس و کپه داغ خراسان شمالی اجرا می شود.

شهیدی با بیان اینکه طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات‌ذخایر معدنی در کشور در دولت سیزدهم آغاز شده است گفت: افزایش بازدهی و بهره وری و تولید اشتغال مولد با نگرش ویژه بر نیروی انسانی بومی و متخصص از جمله برنامه های این طرح است.

شناسایی ۸۱ ماده معدنی در کشور

شهیدی گفت: در گذشته ۶۸ ماده معدنی در کشور وجود داشت اکنون با توجه به فناوری و تکنولوژی های به روز این رقم به ۸۱ ماده معدنی رسیده است، ما اطمینان داریم با پایش بهتر تعداد مواد معدنی کشور بیشتر خواهد شد.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: ایران یک درصد از جمعیت جهان دارد و یک درصد از خاک دنیا متعلق به ایران است ضمن آنکه هفت درصد از ذخایر معدنی جهان در ایران وجود دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به موقعیت و جایگاه کشور در کمربند متالورژنی آلپ _هیمالیا، قطعا میزان ذخایر معدنی ایران بیشتر از این موارد است و امیدواریم با اقدامات جدی که از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در حال اجرا است، بتوانیم در رتبه‌بندی‌های جهانی به رتبه بالاتری برسانیم.

وی تصریح کرد: سال گذشته سازمان یونسکو بهترین پدیده‌های زمین‌شناسی دنیا را معرفی کرد و در میان ۱۰۰ پدیده برتر زمین‌شناسی که در دنیا مورد داوری قرار گرفت، دو پدیده زمین‌شناسی متعلق به ایران بود که این ۲ پدیده کویر لوت و غار نمکی جزیره قشم است.

شهیدی منابع انسانی را از دغدغه های پیش روی این سازمان بیان کرد و گفت: متاسفانه در برنامه پنج ساله ششم حدود ۱۵۰ نفر از نیروهای متخصص سازمان خارج شدند و در عوض آن هیچ نیروی انسانی‌ جایگزین نکردیم .

از حدود ۵۵۰ معدن استان یزد پنج مورد در مقیاس بزرگ ملی قرار دارد و بقیه در حد متوسط و کوچک است و از میان معادن ملی می‌توان به سنگ آهن چادرملو اردکان، زغال سنگ بافق( ۲ معدن)، سرب و روی مهدی‌آباد مهریز و اورانیوم ساغند اشاره کرد و ذخیره قطعی مجموع معادن استان حدود ۲ میلیارد تن تخمین زده می‌شود.

در یزد بیش از ۵۰ نوع اندیس معدنی وجود دارد و به همین دلیل چهارمین استان توسعه یافته صنعتی و از لحاظ تنوع معدنی دومین استان کشور است و این منطقه به دلیل واقع شدن در مرکز ایران و فرو افتادگی کویر مرکزی و وجود چند گسل فعال، بستر ذخایر معدنی متعددی است که وجود این معادن مزیتی برای استان هست.

طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات‌ذخایر معدنی امروز در استان یزد آغاز شد.

برنامه تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی از ابتدای مهرماه ۱۴۰۰ آغاز شده و در دو برش دو ساله تا پایان سال ۱۴۰۴ به پایان می‌رسد که نتیجه آن تولید اطلاعات پایه اولویت‌های اول و دوم کشور خواهد بود.

در برش دوساله اول ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور مورد پیمایش و اکتشاف قرار خواهد گرفت که در صورت تحقق، نتایج ارزشمندی مانند کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بخش معدن، کمک به ایجاد محیط‌های ایمن شهری و اصلاح، بهینه‌سازی و جانمایی زیرساخت‌های عمرانی کشور خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha