مطالبات هنرمندان صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری در سفر استانی رییس‌جمهور

شهرکرد- ایرنا- رفع مشکلات بیمه هنرمندان، افزایش تسهیلات سرمایه در گردش، افزایش تسهیلات خرید مواد اولیه، ایجاد بازارچه های فروش صنایع،ایجاد نمایشگاه های دائمی از مهمترین مطالبات هنرمندان صنایع دستی چهارمحال و بختیاری در سفر دور دوم رییس جمهور به این استان است.

به گزارش ایرنا، بافته‌های‌داری مانند فرش‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و قالی‌بافی، چوقابافی، نمدمالی، کلاه‌مالی، گیوه‌دوزی، سرمه‌دوزی، منبت‌کاری، سفال‌گری، خورجین‌بافی، بافت سیاه‌چادر، قفل‌سازی، حجاری، گره‌چینی، احجام فلزی، خاتم و مشتقات آن‌ها از مهمترین صنایع‌دستی شهری، روستایی و عشایری چهارمحال و بختیاری است.

رکود بازار، قیمت پایین خرید محصول از تولیدکننده، گرانی مواد اولیه، افزایش هزینه‌های تولید، قدرت کم رقابت با تولیدات مشابه چینی، آسیب‌پذر بودن هنرمندان، آموزش‌های ضعیف، مشکلات بیمه‌ای، پرداخت نکردن تسهیلات یارانه‌ای، ضعف در تبلیغات و بازاریابی، قدرت کم مردم در خرید و کمبود سرمایه در گردش از مهم‌ترین معضلات هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی به‌شمار می‌رود که رونق بازار این محصولات را کم‌فروغ کرده است.

چهارمحال و بختیاری ۱۲ هزار هنرمند صنایع‌دستی و هنرهای سنتی دارد که از این تعداد پنج هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار نفر در طول سال فعال هستند.

ظرفیت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی چهارمحال و بختیاری در آیین‌های مختلف بارها به نمایش درآمده است و این نشان‌دهنده ویژگی‌های خاص صنایع‌دستی مردم این منطقه است.

با این وجود هنر صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری به‌عنوان برندهای بین‌المللی در اکسپوهای جهانی خود نمایی نکرده است در حالی که برخی از این هنرصنعت‌ها از سوی تاجران و بازرگان‌های سایر استان‌ها به کشورهای مختلف صادر شده است.

یکی از فعالان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی چهارمحال و بختیاری می‌گوید: پایین بودن میزان درآمد فعالان این عرصه باعث کاهش رونق، رکود اقتصادی و تعطیلی برخی کارگاه‌های تولیدی شده است.

محمد محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی نباید دغدغه‌ای بابت بیمه و درآمد داشته باشد تا به نتایج و ثمرات مطلوبی در زندگی شخصی دست پیدا کنند.

وی تقویت حوزه بازاریابی و تبلیغات برای فروش بیشتر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی را ضروری دانست و افزود: در این صورت علاوه بر ارزآوری برای ایران، می‌توان زمینه اشتغال مستقیم هنرمندان بیشتر به‌ویژه از میان بانوان و افراد زیرپوشش نهادهای حمایتی را فراهم کرد.

یکی دیگر از هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: کاهش فروش تولیدات، نوسانات اقتصادی، کمبود مشتری داخلی و شرایط سخت حضور در بازارهای خارجی از مهم‌ترین مشکلات فعالان این حوزه است.

مطالبات هنرمندان صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری در سفر استانی رییس‌جمهور

مهری میرزاییان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: هزینه‌تولید در بخش صنایع‌دستی و هنرهای سنتی بسیار بالاست و همین مساله باعث شده تا از سبد خرید خانوارها خارج شود.

وی افزود: وجود کالاهای ارزان‌قیمت چینی در بازارهای ایران از دیگر عوامل رکود در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی به‌شمار می‌رود.

میرزاییان تصریح کرد: در این راستا از در سفر استانی رییس جمهور به استان درخواست می‌شود تا رسیدگی به مشکلات فعالان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی را از روش‌های قانونی مختلف بررسی و راهکارهای رفع آن را ارائه کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: هم‌اکنون ۱۲ هزار هنرمند صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در این استان مجوز فعالیت دارند که از این تعداد پنج هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار نفر به‌صورت مستمر فعال هستند.

مطالبات هنرمندان صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری در سفر استانی رییس‌جمهور

علیرضا جیلان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: این هنرمندان در ۹۱ رشته صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فعالیت دارند.

وی افزود: از مجموع ۲۵۶ رشته صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فعال کشور یک‌سوم در چهارمحال و بختیاری فعال است.

جیلان تصریح کرد: هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی چهارمحال و بختیاری هم‌اکنون با مشکلاتی مانند تهیه مواد اولیه باکیفیت و ارزان‌قیمت، تزریق منابع مالی و تسهیلاتی، بازار فروش و گران بودن محصولات تولیدی اولیه مواجه هستند.

نماینده تام‌الاختیار وزیر و مدیرکل بازرسی، پاسخگویی به شکایات و مدیریت عملکرد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حاشیه دور دوم سفر رییس‌جمهور به استان چهارمحال و بختیاری از اجرای بیمه هنرمندان صنایع دستی با همت وزیر و عنایت رییس جمهور خبر داد.

میثم آسوپا در سفر به شهرکرد در گفت و گو با ایرنا افزود: در بخش صنایع دستی با تلاشهای صورت گرفته در دولت سیزدهم با همت وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، و توجه رییس جمهور مساله و مشکل بیمه هنرمندان صنایع دستی در حال رفع است.

وی تصریح کرد: در این راستا با قول مساعد رییس جمهور مشکلات بیمه رفع شده است و دولت با ایجاد صنایع دستی در قالب کسب و کار خانگی با پرداخت تسهیلات از هنرمندان حمایت می‌کند.

به گزارش ایرنا، پیگیری برای ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در تمامی شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری جزو اولویت‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha