چراغ‌سبز وست‌مینستر به کشتار فلسطینیان، لکه ننگ بر سیاست انگلیس

لندن- ایرنا- مخالفت پارلمان انگلیس با طرح برقراری آتش‌بس در غزه ثابت کرد که رهبران سیاسی در این کشور به رغم ژست‌های بشردوستانه و ادعای دفاع از حقوق بشر، حاضر به خرج کردن از سرمایه سیاسی خود برای توقف ماشین جنگی رژیم صهیونیستی و جلوگیری از کشتار مردم بی‌دفاع فلسطین نیستند.

به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس انگلیس چهارشنبه شب در یک آزمون اخلاقی تاریخی مردود شدند. ۲۳۹ نفر از قانون‌گذاران با طرح پیشنهادی حزب ملی اسکاتلند درباره آتش‌بس غزه مخالفت کرده و به این ترتیب، طرحی که می‌توانست پیام روشنی را به رژیم صهیونیستی و جامعه جهانی درباره ضرورت توقف نسل‌کشی در غزه مخابره کند، رای نیاورد. در این رای‌گیری ۱۲۵ نفر از نمایندگان رای موافق داده و ۲۳۲ نفر هم رای ندادند.

رهبر حزب اپوزیسیون (کارگر) انگلیس که همسو با دولت لندن مخالف آتش‌بس کامل در غزه است، پیش از آغاز رای‌گیری به نمایندگان این حزب دستور داده بود که با پیشنهاد حزب ملی اسکاتلند مخالفت کنند اما دقایقی پیش از آغاز رای‌گیری «یاسمین قریشی»، «افضل خان» و «پاولا بارکر» از کابینه سایه استعفا کردند تا به این طرح رای موافق بدهند.

موج استعفای نمایندگان ارشد حزب کارگر تا ساعاتی پس از انتشار آراء هم ادامه داشت و تا زمان انتشار این گزارش شمار این افراد به ۸ تن رسید؛ تحولی که ضربه سنگینی به اعتبار حزبِ منتظر قدرت بشمار می‌رود. البته پیش از این نیز شماری از نمایندگان حزب کارگر در شوراهای شهر سراسر انگلیس بدلیل موضع رهبر حزب در قبال تحولات فلسطین استعفا کرده و ده‌ها تن هم طی نامه‌ای خواستار حمایت از آتش‌بس فوری در غزه شده‌اند.

«کی‌یر استارمر» همسو با دولت انگلیس مخالف آتش‌بس در غزه و مدعی است که چنین طرحی حماس را جسورتر می‌کند. او پیش از رای‌گیری امشب در اقدامی برای ترمیم شکاف حزبی، طرح طولانی‌تر شدن وقفه‌های بشردوستانه را به رای ‌گذاشت که از سوی پارلمان رای نیاورد.

حزب حاکم محافظه‌کار هم از آغاز جنگ غزه با چشم‌پوشی از کشتار فلسطینیان، حمایت تمام عیار خود را از رژیم صهیونیستی اعلام کرده و مخالف آتش‌بس کامل در غزه است. نخست وزیر انگلیس حدود سه هفته پیش در سفر به منطقه غرب آسیا با رهبران رژیم صهیونیستی دیدار کرد و طی اظهاراتی جنجال‌برانگیز خواستار پیروزی و غلبه صهیونیست‌ها بر گروه‌های مقاومت فلسطینی شد.

اما ساعاتی پیش از رای‌گیری تاریخی چهارشنبه شب، حسام زملط سفیر تشکیلات خودگردان در پارلمان انگلیس حاضر شد تا قانون‌گذاران را به حمایت از طرح آتش‌بس تشویق کند.

هم زمان هزاران تن از حامیان فلسطین مقابل ساختمان پارلمان انگلیس تجمع کرده و با سردادن شعارهایی خواستار آتش‌بس فوری در غزه شدند. شرکت کنندگان با حمل پرچم فلسطین خواستار پایان جنگ و توقف کشتار مردم فلسطین شدند.

آن‌ها پس از مخالف نمایندگان مجلس به سمت دفتر نخست وزیر انگلیس راهیپمایی کرده و با سردادن شعار شرمت باد، نهایت انزجار خود را از سیاست‌های دستگاه حاکمه به نمایش گذاشتند.

«حمزه یوسف» سروزیر و رهبر حزب ملی اسکاتلند با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد: «نمایندگان مجلس انگلیس این فرصت را داشتند که نشان دهند انسانیت بر سیاست مقدم است و کشتار غیرنظامیان بی گناه در غزه باید متوقف شود اما آنها در سمت اشتباه تاریخ ایستادند.»

گروه امداد جهانی "آکسفام" هم با انتشار بیانیه‌ای، نوشت: «تاریخ به خاطر خواهد داشت که پارلمان بریتانیا فاقد شجاعت اخلاقی برای ارسال پیامی روشن بود که رنج غیرنظامیان باید متوقف شود. ناکامی نمایندگان مجلس در حمایت از آتش بس لکه ننگی بر سیاست بریتانیا است.»

این بیانیه می‌افزاید: «ما از آن دسته از نمایندگان پارلمان که با وجدان خود رای دادند، تشکر می کنیم؛ تقریباً ۸۰ درصد از مردم بریتانیا با شما موافق هستند.»

آکسفام با بیان اینکه «آتش‌بس برای فلسطینی‌ها موضوع مرگ یا زندگی است»، افزود: «رای موافق پارلمان (با آتش‌بس) پیامی قوی به (رژیم) اسرائیل می داد که کارزار نظامی نامتناسب آنها باید متوقف شود. در عوض، خانواده‌های غزه با صدای بلند و واضح این خبر را دریافت کردند که هیچ رهبری سیاسی بریتانیایی که خواستار حمایت از آنها باشد، وجود ندارد.»

این نهاد حقوق بشری تصریح کرد: «آتش بس فوری تنها راه حل پایان دادن به خونریزی است. وقفه‌های بشردوستانه کافی نیست و نمی‌گذارد کمک‌ها به همه کسانی که به آن نیاز دارند، برسد.»

واقعیت این است که شعله اعتراض‌های عمومی در انگلیس علیه جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی روز به روز و در جای جای انگلیس زبانه می‌کشد. شنبه گذشته صدها هزار نفر از حامیان مردم فلسطین برای پنجمین هفته متوالی در خیابان‌های پایتخت انگلیس تظاهرات اعتراضی برپا و جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.

معترضان برای شنبه آتی نیز تظاهرات دیگری را در سراسر انگلیس برنامه‌ریزی کرده تا زور بازوی مقاومت فلسطین را به نمایش بگذارند. بدیهی است که طولانی شدن جنگ غزه، نه تنها به نفع دولت‌های حامی تل‌آویو نیست که پایه‌های قدرت آن ها را با مخاطرات جدی مواجه کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha