تثبیت مالکیت اراضی ملی امسال به پایان خواهد رسید

شهرکرد- ایرنا- سرپرست دفتر ممیزی و حد نگاری اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، با بیان اینکه اجرای طرح «کاداستر» از اهداف برنامه ششم توسعه است، گفت: تثبیت مالکیت اراضی ملی تا پایان سالجاری به اتمام خواهد رسید.

عارف غلامی روز پنجشنبه در حاشیه تشکیل میز خدمت و ارتباطات مردمی در جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: حدنگاری اراضی ملی، دولتی و موات یکی از راهبردها و برنامه‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده است.

وی اظهار داشت: تاکنون بیش از ۱۳۰ میلیون هکتار تثبیت مالکیت انجام شده و مشکل تثبیت اراضی، یکی از دغدغه‌ها و سرگردانی های ارباب رجوع است که با این اقدام کاهش یافته است.

وی به اجرای طرح «سامانه پنجره واحد مدیریت زمین» برای کاهش تصرفات و تخلفات در منابع طبیعی و اراضی کشاورزی در سطح کشور اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح در چندین سال، مصوبه هیات دولت را داشته و هم‌اکنون در سراسر کشور در حال اجراست.

غلامی افزود: در این سیستم تمام مراحل از جمله پرونده تخلف در دادگاه، شعبه دادگاه و مراحل دیگر، قابل رویت و پیگیری است.

وی اظهار داشت: سامانه مزبور در باره تقاضاهای مردمی برای درخواست زمین از دستگاه‌های متولی تسهیلگری می‌کند و با اجرا شدن آن دیگر لازم نیست که یک فرد تقاضای خود را به اداره متولی ارائه دهد، بلکه درخواست‌ها بواسطه سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، ثبت و تمام دستگاه‌های مرتبط می‌توانند بصورت الکترونیکی پاسخگو باشند.

سرپرست دفتر ممیزی و حدنگاری اراضی سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری کشور گفت: هم‌اکنون پیشنهادهای لازم برای تامین اعتبار اجرای طرح پنجره واحد وتوسعه و تطبیق اطلاعات در برنامه هفتم ارائه شده است.

به گزارش ایرنا، حدنگاری یا کاداستر فهرست مرتب شده اطلاعات مربوط به قطعات زمین است که مشخصه‌های زمین مانند اندازه، کاربری، مشخصات رقومی، ثبتی و یا حقوقی به نقشه بزرگ مقیاس اضافه می‌شود و حدنگاری در ایران از سال ۹۵ و بر اساس قانون مصوب سال ۹۳ مجلس شورای اسلامی به اجرا گذاشته شده است.

بر اساس این قانون، سازمان ثبت اسناد و املاک حدنگاری را با همکاری دستگاه‌های ذیربط انجام می‌دهد که شامل تهیه نقشه با استفاده از عکس‌ها و تصاویر زمینی، دریایی، هوایی، ماهواره‌ای، تبدیل رقومی عکس‌ها و تصاویر، عملیات زمینی نقشه‌برداری، ویرایش و تکمیل نقشه‌های زمینی و تطبیق نقشه با وضعیت واقعی و موجود املاک و اضافه کردن کلیه اطلاعات ثبتی، حقوقی و توصیفی و کنترل نهایی و به‌روزرسانی می‌شود.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌ جمهور کشورمان روز پنجشنبه ۲۵ آبان مهمان این استان در دور دوم سفر استانی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha