۲۶ آبان ۱۴۰۲، ۸:۰۶
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85292958
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فصل جدید مبارزه با اعتیاد در خراسان‌شمالی با اجرای طرح یاریگران

بجنورد- ایرنا- اجرای طرح یاریگران زندگی در هزار و ۹۲ مدرسه و ۲۱۸ روستا، تشکیل مجمع خیرین یاریگران زندگی و راه اندازی کمیته مقابله با اعتیاد در فضای مجازی بیانگر آغاز فصل جدید مقابله با اعتیاد در خراسان شمالی است.

به گزارش ایرنا، بخش قابل توجهی از جامعه امروزه درگیر بلای خانمان سوز اعتیاد هستند که اثرات زیانبار آن به وضوح در بخش های مختلف اجتماعی مشهود است، اما آنچه که دردآور به نظر می رسد؛ سوق پیدا کردن بسیاری از نوجوانان به این مسیر ناکجا آباد و نادانسته کشتن بسیاری از آرزوهایشان در خفا است.

متاسفانه آمار نوجوانی که همواره درگیر این بلای خانمان سوزی می شوند، کم نیست و انگار قوانین سخت اجتماعی همچون جریمه و تنبیه نیز برای مقابله با اعتیاد آنقدر جوابگو نبوده است.

اگر قوانین سخت اجتماعی جوابگو بود، همچنان اعتیاد در صدر آسیب های اجتماعی قرار نمی گرفت به گونه ای اکنون بسیاری از کشورها با وجود اقدامات تنبیهی به سمت اجتماعی کردن مبارزه با اعتیاد پیش می روند.

چند سالی است که مقابله با اعتیاد در قالب طرح «یاریگران زندگی» با هدف ارتقای مهارت‌ هایی همچون نه گفتن به تعارف مواد مخدر، جرات ورزی، گسترش نهضت فرهنگ پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر در حال اجرا است که بی تردید نقش موثری در کاهش ورودی ها به دام اعتیاد خواهد داشت.

جامعه هدف این طرح، ابتدا دانش آموزان بود اما این روزها دامنه آن گسترش یافته و هم اکنون ۲۱۸ روستای خراسان شمالی را نیز پوشش می دهد.

جدای از اجرای این طرح فرهنگی، اکنون کمیته مقابله با اعتیاد در فضای مجازی نیز در راستای به روز رسانی شیوه های مبارزه با این آسیب اجتماعی در استان فعال شده است تا عرصه بر فعالیت سوداگران مرگ در فضای مجازی تنگ شود.

فصل جدید مبارزه با اعتیاد در خراسان‌شمالی با اجرای طرح یاریگران

اجرای کانون «یاریگران زندگی» در هزار و ۹۲ مدرسه

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در خراسان‌شمالی می گوید: هزار و ۹۲ کانون «یاریگران زندگی» با هدف کسب مهارت های زندگی و اجرای برنامه های پیشگیری از آسیب اجتماعی اعتیاد به مواد مخدر در مدارس استان به طور دائم فعال است.

ابوالحسن نجفی می افزاید: طرح کانون «یاریگران زندگی» بیشتر مدارس حاشیه شهر و پرخطر را پوشش می دهد و هدف از اجرای آن ارتقای مهارت‌ هایی همچون نه گفتن به تعارف مواد مخدر، جرات ورزی، گسترش نهضت فرهنگ پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر است.

وی افزود: این طرح یکی از کلان برنامه‌های فرهنگی است که در سطح کشور اجرایی شده و در خراسان شمالی نیز با هدف کاهش آسیب اعتیاد در برخی از مدارس استان فعال است.

نجفی ادامه می دهد: هر یک از کانون های یاریگران زندگی در مدارس ۵۰ عضو دانش آموز دارد که با همکاری مدیر و مشاوره مدرسه در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی نشست هایی برگزار می کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در خراسان‌شمالی تصریح می کند: در این طرح کارگاه هایی با رویکرد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اعتیاد برای اولیا و مربیان برگزار می شود.

فصل جدید مبارزه با اعتیاد در خراسان‌شمالی با اجرای طرح یاریگران

اجرای طرح «یاریگران زندگی» در ۲۱۵ روستا

نجفی می گوید: این استان در کنار چهار استان کشور به عنوان آزمونه اجرای طرح یاریگران زندگی در روستا انتخاب شده است.

وی می افزاید: ۷۱۳ روستای خراسان شمالی دارای دهیاری است که در گام نخست ۲۱۵ روستا برای اجرای طرح یاریگران زندگی انتخاب شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در خراسان‌شمالی یادآور می شود: در این میان شهرستان اسفراین با ۴۲ روستا، شیروان با ۴۱ روستا و بجنورد با ۴۰ روستا به ترتیب بیشترین تعداد روستاهای مشمول اجرای این طرح را دارند.

فصل جدید مبارزه با اعتیاد در خراسان‌شمالی با اجرای طرح یاریگران

تشکیل مجمع خیرین یاریگران زندگی

مدیرعامل مجمع خیرین یاری گران زندگی کشور می گوید: خراسان شمالی چهاردهمین استانی است که تاکنون این مجمع در آن با هدف توانمندسازی و اشتغالزایی معتادان بهبودیافته تشکیل شده است.

حسن حمزه زاده می افزاید: سایر استان‌ها نیز برای تشکیل مجمع خیرین یاری گران زندگی اعلام آمادگی کردند که تلاش برای تحقق این موضوع داریم.

وی اظهار می کند: این مجمع خیرین از سال گذشته با شعار "هر کمپ یک کارگاره اشتغالزایی" تشکیل شد و در کنار ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان بازوی اجرایی توانمندسازی معتادان بهبودیافته عمل خواهد کرد.

حمزه زاده خاطرنشان می کند: گرچه تاکنون اقداماتی برای اشتغالزایی معتادان انجام شده است اما این مجمع به شکلی هدفمند با توجه به توانمندی‌ها، آموزش‌های مهارتی ارائه و برای بهبودیافتگان اشتغالزایی خواهد کرد.

‫ مدیرعامل مجمع خیرین یاری گران زندگی کشور با اشاره به بازگشت دوباره بهبودیافتگان به دامان اعتیاد، می گوید: مانایی معتادان بهبودیافته متجاهر بسیار پایین است به گونه‌ای که براساس برآوردها بسیاری از این افراد دوباره به سمت اعتیاد بر می‌گردند.

وی ادامه می دهد: این در حالی است که با ایجاد اشتغال و حمایت‌های اجتماعی از افراد بهبودیافته می‌توان کمتر شاهد بازگشت بهبودیافتگان به سمت اعتیاد بود.

حمزاده زاده بیان می کند: اگر کارگاه‌های اشتغالزایی را به همت کارآفرینان در مراکز ماده ۱۶ راه‌اندازی کنیم این ظرفیت انباشته در مراکز وارد عرصه کار شده و چرخه بهبود معتادان کامل می‌شود.

فصل جدید مبارزه با اعتیاد در خراسان‌شمالی با اجرای طرح یاریگران

راه اندازی کمیته مقابله با مواد مخدر در فضای مجازی

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی می گوید: کاهش میزان شیوع و دسترسی به این بلای خانمان سوز در خراسان شمالی از اهداف اصلی راه اندازی این کمیته استو

نجفی می افزاید: مقابله با فروش و توزیع مواد روان‌گردان‌ها و دارونماهای درمان اعتیاد در فضای مجازی، شناسایی فعالیت‌های شبکه‌ها و باندهای قاچاق مواد مخدر، روان‌گردان‌ها و انهدام شبکه‌های توزیع و عرضه از دیگر اولویت‌های این کمیته است.

وی با بیان اینکه دبیر شورای فضای خراسان شمالی ریاست این کمیته را بر عهده دارد، ادامه می دهد: معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، فرمانده سپاه حضرت جوادالائمه(ع)، مدیرکل فناوری و ارتباطات، مدیرکل دفتر فناوری استانداری، مدیرکل اطلاعات، نماینده دادستان، رییس دانشگاه علوم پزشکی، مدیرکل بهزیستی، مدیرکل ورزش و جوانان، مدیرکل آموزش و پرورش و رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان از اعضای اصلی این کمیته است.

نجفی با اشاره به تبلیغات گسترده در فضای مجازی برای ترغیب جوانان به مواد مخدر می گوید: برخی افراد سودجو با سو استفاده از این فضا به دنبال تبلیغ و عرضه مواد مخدر به جوانان و نوجوانان هستند.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی تصریح می کند: این افراد سودجو با ارائه اطلاعات نادرست سعی در تشویق جوانان به استفاده از مواد مخدر و به دنبال شکستن قُبح و تابو موادمخدر در بین خانواده‌ها هستند.

میزان شیوع اعتیاد در خراسان شمالی نسبت به جمعیت فعال استان ۷.۲۱ درصد است که یک و نیم درصد این جمعیت فعال درگیر اعتیاد را بانوان استان تشکیل می‌دهند.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمالشرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha