هشدار سازمان بازرسی به سازمان هواپیمایی در پی لغو و تاخیر مکرر پروازها

تهران - ایرنا - بازرس کل راه و شهرسازی سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای به معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، نسبت به وضعیت تاخیرها و لغو شدن‌های متعدد پروازها هشدار داد و بازرسی منظم از نحوه عملکرد شرکت‌های هواپیمایی و نمایندگان فروش آن‌ها را خواستار شد.

به گزارش ایرنا از سازمان بازرسی کل کشور، مهدی خنجری در نامه‌ای به محمد محمدی بخش معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، نسبت به وضعیت تاخیرها و کنسلی متعدد پروازها هشدار داد.

وی در این نامه تصریح کرد: برابر بررسی‌های میدانی در فرودگاه‌ها و رصد فروش بلیت در فضای مجازی در مسافرت‌های هوایی مواردی از تضییع حقوق عامه، بازار سیاه، دلالی بلیت در ترمینال فرودگاه‌ها، تأخیرهای پی در پی و لغو شدن‌های متعدد مشاهده می‌شود که باعث آسیب به مسافران و تضییع حقوق آنان و ضررهای مادی و معنوی شده است.

خنجری به بازرسی بازرسان این سازمان در تاریخ ۲۴ آبان اشاره کرد و ادامه داد: در این روز در هفت مسیر پروازی از مبدأ تهران ۱۱ پرواز لغو و در ۲۵ آبان نیز در چهار مسیر پروازی تا زمان ابلاغ این هشدار هفت پرواز لغو شده است.

بازرس کل راه و شهرسازی سازمان بازرسی با بیان اینکه آمارهای موجود در ۶ ماهه اول سالجاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نیز نشان از بی برنامه‌گی یا عدم نظارت لازم بر شرکت‌های هواپیمایی دارد، در این نامه به بیان تحلیلی از آمارها پرداخته است.

مطابق بررسی‌های صورت گرفته پرواز و مسافر جابه‌جا شده در پروازهای داخلی نشان از کاهش ۲ درصد نشست و برخاست و سه درصد جابه‌جایی مسافر دارد همچنین ۲۶ درصد پروازها با تأخیر بالای ۳۰ دقیقه مواجه بوده و متوسط زمان تأخیر در پروازهای تأخیردار بالای ۹۰ دقیقه بوده است. از سوی دیگر به طور میانگین ۴۹ درصد مجوزهای پروازی اخذ شده توسط شرکت‌های هواپیمایی لغو شده‌اند.

خنجری در این نامه افزود: به منظور اصلاح و تمشیت امور و جلوگیری از ادامه تضییع حقوق عامه ضمن ابلاغ هشدار قانونی موضوع بند (ج) ماده (۱۱) قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور و ماده (۴۲) آیین نامه اجرایی قانون، نسبت به بازرسی منظم از نحوه عملکرد شرکت‌های هواپیمایی و نمایندگان فروش آنها و نظارت بر برنامه ریزی پرواز، توزیع و فروش بلیت همچنین رسیدگی به وضعیت مسافران پروازهای لغو شده و تأخیری طبق مقررات حقوق مسافر اقدام و در خصوص متخلفان و اشخاص گرداننده بازار سیاه ضمن معرفی به سازمان تعزیرات حکومتی و مراجع قضایی نتیجه اقدامات با قید تسریع ظرف یک هفته به این بازرسی امور منعکس کنند.

شرکت‌های هواپیمایی کارون، ایران ایر، آسمان، وارش، کاسپین، آتا ایر، تابان، قشم ایر، چابهار ایر، ایرتور ۱۰ شرکت هواپیمایی هستند که در مهر امسال به ترتیب بیشترین زمان تاخیر پروازی برای آنها ثبت شده است

بنابراین گزارش، شرکت‌های هواپیمایی کارون، ایران ایر، آسمان، وارش، کاسپین، آتا ایر، تابان، قشم ایر، چابهار ایر، ایرتور ۱۰ شرکت هواپیمایی هستند که در مهر ماه سال جاری به ترتیب بیشترین زمان تاخیر پروازی برای آن‌ها ثبت شده است.

همچنین ترتیب آمار میانگین درصد پروازهای تاخیری در ۶ ماه نخست امسال شامل شرکت‌های هواپیمایی تابان، ساها، کیش ایر، کارون، چابهار، ایرتور، معراج، وارش، آسمان و ایران ایر است.

براساس این گزارش، احمد اسدیان معاون تولیدی سازمان بازرسی دوم آبان درباره شرکت‌های هواپیمایی که بیشترین تاخیر را در شهریور ماه داشته‌اند، گفته بود: شرکت‌های ایران ایر، کارون، وارش، آتا ایر، چابهار ایر، آسمان، اروان، کاسپین، زاگرس و قشم ایر به ترتیب بیشترین زمان تأخیر را در شهریور ماه امسال داشته‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha