پیگیری برای ثبت اسب کاسپین در فهرست آثار ناملموس جهان + فیلم

یزد - ایرنا - مدیرعامل انجمن حفاظت از اسب کاسپین ایران گفت: اسب کاسپین و مهارت‌های سنتی پرورش و نگهداری آن در فهرست آثار ناملموس کشور به شماره ۲۸۷۸ به ثبت رسیده و پیگیری برای ثبت آن در فهرست جهانی نیز در دست اقدام است.

" محمدجواد دهقان " روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در یزد افزود: در اجرای مواد ۱۱ و ۱۲ قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون حراست از میراث فرهنگی ناملموس مصوب سال ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی و مواد ۲ و سه آئین نامه اجرایی قانون مذکور مصوب ۱۳۸۷ هیئت وزیران نسبت به ثبت اسب کاسپین و مهارت‌های سنتی پرورش و نگهداری در فهرست ناملموس کشور اقدام شد.

وی ادامه داد: اسب کاسپین با نام لاتین «Caspian horse»، گیل اسب، اسب گیلان یا اسب خزری با قدمت بیش از پنج هزار سال به عنوان یکی از قدیمی‌ترین نژاد اسب‌های موجود در جهان محسوب می‌شود و ثبت آن در فهرست آثار جهانی نقش مهمی در معرفی و حفظ و حراست آن دارد و باید همه به خصوص متولیان امر و کمیسیون ملی یونسکو در ایران اقدام کند.

این مسئول با قدردانی از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که با همکاری فدراسیون سوارکاری و همچنین موسسه تحقیقات علوم دامی کشور موجب ثبت اسب کاسپین و مهارت‌های سنتی پرورش و نگهداری در فهرست ناملموس کشور شد ابراز امیدواری کرد با تکمیل پرونده و پیگیری بتوان آن را در فهرست جهانی هم ثبت کرد.

دهقان با بیان اینکه اسب کاسین یک اسب اصیل ایرانی است بیان کرد: ثبت اسب کاسپین و مهارت‌های سنتی پرورش و نگهداری در فهرست ناملموس جهان موضوعی مهم و ضروری است و همکاری بخش‌های مختلف در انجام هرچه زودتر آن بسیار موثر و نقش آفرین است.

انجمن حفاظت از اسب کاسپین در ۲۸ اسفندماه ۱۳۹۶ با موافقت وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کشور با شماره ثبت ۱۰۸ و شناسه ملی ۱۴۰۰۷۵۰۲۸۴۱ به ثبت رسید و حمایت و حفاظت از اسب کاسپین به عنوان یک سرمایه ملی و کمک به ابقای آن و ترویج و توسعه بهره‌برداری از کاربردهای این نژاد ارزشمند ایرانی جزو اهداف اصلی انجمن است.

نوار زیستی حاشیه خزر خاستگاه گونه‌ای اصیل از اسبی با عنوان کاسپین(گیل اسب،اسبچه خزری) است که پنج هزار سال قدمت دارد.

به گواه باستان شناسان از پژوهش‌های سایت گوهر تپه مازندران و بر اساس اطلاعات علمی اسب کاسپین قدیمی‌ ترین نژاد اسب در دنیا و پایه دیگر اسب‌ها از جمله اسب عرب و ترکمن است.

استان یزد با یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت در ۱۲ شهرستان ۶۰۰ باشگاه سوارکاری و افزون بر شش هزار راس اسب اصیل نژاد عرب دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha