سواحل مکران امکان تولید ۶۰ هزار تن میگو را دارد

چابهار - ایرنا - معاون وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان شیلات ایران گفت: سواحل مکران با برخورداری از آب و هوای مساعد و اراضی قابل کشت از گواتر تا زرآباد، امکان تولید ۶۰ هزارتن معادل کل تولید میگوی کشور را دارد.

سیدحسین حسینی عصر جمعه در سفر به سیستان و بلوچستان و بازدید از ظرفیت‌های آبزی پروری و حوزه شیلات سواحل مکران اظهار داشت: با تعیین تکلیف اراضی و سپردن آن به بخش خصوصی، می‌توان تولید میگو را متحول کرد و این امر منجر به جهش صادرات و ارزآوری می‌شود.

وی گفت: با توجه به خلع ید پیمانکاران قبلی و سپردن عملیات اجرایی و لایروبی بندر رمین چابهار و انتخاب پیمانکارجدید (قرار گاه خاتم الانبیا) برای عملیات اجرایی لایروبی بندر رمین اقدامات لازم در این زمینه انجام خواهد شد.

حسینی ادامه داد: قرارگاه خاتم الانبیا برای لایروبی بندر رمین حداکثر ظرف ۲ هفته آینده نسبت به تجهیز کار گاه و شروع عملیات اجرایی اقدام می‌کند.

معاون وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان شیلات ایران که برای بازدید از پروژه های در حال اجرای شیلاتی به سیستان و بلوچستان سفر کرده بود از بندر صیادی رمین و ظرفیت‌های صید و صیادی بازدید و از نزدیک مسائل و مشکلات صیادان را بررسی کرد.

حسینی همچنین از معدن سنگ شرکت حشمت رود که احداث دستک رسوب گیر و لایروبی بندر صیادی بریس دشتیاری را در دست اجرا دارد ، بازدید کرد و از نماینده این شرکت و مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان خواست تا فرد مشخصی را برای پیگیری پیشرفت کار پروژه معرفی و گزارش آن را برای سازمان شیلات ایران ارسال کنند.

حسینی در ادامه این سفر از سایت پرورش میگوی رودیک و اسکله آن بازدید و دلایل فعال نبودن این سایت را مورد بررسی قرار داد و در این زمینه تعیین تکلیف سرمایه گذار خارجی در این سایت با هماهنگی بخش حقوقی را خواستار شد و در خصوص یک‌هزار و ۲۵۰ هکتار اراضی سایت که هیچ اقدامی در آن صورت نگرفته نیز در تماس تلفنی با رئیس سازمان امور اراضی، مشکلات آن بررسی و راهکارهای لازم در این زمینه در دستور کار قرار گرفت و قرار شد بزودی راهکارهای برای فعال شدن این سایت برای افزایش اشتغال و تولید اجرا شود.

وی همچنین از مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان خواست با همکاری جهادکشاورزی استان و امور اراضی نسبت به واگذاری اراضی پرورش میگو گواتر از طریق فراخوان اقدام عاجل صورت گیرد.

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: در موضوع تکمیل اسکله رودیک دشتیاری هم مقرر شده بر اساس مساعدت‌های وزیرجهاد کشاورزی از محل مولد سازی اموال وزارت جهاد کشاورزی، اعتبار تکمیل این پروژه پرداخت شود.

حسینی گفت: با توجه به اینکه قرارگاه خاتم برای اجرای پروژه لایروبی بندرصیادی رمین چابهار در این شهرستان حضور دارند، تکمیل اسکله رودیک به قرار گاه خاتم الانبیا واگذار تا سریعا لایروبی شود.

در ادامه این سفر از اراضی ۲۰ هزار هکتاری بریس دشتیاری که دیوارکشی این اراضی توسط سازمان فضایی، انجام شده، بازدید شد.

معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران در این بازدید اقدامات انجام شده در دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران بابت استفاده از این اراضی برای پرورش میگو را مطرح و آخرین وضعیت پروژه را به دبیر خانه شورای توسعه مکران به صورت تلفنی گزارش داد و تاکید کرد: با تعیین تکلیف این اراضی و واگذاری این اراضی به سرمایه گذاران بخش خصوصی، معادل کل تولید میگوی پرورشی کشور (۶۰ هزار تن) در این اراضی امکان تولید وجود دارد.

همچنین رئیس سازمان شیلات ایران از سایت پروش میگوی گواتر شهرستان دشتیاری بازدید و گفت: مشکلات این سایت را با همکاری همکاران سازمان شیلات ایران با برآورد رقم مشخص، بطور جدی پیگیری و نسبت به فعال سازی کامل این سایت اقدام خواهد شد.

وی همچنین از مرکز تکثیر میگو و ماهیان دریایی که در حال ساخت است بازدید کرد و بندر تجاری شهید بهشتی چابهار را برای حمل و نقل و صادرات آبزیان مفید ارزیابی کرد.

به گزارش ایرنا، در این بازدیدها مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی کشور، سرحسابرس کل دیوان محاسبات در وزارت جهادکشاورزی، حسابرس بخش شیلات سازمان شیلات ایران، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع سازمان شیلات ایران و مسوولان محلی و شماری از صیادان سواحل مکران حضور داشتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha