لرستان در اجرای طرح های مشارکتی حفاظت محیط زیست پیشرو است

خرم‌آباد - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: طرح های موفقی در حوزه حفاظت مشارکتی محیط زیست استان انجام شده و لرستان در این خصوص پیشرو است.

علی سالاروند روز شنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی استفاده از ظرفیت انجمن ها، علاقه مندان و همیاران محیط زیست برای حفاظت مشارکتی در دستور کار قرار گرفته است که طی ۲ سال اخیر این مهم در استان لرستان با جدیت پیگیری شده و موفقیت های قابل توجهی به دست آمده است.

وی با بیان اینکه لرستان در راستای توسعه حفاظت های مشارکتی در سطح کشور پیشرو است و تاکنون چندین طرح موفقیت آمیز در این حوزه انجام داده است اظهار داشت: حفاظت محیط زیست لرستان با همکاری سایر دستگاه های اجرایی و مشارکت های مردمی در راستای فرهنگ سازی و نهادینه سازی مشارکت اجتماعی زیست محیطی اقدام کرده است.

وی ادامه داد: راه اندازی موزه تنوع زیستی در قلعه فلک الافلاک یکی از اقدامات در راستای توسعه حفاظت مشارکتی و فرهنگ سازی در این زمینه است که علاوه بر توسعه ظرفیت های گردشگری، اقدام موفقی جهت جلب نظر بازدیدکنندگان این اثر تاریخی به تنوع زیستی استان و لزوم حفاظت همه جانبه و توسعه حفاظت مشارکتی می باشد.

وی عنوان کرد: لرستان در حوزه آموزش های زیست محیطی در سطح کشور امتیازات خوبی کسب کرده به نحوی که در زمینه آموزش های عشایری به عنوان یکی از استان های برتر کشور معرفی شده است.

سالاروند تاکید کرد: ارایه آموزش های زیست محیطی به جوامع محلی و اطراف مناطق حفاظت شده در اولویت قرار دارد و براساس اصل ۵۰ قانون اساسی آگاه سازی مردم و توسعه حفاظت مشارکتی در دستور کار قرار گرفته است چراکه حراست از محیط زیست بدون همکاری جوامع بومی و محلی امکان پذیر نیست.

وی همچنین به راه اندازی سایت احیای گوزن زرد ایرانی با همکاری بخش خصوصی در استان اشاره کرد و گفت: این اقدام به عنوان تجربه ای موفق به تمام استان های کشور ابلاغ و پیگیری های لازم برای راه اندازی سایت احیای قوچ، میش، کل و بز با همکاری بخش خصوصی انجام شده است.

سالاروند افزود: همچنین نخستین اکو موزه غرب کشور در شهرستان ازنا به زودی فعال خواهد شد که تاکنون مطالعات و طراحی موزه انجام شده است و اکنون نیز عملیات اجرایی آن در حال انجام می باشد.

وی با اشاره به اینکه خانه های محیط زیست کشور برای نخستین بار در لرستان راه اندازی شدند اظهار داشت: اکنون با استفاده از ظرفیت دستگاه های اجرایی و مشارکت مردمی، ۶۴ خانه محیط زیست تخصصی در مراکز جهاد کشاورزی و ۲ خانه محیط زیست تخصصی تیمار حیات وحش در شهرستان های خرم آباد و بروجرد فعال هستند.

وی همچنین به راه اندازی نخستین خانه فناور محیط زیست با همکاری جهاد دانشگاهی در استان اشاره کرد و گفت: اقدامات لازم جهت تامین اعتبار، تجاری سازی طرح پسماند الکترونیک و معرفی آن به صندوق ملی محیط زیست انجام شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha