علامه طباطبائی؛ عالمی جامع و جهانی

تبریز-ایرنا- علامه "سید محمدحسین طباطبائی‎‌تبریزی" از چهره های ماندگار، تاثیرگذار و نادر علمی، فقهی، فلسفی و ریاضی کشور، در عین حال که چهره ای محجوب و به دور از هیاهو و تبلیغاتی داشت، اما در جهان اسلام به شخصیتی ممتاز و شناخته شده تبدیل شد که شاید سده ها آثارش مورد استقبال جهانیان قرار بگیرد.

به گزارش ایرنا، اغلب دوستان، شاگردان و نزدیکان علامه بر این موضوع اتفاق نظر دارند که ایشان با وجود آن همه علم و دانش و کمال، در نهایت حجب و کناره گیری از ظاهرگرایی و تظاهر، همواره به ترویج فلسفه و حکمت و نگارش آثار بسیار گرانقدر و گران سنگ برای جهان اسلامی پرداخت و هرگز تا پایان عمر پربرکتش از مطالعه و تحقیق روی گردان نبود.

امروز صاحب تفسیرالمیزان که ۴۲ سال از وفاتش سپری می شود، بر اساس اسناد، تعداد چاپ آثار و استقبال جهانیان از عالم شیعه و سنی، بیش و پیش از زمان حیاتش در جهان شناخته شده است و این بر اثر خدامحوری بودن ایشان است که هر چه کرد به قول خود علامه به خاطر خدا و رضایت اولیای الهی بوده است.

برپایی کنگره بین المللی بزرگداشت مقام شامخ علامه طباطبایی (ره) در تالار وحدت دانشگاه تبریز با حضور علما، فقها، ادبا و مریدان وی از ایران و سایر کشورها فرصتی مغتنم و مهم برای بازشناسی و بازگویی از شخصیت این مرد بزرگ دوران و یگانه مفسر جامع کلام الهی بود.

علامه طباطبائی؛ عالمی محجوب، جامع و جهانی
تالار وحدت دانشگاه تبریز

خدامحوری علامه طباطبایی تمام ظاهر و باطنش را فرا گرفته بود

دبیر کنگره بزرگداشت علامه طباطبائی، استاد سطوح عالی فقه، اصول، تفسیر و فلسفه و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه علامه آنچه که می دانست عمل می کرد و به آن التزام داشت، گفت: بر همین اساس است که سخنان و گفتار این مرد بزرگ جهان تشیع ، همواره خواهان داشته و دارد چون یک عالم متقی بود که خدامحوری تمام ظاهر و باطنش را فرا گرفته بود.

آیت الله « غلامرضا فیاضی» از علامه طباطبائی به عنوان عالم صالح که در پی پیاده سازی سیره و آموزه های پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) بود، یاد کرد و گفت: شیعه به داشتن همچون شخصیت بی مانندی باید افتخار کند.

فیاضی، عضر کنونی را عصر طلایی اسلام بعد از صدر اسلام دانست و با تاکید بر اینکه باید همگان قدردان و شکرگذار زمان کنونی باشیم، ادامه داد: حرکت در مسیر بندگی خدا از جمله درس های ماندگار علامه طباطبائی است که امروز جامعه ما به شدت نیازمند چنین روش هایی است.

وی با اشاره به اینکه علامه طباطبائی در علوم مختلف مجتهد و دارای نوآوری های مختلف بود، اظهار کرد: در زمان حاضر باید قدردان چنین افرادی باشیم که در نسل های بعدی خود اثرگذار بودند و باید سیره آنها را سرمشق خود قرار دهیم.

فیاضی، عضر کنونی را عصر طلایی اسلام بعد از صدر اسلام دانست و با تاکید بر اینکه باید همگان قدردان و شکرگذار زمان کنونی باشیم، ادامه داد: حرکت در مسیر بندگی خدا از جمله درس های ماندگار علامه طباطبائی است که امروز جامعه ما به شدت نیازمند چنین روش هایی است.

وی شخصیت چندبعدی علامه طباطبائی را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: بیانات مقام رهبری در دیدار اخیر با دست اندرکاران کنگره نشان دهنده عمق و اثرگذاری علامه در زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی ماست که به طور کامل و جامع در بیانات ایشات متجلی شد.

فیاضی تشخیص درست و اصولی حق و باطل را از ویژگی های بسیار ممتاز علامه برشمرد و با اشاره به موضع گیری های ایشان در زمان مبارزات انقلابی مردم ایران، گفت: دفاع از امام راحل در آن دوران خفقان از جمله اثرگذاری های علامه بود که برکات آن با پیروزی انقلاب اسلامی نمایان شد.

علامه طباطبائی؛ عالمی محجوب، جامع و جهانی
"محمدعلی آل هاشم" امام جمعه تبریز

امام جمعه تبریز: اندیشه سیاسی علامه طباطبائی نیازمند تبیین است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با اشاره به مختصات آثار و افکار علامه طلباطبائی در ابعاد و حوزه های مختلف، گفت: یکی از ابعاد مهم آثار ایشان مربوط به آرا، افکار و اندیشه های سیاسی و نظام پردازی است که تاکنون آنگونه که باید به آن پرداخته نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین « سیدمحمدعلی آل هاشم » افزود: عده ای از مخالفان انقلاب اسلامی و روشنفکران غربی سعی دارند شخصیت علامه طباطبائی را مصادره کنند که در پاسخ به این افراد باید به یکی از رساله های فاخر علامه به نام "زعامت و ولایت" اشاره کرد که در آن به تفسیر و کامل در این خصوص ارایه طریق شده است.

علامه معتقد است جامعه نیازمند قانون است و صرف داشتن احکام و مقررات دینی کافی نیست، و بلکه باید شخصی این احکام را اجرا کند و از آنجائی که اسلام دینی فطری است، بنابراین مساله ولایت و رهبری را مطرح و بر اطاعت همگان از او تاکید دارند.

وی یادآور شد: علامه در این رساله که پیش از شروع دوران مبارزاتی نهضت اسلامی در ایران منتشر شده است، نظام اسلامی و نظام سیاسی مترتب بر آن را به طور کامل و روشن بیان و بر اجتماعی بودن انسان و اینکه آزادی های مطلق و بی قید و بند نامطلوب بوده و فساد آور تصریح کرده است.

آل هاشم ادامه داد: بر همین اساس علامه معتقد است جامعه نیازمند قانون است و صرف داشتن احکام و مقررات دینی کافی نیست، و بلکه باید شخصی این احکام را اجرا کند و از آنجائی که اسلام دینی فطری است، بنابراین مساله ولایت و رهبری را مطرح و بر اطاعت همگان از او تاکید دارند.

وی گفت: از نظر علامه طباطبائی اسلام دارای قوانین ثابت و متغییر است که احکام متغییر باید تابعی از احکام ثابت باشد که در عصر غیبت نادیده گرفتن این مساله در حقیقت نادیده گرفتن فطرت انسانی تلقی می شود.

آل هاشم با اشاره به اینکه بر اساس آرا و نظریات علامه طباطبائی، رهبری جامعه اسلامی متوجه هر شخصی نمی شود، اظهار کرد: به عقیده وی جایگاه رهبری تنها از آن فقیه شجاع، عادل، متقی و مطلع از شرایط اجتماعی است.

وی با بیان اینکه همه مدیون علامه طباطبائی هستیم و باید نسبت به تبیین اندیشه های این عالم وارسته و افتخار آذربایجان و تبریز اهتمام کنیم، یادآور شد: باید اذعان کرد که او یگانه عصر حاضر در حوزه تفسیر، عرفان، اخلاق و حتی ادبیات است.

علامه طباطبائی؛ عالمی محجوب، جامع و جهانی
"عابدین خرم" استاندار آذربایجان شرقی

استاندار آذربایجان شرقی: معرفی مفاخری چون علامه طباطبائی برای نسل جدید ضرورت است

استاندار آذربایجان شرقی هم در کنگره بین المللی بزرگداشت علامه طباطبائی با تاکید بر ارزش و جایگاه بسیار برجسته شخصیت های دینی و علمی در توسعه جامعه، گفت: با توچه به شرایط کنونی اجتماعی و فرهنگی کشور، در حال حاضر معرفی مفاخری همچون علامه بزرگ طباطبائی به نسل های جدید و جوان ضرورت اجتناب ناپذیر است و همه به وسع خود باید در این مسیر گام بردارند.

« عابدین خرم» هر گونه غفلت از چنین شخصیت های علمی، فلسفی، دانشگاهی و حوزوی را منجر به لطمات فراوان فرهنگی و اجتماعی قلمداد کرد و افزود: ایران و آذربایجان به داشتن چنین افراد تاثیرگذار در تاریخ ایران زمین مفتخر است و بنا به فرموده مقام رهبری تبریز و آذربایجان همواره در تکوین و تکمیل تاریخ این سرزمین نقش بی بدیل و مهم ایفا کرده است.

وی با تاکید بر صیانت از چنین جایگاهی، برگزاری کنگره بزرگداشت علامه طباطبائی را در همین راستا دانست و ادامه داد: دفاع از کیان مرز و بوم ایران، تمامیت ارضی و آزادی خواهی و نشر و گسترش مبانی دینی و شیعی از جمله مشخصات ممتاز آذربایجان در طول تاریخ است.

خرم با بیان اینکه علامه طباطبائی از برجستگان روزگار است که دارای شخصیت جامع بوده و از مشاهیر، علما، عرفا و ادبای ایران و آذربایجان به شمار می رود، گفت: آثار و برکات او هرگز فراموش شدنی و فناپذیر نخواهد بود.

وی ادامه داد: علامه سرآمد روزگار خود در حکمت، سلوک و عارف به الله است که فلسفه اسلامی را در دوران معاصر احیا کرد و در حقیقت عنوان ستاره آسمان علم و فلسفه برازنده اوست که تفسیرالمیزان حاصل تلاش های شبانه روزی، نقطه سنجی، درایت و بهره گیری از منابع دینی توسط ایشان است.

خرم تربیت شاگردان در تراز بسیار عالی را یکی از نمونه های بارز اثرگذاری علامه برای دوران پس از خود عنوان و اظهار کرد: علمایی همچون شهید بهشتی، شهید مطهری، قدوسی و ده ها عالم دیگر از جمله شاگردان او بودند که در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی نقش موثر و بسیار تعیین کننده داشتند.

وی نقش علامه طباطبائی در گفتتمان سازی مبارزه با طاغوت را بسیار مهم دانست و ادامه داد: در سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ایشان در رسالات مختلف خود نسبت به این موضوع مهم بارها اشذره کرده و مبارزه با استبداد را مورد تاکید قرار داده بودند.

استاندار آذربایجان شرقی به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اشاره کرد و با بیان اینکه تمدن سازی جز با آشنا شدن نسل جدید با افتخارات تاریخی خود میسر نمی شود، گفت: بر این اساس به شدت نیازمند بازخوانی داشته های خود در حوزه های مختلف و معرفی متفکران علوم اسلامی هستیم تا بدین طریق خلاء های موجود به درستی پر شده و ایده های مقام رهبری جامه عمل بپوشد.

خرم اضافه کرد: تشکیل پایگاه های فکری با کارکردهای تهاجمی برای این منظور ضروری است که باید دانشگاه ها و حوزه های علمیه در این راستا تلاش کنند.

علامه طباطبائی؛ عالمی محجوب، جامع و جهانی
"قدیر آکاراس" فعال فرهنگی و مذهبی اهل ترکیه

شیعه و سنی از آثار علامه طباطبائی استقبال می کنند

رییس اتحادیه علمای اهل بیت (ع) ترکیه و مترجم آثار علامه طباطبائی نیز در این کنگره با تاکید بر مقام شامخ علامه در توسعه فرهنگ شیعی و اسلامی در جهان، گفت: ایشان با وجود شخصیت بسیار محجوب و باوقار، جزو دانشمندان برجسته جهان اسلامی به شمار می روند که آثار و کتاب هایش در تمام کشورهای مسلمان اعم از اهل سنت و شیعه خواهان دارد.

"قدیر آکاراس" استقبال دانشگاه های مختلف ترکیه از آثار علامه طباطبائی را بسیار بالا توصیف و اظهار کرد: تاکنون تعداد ۱۵ جلد از تفسیرالمیزان علامه در ترکیه به چاپ رسیده است و در حال حاضر نیز ترجمه ۵ جلد دیگر در مراحل پایانی قرار دارد.

وی سازمان دیانت ترکیه را یکی از مشتریان مهم آثار علامه طباطبائی اعلام و اضافه کرد: در این راستا مقالات بسیار خوب و قابل ملاحظه ای در این مجموعه دینی منتشر می شود که اهل تسنن و شیعیان ترکیه از آنها بهره مند هستند.

آکاراس شخصیت علامه طباطبائی را خاص و بی مانند دانست و ادامه داد: شخصیت ایشان را باید در آثار و مهمتر از آن در شاگردانش جستجود کرد؛ کسانی مثل شهید بهشتی، شهید مطهری و شهید مفتح که در ایجاد نظام اسلامی در ایران تاثیرگذار بودند و نقش محوری داشتند که همه این شخصیت ها نه تنها در ایران که در ترکیه و سایر کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی نیز شناخته شده هستند.

وی با اشاره به اینکه در ترکیه از حدود ۳۰ سال قبل نسبت به ترجمه و انتشار آثار علامه طباطبائی همت گمارده شد، گفت: بر این اساس یک حرکت علمی، فرهنگی و سیاسی را در این کشور شروع کردیم که نخستین گام ترجمه آثار علامه بود و نه تنها علوی ها که کل جامعه ترکیه را مخاطب قرار دادیم.

آکاراس یکی از شاخص های مهم آثار علامه طباطبائی را تبدیل کثرت به وحدت در جهان اسلام بیان کرد و گفت: این رویه در ترکیه به دقت دنبال می شود.

علامه «طباطبایی» فیلسوف و اندیشمند وارسته در تفسیر، حکمت و اخلاق که دستی نیز در شاعری و عرفان داشت به سال ۱۲۸۱ خورشیدی در روستای شادآباد نزدیکی شهر تبریز دیده به جهان گشود و پس از عمری پربار و مجاهدت در راه علم، کمال و دانش حوزوی و فلسلفی به تاریخ ۲۴ آبان ماه سال ۱۳۶۰ در شهر قم دیده از جهان فرو بست.

به گزارش ایرنا، سلسله کنگره های علمی و بین المللی پاسداشت علامه طباطبائی ابتدا همزمان با سالروز وفاتش در شهر قم ( ۲۴ آبان) برگزار شد و کنگره دوم امروز در تالار وحدت دانشگاه تبریز در حال برگزاری است.

اختتامیه این کنگره ها روز ۳۰ آبان ماه در دانشگاه الزهرای تهران برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha