واکنش مقام ونزوئلا به «اولتیماتوم» بازگرداندن تحریم‌های آمریکا

تهران- ایرنا- رئیس مجلس ملی ونزوئلا در واکنش به تهدید دولت آمریکا مبنی بر بازگرداندن تحریم‌های نفتی در صورت لغو رد صلاحیت سران مخالف گفت: ونزوئلا اولتیماتوم‌ها را نپذیرفته و اهمیتی به آنها نمی‌دهد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، خورخه رودریگس (Jorge Rodríguez) رئیس مجلس ملی ونزوئلا در نشستی مطبوعاتی اعلام کرد: "ونزوئلا از هیچکس اولتیماتوم قبول نمی‌کند، ما اهمیتی نمی‌دهیم، اولتیماتوم را نمی‌پذیریم؛ ما یک حرف و امضا داریم؛ توافق باربادوس تنها توافقی است که امضا شد."

۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) دولت ونزوئلا و مخالفان آن توافقنامه‌ای را برای ارتقای حقوق سیاسی و تضمین‌های انتخاباتی امضا کردند. در این توافق که میان دولت ونزوئلا و گروه مخالف پلتفرم واحد دموکراتیک (PUD) در باربادوس و با میانجیگری نروژ به دست آمد، مقرر شد «برای همه نامزدها و احزاب سیاسی» برای انتخابات سال آینده مجوز صادر شود. توافقنامه امضا شده همچنین مقرر می‌دارد که انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ با حضور ناظران بین‌المللی مانند اتحادیه اروپا برگزار شود.

واشنگتن به دولت ونزوئلا به ریاست جمهوری نیکلاس مادورو، تا ۳۰ نوامبر (۹ آذر) فرصت داده است تا رد صلاحیت سیاستمداران اپوزیسیون مانند ماریا کورینا ماچادو (María Corina Machado) را لغو کند. آمریکا هشدار داد که اگر رد صلاحیت ماچادو لغو نشود، در تصمیم خود مبنی بر لغو تحریم‌ها نیز تجدیدنظر خواهد کرد.

اولتیماتوم آمریکا همچنین شامل آزادی سیاستمداران زندانی و رعایت ضمانت‌های انتخاباتی می‌شود.

در همین راستا، رودریگس هشدار داد که پس از انتشار اطلاعات «نادرست» در رسانه‌ها، حقیقت آنچه که در میز گفت‌وگو مطرح شد را فاش خواهد کرد.

بر اساس این توافق، در صورتی که دولت به تعهدات خود در نقشه راه انتخابات عمل کند، مجوزها ممکن است تمدید شوند.

ماچادو در حالی در انتخابات مقدماتی مخالفان به عنوان نامزد پیروز و رقیب آتی مادورو در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ اعلام شد که این سیاستمدار مخالف در ماه ژوئن (خرداد- تیر) توسط بازرسی کل ونزوئلا (CGV) از نامزدی در روندهای انتخابات سراسری به مدت ۱۵ سال (رد صلاحیت) و برحذر داشته شد.

این نهاد در سال ۲۰۱۵ نیز برای نخستین بار، ماچادو را به دلیل دریافت پاداش‌هایی که در دوره نمایندگی کنگره اظهار نکرده بود، رد صلاحیت کرد؛ موضوعی که ماچادو آن را رد می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha